تکنولوژی

استاندارد  HTTP/3 چیست و چگونه پشت صحنه اینترنت را دگرگون می‌کند؟

سرعت بالاتر و انعطاف بیشتر از مزیتهای نسل سوم پروتکل http است

به زودی و با پشتیبانی بزرگترین شرکتهای تکنولوژی از استاندارد  HTTP/3 (  نسخه سوم از پروتکل HTTP )  شاهد ارتباط امن‌تر در مرور وب خواهیم بود.

شرکت Cloudflare که از جمله شرکتهای مطرح در زمینه ارایه سرویسهای زیرساختی و کلاد است اعلام کرده که به زودی مرحله مقدماتی از پشتیبانی از HTTP/3 را آغاز می‌کند.

پروتکل HTTP/3 تازه‌ترین نسخه از HTTP است که برای ارسال دیتا از سوی سرور ( جایی که یک سایت در آن میزبانی می‌شود ) به کلاینت یا مرورگر کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اچ تی تی پی در طی سالهای اخیر و از ابتدای پیدایش خود در اینترنت به روزرسانی‌های مختلفی داشته است نسل نخست آن با عنوان HTTP/1.1 از سال ۱۹۹۷ در وب سایتها مورد استفاده قرار می گرفت و نسل دوم این استاندارد وب که ویژگی‌های پویاتر و بهتری داشت از سال ۲۰۱۵ تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است.

طی سالهای اخیر نسخه امن HTTP با عنوان HTTPS به طور گسترده برای امن‌تر کردن ارتباط بین سرور و کلاینت مورد استفاده قرار گرفته است.

پروتکل متفاوت HTTP/3

در  HTTP/3 شاهد پروتکل متفاوتی نسبت به نسخه‌های قبلی هستیم. نسخه‌های قدیمی از پروتکل TCP استفاده می‌کرد اما در HTTP/3 از پروتکل QUIC استفاده می‌شود که سرعت بالاتری دارد.

این نسخه از استاندارد وب همچنین به طور پیش فرض از استاندارد TLS یا لایه انتقال امن اطلاعات پشتیبانی می‌کند که بخش حفاظتی از HTTPS بوده است.

تمام اینها به این معنی است که وب در آینده امن‌تر و پویاتر خواهد شد و آنچنان که رایان همیلتون یکی از مدیران نرم‌افزار گوگل در بلاگ Cloudflare به آن اشاره می‌کند مرور وب برای همه مناسب‌تر و امن‌تر خواهد شد. همیلتون از همکاری تیم کروم ( گوگل) و موزیلا و Cloudflare خبر داده که به کمک هم در حال توسعه HTTP/3 و QUIC هستند.

استاندارد نسل سوم وب فعلا در مرورگر آزمایشی Chrome Canary قرار گرفته و قرار است بعدا در نسخه‌های اصلی کروم هم قرار گیرد.

اگر تمایل به نصب و استفاده از Chrome Canary دارید مراقب باشید چون این مرورگر در مراحل تست و آزمایش است اگر با این همه برایتان تست کردن این استاندارد و این مرورگر مهم است میتوانید آن را از اینجا دریافت کنید.

مرغ یا تخم مرغ

استاندارد کردن یک نوآوری در زمینه اینترنت به طور تاریخی کار مشکلی بوده چراکه بحث مرغ و تخم مرغ پیش می آمده است. در واقع این بحث که اول پشتیبانی سرور از یک استاندارد باید رخ دهد ( مثل کلاد فلر یا دیگر شرکتهای زیرساخت داده ) یا کلاینت ( مثل مرورگرها، سیستم‌عامل‌ها و …) . نکته این است که هر دو طرف برای استفاده از یک نوآوری نیاز به پروتکل ارتباطی جدید دارند.

کلاد فلر Cloudflare سابقه زیادی در پشتیبانی از استانداردهای جدید وب دارد از HTTP/2 گرفته تا TLS1.3 و حتی چیزهایی چون SNI Encripted و از این رو این شرکت به دنبال توسعه و استاندارد جدید HTTP/3 هم هست.

حالا به نظر می‌رسد شرکتهای بزرگی پشت این استاندارد جدید هستند . کروم ، curl و Cloudflare و به زودی موزیلا از این پروتکل جدید وب پشتیبانی خواهند کرد.

معاون تکنولوژی فایرفاکس Eric Rescorla می‌گوید: توسعه یک پروتکل شبکه کار بسیار دشواری است و نیاز دارد تا گروه‌های مختلفی با یکدیگر کار کنند. ما در حال همکاری با Cloudflare و سایر شرکتهای حاضر در این حوزه هستیم تا TLS1.3 و HTTP/3 و همچنین QUIC را تست و آزمایش کنیم.

به گفته این مدیر فایرفاکس پشتیبانی کلادفلر از این پروتکل در بخش سرور به فایرفاکس کمک کرده که اجرای این پروتکل را در بخش مرورگر بسنجند.

کلاد فلر Cloudflare سابقه زیادی در پشتیبانی از استانداردهای جدید وب دارد از HTTP/2 گرفته تا TLS1.3 و حتی چیزهایی چون SNI Encripted و از این رو این شرکت به دنبال توسعه و استاندارد جدید HTTP/3 هم هست.
جایگزینی برای TCP

اچ تی تی پی نسخه ۳ به جای بهره‌گیری از TCP در لایه انتقال از پروتکل انتقال جدید QUIC بهره می‌گیرد. در QUIC همچنین از پروتکل UDP استفاده می‌شود که انعطاف بسیار بیشتری نسبت به TCP دارد. در عین حال از پروتکل های رمزنگاری پیشرفته تر مثل TLS1.3 پشتیبانی می‌شود.

حالا می‌توان گفت QUIC و HTTP/3 رنگ تازه‌ای به پشت صحنه وب می‌بخشند اما بین یک استاندارد هیجان انگیز تا قانع کردن کل صنعت به استفاده از آن راه طولانی در پیش است.

هم QUIC و هم استاندارد HTTP/3 از quiche پشتیبانی می‌کنند که یک پلتفرم اجرای اوپن سورس مبتنی بر Rust است. اگر به آن علاقه‌مندید می‌توانید در آدرس زیر در گیت‌هاب در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید.

https://github.com/cloudflare/quiche

کلاد فلر quiche را چند ماه قبل معرفی کرد و از آن زمان پشتیبانی از QUIC و HTTP/3 را هم روی آن انجام داد.

هم QUIC و هم HTTP/3 از quiche پشتیبانی می‌کنند

جایگزینی برای TCP

چگونه میتوان HTTP/3 را روی دامین فعال کرد؟

کلادفلر یک لیست انتظار درست کرده تا سایتهایی که علاقه‌مند به پشتیبانی از این استاندارد هستند را به تدریج به آن اضافه کند.

اگر سرور شما روی کلادفلر است میتوانید از طریق داشبورد  و بخش Network به این استاندارد جدید سوییچ کنید. البته به تدریج کلادفلر میخواهد تمام مشتریانش را به سمت این پروتکل ببرد بنابراین اگر عجول نیستید میتوانید تا آن زمان صبر کنید.

اگر HTTP/3 را روی سرور فعال کردید نیاز دارید تا از مرورگری استفاده کنید که از این پروتکل پشتیبانی کند. گوگل در حال حاضر گوگل Canary را با پشتیبانی از این ویژگی عرضه کرده است.

البته در نهایت باید گفت آن چیزی که در انتها مشاهده می‌کنید فعلا چیزی جز آنچه امروز میتوانید از یک وب سایت مشاهده کنید نیست. اما در پشت پرده اتفاقات فنی مهمی افتاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا