استارتاپایران

سامانه فیروزه پلت معرفی شد

راهکار گروه مالی فیروزه برای جذب سرمایه‌گذاری در استارتاپها

صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه که برای فعالان استارتاپی به عنوان یک سرمایه‌گذار خصوصی کم و بیش آشناست امروز یکم مهرماه جلسه‌ای مطبوعاتی را برگزار کرد و  از برنامه‌های جدید این شرکت برای سرمایه‌گذاری در استارتاپها گفت.

رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه در این جلسه به موانعی که بر سر راه استارتاپهای ایرانی قرار دارد اشاره کرد، درباره سرآوا و سعید رحمانی گفت و تحلیل بدبینانه‌ای از احتمال ورود استارتاپهای ایرانی به بورس ارایه داد.

قطع همکاری گروه مالی فیروزه با ایده هاب

ربیعی همچنین گفت که این گروه قصد دارد چهارشنبه دهم مهرماه رویدادی را با نام «فیروزه پلت» برگزار کند به همین منظور سامانه‌ای به همین نام در پایان این رویداد رونمایی می‌شود و در نهایت هدف اصلی رویداد و این سامانه رفع موانع بر سر راه توسعه استارتاپها و تسهیل روند جذب سرمایه‌گذاری برای آنهاست.

رامین ربیعی در ابتدای سخنان خود به معرفی گروه مالی فیروزه و پیشینه این شرکت پرداخت. به گفته ربیعی گروه مالی فیروزه که از پیشتازان سرمایه گذاری در حوزه استارتاپ‌های داخلی محسوب می‌شود کار خود را از سال 1384 با هدف جذب سرمایه‌گذاران داخل و خارجی در بازار بورس تهران آغاز کرد و در ادامه فعالیت‌های خود را در بخش‌های مختلف مالی و سرمایه‌گذاری توسعه داد.

فیروزه پلت معرفی شد صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه
رامین ربیعی میگوید صندوق فیروزه یکی از نخستین سرمایه‌گذاران استارتاپها در ایران است

ربیعی گفت:  گروه مالی فیروزه یکی از نخستین مجموعه‌های سرمایه‌گذاری است که در استارتاپهای ایرانی سرمایه‌گذاری کرده  از جمله اولین سرمایه‌گذاری‌های مستقیم این گروه می‌توان به داستان من، الوپیک و سراوا اشاره کرد. از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ گروه مالی فیروزه در بخش استارتاپ ها نیز می‌توان به سرمایه‌گذاری در شیپور، دیجیکالا، کافه بازار و سرآوا اشاره کرد.

عدم استقبال سرمایه‌گذاران از فضای استارتاپی

با نفوذ و توسعه تکنولوژی و پدید آمدن زیرساخت‌های نسبی در ایران ، شاهد ظهور استارتاپ‌های مختلفی در کشورمان بوده‌ایم که در این میان نمونه‌های بسیار موفقی نیز دیده می‌شود. اما در این میان استارتاپ‌ های ایرانی با موانع و چالش‌های متعددی روبه رو هستند که مهم‌ترین آنها نبود استقبال کافی سرمایه گذاران برای رشد و تامین مالی این استارتاپ‌ ها است. رامین ربیعی در این زمینه گفت: «در گذشته زیرساخت‌های کافی برای ظهور استارتاپ ها در ایران فراهم نبود اما با گذشت زمان و افزایش نفوذ اینترنت و تکنولوژی در کشورمان زمینه لازم برای ظهور استارتاپ ها فراهم شده اما تحریم‌ها دسترسی استارتاپ ها را به سرمایه خارجی تقریبا غیرممکن کرده است و این در حالیست که بیشتر استارتاپ های بزرگ ایرانی در ابتدا کارشان را با سرمایه خارجی آغاز کردند.»

ربیعی درباره تمایل کم سرمایه‌گذاران بزرگ داخلی به سرمایه گذاری در بخش استارتاپ گفت: «با وجود اینکه در کشور ایران نقدینگی کافی برای سرمایه گذاری روی استارتاپ ها وجود دارد اما همچنان موانع بزرگی هم در این راه وجود دارد و تنها 1 درصد از این نقدینگی صرف سرمایه‌گذری در استارتاپ ها می‌شود.

مدیرعامل صندوق فیروزه گفت:  یکی از بزرگترین موانع در این زمینه پایین بودن نقد شوندگی سرمایه‌ در استارتاپ های ایرانی است و از طرف دیگر ریسک سرمایه گذاری در این بخش بسیار بالا است به همین دلیل اکثر مردم به دنبال سرمایه گذاری های سنتی از جمله بانک و املاک می‌روند.» ربیعی معتقد است در ایران فعلا کسی نتوانسته یک خروج موفق از استارتاپ داشته باشد.

رویداد فیروزه پلت

ربیعی در ادامه به رویداد فیروزه اشاره کرد و هدف از برگزاری این رویداد را ایجاد ساز و کاری برای صحبت و تعامل سرمایه‌گذاران سنتی، صنعتی و خانوادگی با استارتاپ ها عنوان کرد. در این رویداد قرار است موانع و مشکلات پیش روی استارتاپ‌ها در بحث جذب سرمایه مورد بحث قرار گیرد. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم در این رویداد از سامانه فیروزه پلت رونمایی می‌شود که طبق گفته ربیعی این سامانه زیر نظر بورس نخواهد بود.

از سرآوا و سعید رحمانی تا ادغام استارتاپها

ربیعی در بخشی از صحبت‌هایش به نقد از برخی استارتاپ‌ها پرداخت و گفت غرور در بسیاری از موارد مانع ادغام استارتاپ‌ها شده است. او در اینباره گفت که شخصا طرفدار ادغام استارتاپ‌ های بزرگ مانند اسنپ و تپسی یا دیوار و شیپور هستم چراکه این مسئله باعث کاهش هزینه‌های هنگفت و اضافی تبلیغات و مارکتینگ شده و از طرفی هم سبب افزایش سود و پیشرفت ‌می‌شود.

ورود استارتاپها به بازار سرمایه ایران سخت است و اراده لازم برای اینکار هم فراهم نیست و امیدی ندارم چنین اتفاقی فعلا رخ دهد. رامین ربیعی

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره سرآوا و مشکلی که برای سعید رحمانی پیش آمده گفت: من نه از عملکرد سرآوا دفاع می‌کنم و نه قصد نقد دارم اما حیف است تجربه سرآوا به خاطر یکسری سوتفاهم‌ها و فشارها کنار گذاشته شود، خیلی نگرانم به سرآوا لطمه‌ای بخورد یا برای سعید رحمانی مشکلی پیش بیاید.

ربیعی همچنین گفت: کسی که وارد کشور شده اینقدر دانش و سرمایه آورده و شغل ایجاد کرده بخواهد به خاطر فشارها کنار برود صحیح نیست من با تمام اختلاف‌هایی که با رحمانی داشتم می‌گویم که او یکی از متخصص‌ترین و قوی‌ترین افراد در سرمایه‌گذاری استارتاپی است.

 

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام به همه دوستان
    مشاوره رایگان در زمینه استارت آپ ها
    طراحی اپلیکیشن
    طراحی سایت
    ایده پردازی
    و…
    در خدمتتون هستیم.
    هاست الف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا