تکنولوژی

با بزرگترین تراشه دنیا با 1.2 تریلیون ترانزیستور آشنا شوید

همین الان که در حال خواندن این مطلب هستید، تراشه داخل دستگاه شما مهمترین نقش را ایفا می‌کند. اما متاسفانه تراشه‌ها یا همان چیپ‌ها جذابیت زیادی در دنیای امروزی کاربران ندارند. با این حال همه می‌دانند وجود چیپ‌ها تا چه اندازه برای کامپیوترهای امروزی از گجت‌ها پوشیدنی گرفته تا ابرکامپیوترها اهمیت دارند. اما بزرگترین تراشه دنیا چه اندازه است؟

تراشه‌های کامپیوتری در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند و البته در کنار سایز، از کاربردهای مختلفی هم برخوردارند. درون اسمارت‌فون برای مثال، تراشه استفاده شده هم اندازه ناخن انگشت  یا نهایتا به اندازه یک تمبر پاکت نامه است. اما «اندرو فلدمن» بالاخره این استاندارد را جابجا کرد.

شوخی کاربران فضای مجازی با دوربین آیفون 11 پرو

شرکت Cerebras system که از سال 2016 تا به‌امروز همه از فعالیت‌های آن بی‌خبر بوده‌ایم، توانسته بزرگترین تراشه کامپیوتری دنیا را تولید کند. اندازه این تراشه  8.5 اینچ اعلام شده و بیش از 1.2 تریلیون ترانزیستور روی آن قرار دارد. روی چیپ‌های عادی امروزی نهایتا چند میلیون ترانزیستور قرار دارد که در مقایسه با این تراشه بزرگ عدد ناچیزی به‌شمار می‌آید.

بزرگترین چیپ دنیا

«اندرو فلدمن» موسس و مدیرعامل شرکت Cerebras Systems در رابطه با کاربرد بزرگترین چیپ کامپیوتری دنیا در صنعت تکنولوژی می‌گوید که استفاده از این تراشه موجب پیشرفت و به عبارت دیگر جهش در دنیای هوش مصنوعی می‌شود و از آنجایی که هوش مصنوعی امروزه بخش مهمی از زندگی انسان را تحت شعاع قرار می‌دهد، می‌توان گفت این تراشه نقش مهم و انقلابی در سبک زندگی انسان‌ها در آینده خواهد داشت.

سوم مهرماه، زمان رونمایی از محصولات جدید آمازون

فلدمن درباره بزرگترین تراشه دنیا می‌گوید:«کاربرد این چیپ برای دنیای تکنولوژی همانند کاربرد یک خودرو ون برای یک خانواده با چند فرزند است.»

منبع: Popularmechanics

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا