تکنولوژیگوگل

گوگل دیسکاور Google Discover چیست و چگونه ترافیک ایجاد می‌کند

اصلی Google Discover از Google Feed گرفته شده است. بخواهیم ساده بگوییم، گوگل قابلیتی مشابه feed در شبکه های اجتماعی رو تحت عنوان Discover معرفی کرده که تا همین چند ماه پیش نامش Google Feed بود.

خود Feed در 2016 رونمایی و معرفی شد. آن زمان  نتایج بصورت کارت (Card View) به کاربران نشان داده می شدند. آنها ترند و استوری هایی بودند که برای آنها مهم تشخیص داده شده بود.

تفاوت Feed در گوگل با شبکه های اجتماعی این است که در شبکه های اجتماعی شما کاربران رو فالو می کنید ولی در گوگل موارد مورد علاقه تان مثل موزیک، سرگرمی، ورزش، مارکتینگ، حیوانات و … رو دنبال می کنید.

هدف اصلی Feed این بود که بتونه به کاربران کمک کند  تا راحت تر جستجو کنند، حتی اگر دقیقا ندانند که باید دنبال چه چیزی بگردند.

در روش معمول گوگل، کاربر چیزی را جستجو می کند و گوگل صفحه نتایج یا SERP رو به او نشان میدهد  که مرتبط ترین نتایج در آن ردیف شده‌اند.

اما در Feed موضوع کاملا برعکس بود. گوگل به شما اطلاعاتی ارائه می داد حتی قبل از اینکه شروع به جستجو کرده باشید. این قابلیت به کاربران کمک کرد تا راحت تر چیزی را که می‌خواهند پیدا کنند و هر لحظه با موضوعات مورد علاقه‌شان مرتبط باقی بمانند.

سوال اصلی این بود که آیا کاربر چنین قابلیتی رو دوست داشت یا نه؟

بر اساس گزارش ignitevisibility ، طی سال گذشته 800 میلیون کاربر از feed استفاده کردند. پس جواب حتما مثبت است. بنابراین گوگل روی این قابلیت سرمایه گذاری بیشتری انجام داد و این قابلیت رو با نام Discover معرفی و ری برند کرد.

اساسا Google Discover چیه و چه تفاوتی با Feed دارد؟

گوگل با معرفی Discover در سپتامبر امسال یکی از سه ضلع استراتژی جدید خودش برای نحوه پاسخگویی به جستجوها رو عملیاتی کرد.

این ضلع از استراتژی گوگل شیف کردن از روش جستجو و دستیابی به محتوا با کوئری به روش بدون کوئریه. یعنی لزوما کاربر برای دریافت اخبار روز در حوزه مورد علاقه‌اش لازم نیست چیزی رو جست و جو کند ، بلکه گوگل این محتوا رو در صفحه اول مرورگر کروم یا اپ Google Search به کاربر پیشنهاد میدهد. این اطلاعات مرتبط به علایق و سلایق کاربر است و در بیشتر موارد کاربر حتی در لحظه مواجه قصد جستجوی چنین چیزی رو هم نداشته است. این کار در این روزها از طریق Google Discover اتفاق می‌افتد که شاید شما هم باهاش مواجه شده باشید.

پیشنهاد‌های Discover در دو اپ جدا در موبایل بر اساس سلایق کاربر
پیشنهاد‌های Discover در دو اپ جدا در موبایل بر اساس سلایق کاربر

همینطور که تصویر بالا می بینید Discover روی دو اپ Google Chrome و Google Search در حال پیشنهاد مواردی به من هست که قبلا یا مورد جستجوی من قرار گرفتند یا در همین Discover روی آنها کلیک کردم.

در واقع خود گوگل در توضیح نحوه عملکردش در این بخش گفته که این بر اساس تاریخچه جستجو‌های کاربر و هوش مصنوعی گوگل اتفاق می‌افتد.

ممکن است برخی موارد را  در این بخش ببینید که اساسا فکر کنید به شما بی ربط است  اما اتفاقا و احتمالا روزی چیزی در این مورد رو جستجو کردید که حالا بر اساس اون برای شما محتوایی ارایه شده است.

محتوای Discover به ازای هر شخص به شکل خاص و Cross Platform & Device نمایش داده میشود. به این معنی که شما روی یک تبلت IOS و یک موبایل Android نتایج مشابه و نزدیک به هم را می بینید.

آیا برای قرار گرفتن در Discover باید محتوای به روز داشت

قبل از این بیشتر چیزهایی که در Feed به نمایش در می آمد اخبار و ترندهای روز بود. اما امروز این موارد در Discover ترکیبی از مطالبی است که بر اساس هر کاربر تعیین شده است. ممکن است این مطالب در وب جدید باشند یا برای آن کاربر خاص جدید باشند. در واقع محتوای همیشه سبز یا evergreen که اساسا تاریخ انقضا ندارند برای نمایش در این بخش از شانس بیشتری برخوردارند.

گوگل در این مورد مثالی زده و گفته فرض کنید در حال برنامه ریزی برای سفر بعدی خودتون هستید، Discover مقاله ای در مورد بهترین غذاها یا جاذبه‌های تفریحی مقصد سفرتون به شما نشان داده می‌شود.

قابلیت کنترل و سفارشی سازی

یکی از موارد جالب و بجا در Discover قابلیت کنترل محتوایی است که به شما نشان داده می‌شود.

همانطور که در تصویر زیر می بینید، در گوشه هر کارت گزینه ای وجود دارد که با انتخاب یکی از دوحالت Less/More شما می‌توانید تعیین کنید که از این دست محتوا بیشتر یا کمتر برای شما نمایش داده شود.

چطور محتوای سایت را برای نمایش در Google Discover بهینه کنیم؟

مهمترین نکته که وب مسترها باید آن را بدانند این است که تکنیک های سئو هیچ تاثیری در موفقیت این بخش نخواهد داشت. چون اساسا اینجا کوئری جستجو نمیشود که شما صفحاتتان را برای آن کلمه/عبارت کلیدی بهینه کرده باشید. نکته دیگه اینکه ما هنوز و بصورت دقیق نمیدونیم که گوگل با اتکا چه اصولی محتوایی رو برای نمایش در اون بخش استفاده می کند. تنها چیزی که میدانیم این است که  محتوای که با علایق کاربر مرتبط باشه در این بخش به نمایش درمی‌آید.

ساخت محتوای با کیفیت برای Google Discover

محتوای با کیفیت همیشه راه و کلید موفقیت بوده و هست. فارغ از اینکه محتوای شما قراره کجا به نمایش در بیاید. در صفحه نتایج گوگل یا در Discover.

  • این کار با فوکوس و عمیق شدن در شناخت مخاطب شروع میشود. اینکه آنها دقیقا چه می‌خواهند و اینکه شما چطور قرار است آنها را به سمت سایت خود بیاورید.
    – از استراتژی های محتوا در شبکه های اجتماعی‌تان کمک بگیرید. از آنجاییه که Discover شبیه Feed در شبکه های اجتماعی عمل میکند، می‌شوداز راه های موفقیت در شبکه های اجتماعی برای اینجا هم استفاده کرد.
    – محتوای درگیرکننده یا Engagement تولید کنید. هر چقدر که پست یه صفحه ای از سایت، لایک، کامنت و اشتراک بیشتری داشته باشد شانس نمایشش در این بخش هم بیشتر است..
    – از محتوای تصویری و ویدئویی بیشتر استفاده کنید. چون Discover اساسا بصورت یک بخش Visual طراحی شده اهمیت تصاویر در این جا مشخص میشود.
    – انتشار مطالب و مقالات سایت در قالب ویدئو هم یکی از راه های موفق در Discover خواهد بود.
    – تازه های حوزه و صنعت خودتون رو بصورت مداوم و روزانه در سایت کار کنید.
    – حتما صفحات سایت خودتون رو برای نمایش در موبایل آماده کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا