موبایل

بررسی گلکسی نوت 10 سامسونگ

جدیدترین پرچمدار سامسونگ بالاخره معرفی شد. گلکسی نوت 10 اولین فبلت سری نوت سامسونگ است که از نمایشگر تمام صفحه بدون حاشیه بهره می‌برد. البته با کمی تفاوت نسبت به گلکسی اس10  و اس10 پلاس.

تکنولوژی تمامی صفحه‌ که در این فبلت به‌کاررفته با همان نام Infinity-O شناخته می‌شود البته در نسخه جدید دوربین سلفی به شکل یک دایره کوچک در قسمت میانی و بالای نمایشگر دیده می‌شود.

این اولین بار است که سامسونگ به طور همزمان اقدام به معرفی دو نسخه از فبلت‌های گلکسی نوت می‌کند. در این گزارش قصد داریم به نقد و بررسی گلکسی نوت 10 بپردازیم. البته در یک گزارش جداگانه نیز به بررسی مفصل گلکسی نوت 10 پلاس پرداخته‌ایم.

نمایشگر

 

بزرگترین وجه تمایز نوت 10 در مقایسه با دیگر گوشی‌های شرکت سامسونگ، نمایشگر بدون حاشیه و بریدگی کوچک دوربین سلفی در بالای نمایشگر است. حتما به خاطر دارید که دوربین سلفی گلکسی اس10 و اس10 پلاس در گوشه سمت راست بالای صفحه قرار گرفته بود.

نوت 10 به نماشگر 6.3 اینچی آمولد، رزولوشن فول‌ اچ‌دی و ضریب پیکسلی 2280 × 1080 مجهز است که تراکم پیکسلی این نمایشگر به عدد 401 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. همچنین سامسونگ در پنل نمایشگر این گوشی از تکنولوژی HDR 10+ نیز استفاده کرده است.

در تست‌های اولیه این نمایشگر در فضای باز باید بگوییم که کیفیت و وضوع محتوا روی این گوشی حتی زیر نور مستقیم آفتاب چشمگیر است. همچنین از لحاظ کیفیت نمایش ویدیو نیز نمایشگر نوت 10 حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.

گلکسی نوت 10

ممکن است برخی خیلی با قرار گرفتن حفره دوربین سلفی در وسط نمایشگر موافق نباشند اما باید قبول کرد که طراحی و سایز بریدگی دوربین سلفی بر روی نوت 10 خیلی مناسب‌تر از بریدگی روی نمایشگر دیگر اسمارت‌فون‌های بازار از جمله آیفون 10اس مکس است.

طراحی

گلکسی نوت 10

نوت 10 با اینکه از گلکسی اس9 کوچکتر نیست اما از وزن و ضخامت کمتری برخوردار است. این فبلت با ابعاد 72×151×7.9 میلی‌متر تولید شده و تنها 168 گرم وزن دارد. نوت 10 یکی از سبک‌ترین پرچمداران سامسونگ تا به امروز به حساب می‌آید.

نوت 10 استاندارد برای افرادی ساخته شده که دست نسبتا کوچکی دارند . در عین حال می‌خواهند از جدیدترین فبلت سامسونگ و قلم اس پن بی‌نظیر آن استفاده کنند. نسخه بزرگتر نوت 10 یعنی نوت 10 پلاس از سایز خیلی بیشتری برخوردار است و نگه داشتن آن با یک دست کار بسیار مشکلی است.

با این وجود نوت 10 هم گوشی کوچکی محسوب نمی‌شود و به نوبه خود از سایز قابل توجهی برخوردار است و نگه داشتن آن با یک دست برای افرادی که دست کوچکی دارند خیلی هم آسان نیست. در کل بهتر است انتظار نداشته باشید که این گوشی به اندازه آیفون SE و گوشی‌های اکسپریا خوش دست باشد.

همانند اس10 و اس10 پلاس، سامسونگ در نوت 10 نیز از حسگر اثرانگشت در زیر صفحه نمایش استفاده کرده و به نظر می‌رسد در مقایسه با اسکنر به کاررفته در زیر نمایشگر دیگر اسمارت‌فون‌های اندرویدی بازار، تکنولوژی سامسونگ پیشرفته‌تر و دقیق‌تر باشد. محل قرارگیری آن نیز در قسمت‌های میانی صفحه است و احتمال اینکه کاربر به طوری ناگهانی انگشت خود را روی آن قرار دهد کمتر شده است.

پورت‌ها و دکمه‌ها

پرچمدار 2019 سامسونگ

در لبه پایین نوت 10 و در قسمت میانی، پورت یواس‌بی C قرار داده شده و در سمت راست این پورت هم اسپیکر و قلم اس‌ پن قرار دارند. درگاه سیم کارت نیز در لبه بالایی گوشی جای گرفته است.

لبه سمت چپ گوشی میزبان کلیدهای تنظیم صدا و دکمه پاور است. همانند نوت 10 پلاس، سامسونگ در این دیوایس هم دکمه Bixby را حذف کرده و برای استفاده از این ویژگی کاربر بایستی دکمه پاور را چند ثانیه نگه دارد.

فریم گوشی طبق انتظار از فلز با کیفیت ساخته شده و پشت گوشی از جنس گلس است و ظاهر درخشانی دارد. سامسونگ برای نوت 10 سه رنگ شعله Aura (ترکیبب آبی و سفید)، مشکی Aura و صورتی Aura را انتخاب کرده که هرکدام به نوبه خود زیبا و منحصر به فرد هستند. البته رنگ «شعله Aura» از دیگر گزینه‌ها خاص‌تر است چراکه رنگ بدنه با توجه به نوری که به آن می‌تابد تغییر می‌کند.

دوربین گلسی نوت ۱۰

نوت 10 سامسونگ

اگر از دوربین گلکسی اس 10 و اس10 پلاس استفاده کرده باشید، احتمالا متوجه می‌شوید که نوت 10 تفاوت چندانی نسبت به آنها نداشته و به عبارت دیگر قرار نیست دوربین نوت 10 شما را هیجان انگیز کند. این قبلت نیز از همان ترکیب لنز 16 مگاپیکسلی اولترا واید، لنز عادی 12 مگاپیکسلی و لنز تله 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد.

البته همین ترکیب که در اس10 هم استفاده شده، عملکرد بسیار عالی در عکسبرداری و فیلمبرداری از خود به جا می‌گذارد و ارتقاء ندادن دوربین نوت 10 نسبت به اس10 دلیل بر پایین بودن یکفیت دوربین این فبلت نیست و همچنان یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های دنیا برای عکسبرداری به حساب می‌آید. در کل دوربین نوت 10 بدون شک شما را راضی نگه می‌دارد.

دو ویژگی جدید

البته در این میان یک سری تغییرات و ارتقاء در دوربین نوت 10 به وجود آمده که بیشتر به قابلیت‌‌های فیلمبرداری برمی‌گردد. برای مثال سیستم لرزش‌گیر تصویر ارتقاء پیدا کرده و یک ویژگی جدید نیز با نام Live Focus نیز به امکانات فیلم برداری اضافه شده که امکان مات کردن پیش زمینه سوژه با دقت بالا را به وجود می‌آورد.

البته این ویژگی انتخاب‌های متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد برای مثال می‌توانید سوژه را در حالت عادی ضبط کنید اما پس زمینه و اطراف او را به شکل سیاه و سفید نمایش دهید. این ویژگی را قبلا در ثبت تصاویر دیده بودیم اما اولین بار است که برای فیلمبرداری استفاده می‌شود.

البته این ویژگی در نوت 10 از طریق نرم‌افزار به وجود آمده در حالی که نوت 10 پلاس این کار را کاملا از طریق سخت‌افزاری با نام DepthVision انجام می‌دهد.

دیگر ویژگی جدید دوربین نوت AR Doodle نام دارد که همانند اسنپ چت و اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد که استیکرهی و کاراکترهای مورد علاقه‌تان را به تصاویر و ویدیوها اضافه کنید. البته در این ویژگی شما می‌توانید کاراکتر مورد علاقه تان را با استفاده از قلم اس پن بسازید. ضمنا دروبین سلفی همانطور که در بالا اشاره کردیم در قسمت بالا و مرکز نمایشگر قرا داده شده و 10 مگاپیکسل قدرت دارد.

سخت‌افزار

بررسی نوت سامسونگ

قلم اس پن نوت 10 در مقایسه با نسخه قبلی ارتقاء جزئی پیدا کرده و حالا از الگوهای مختلف هم پشتیبانی می‌کند که این ویژگی به شما امکان کنترل اپلیکیشن‌های مختلف سامسونگ را می‌دهد. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به اپلیکیشن دوربین و Remotely بدون نیاز به لمس گوشی اشاره کرد.

به جز این ویژگی، قلم اس پن تفاوت زیادی نسبت به قلم نوت 9 نداشته است. البته همچنان دقت، کارایی و قابلیت‌های خوب قبلی در این قلم هم وجود دارند. قلم اس پن همچنان یکی از اجزای کلیدی در ایجاد تمایز بین نوت سامسونگ و دیگر فبلت‌های بازار است.

نوت 10 با 8 گیگابایت رم عرضه می‌شود و در کنار آن شما می‌توانید از بین دو حافظه داخلی 256 و 512 گیگابایت یکی را انتخاب کنید. همچنین درگاه کارت حافظه میکرواس‌دی روی نوت 10 وجود ندارد و تنها با خرید نوت 10 پلاس میتوانید از کارت حافظه میکرواس‌دی استفاده کنید.

همانند دیگر گوشی‌های سامسونگ، چیپست به‌کاررفته در گوشی بستگی کشور محل زندگی شما دارد. برای مثال کاربرانی که در بریتانیا زندگی می‌کنند نوت 10 را با چیپست اختصاصی سامسونگ یعنی اگزینوس 9825 دریافت خواهند کرد که این چیپ از جدیدترین تکنولوژی 7 نانومتری EUV سامسونگ بهره می‌برد. ضمنا اگر در آمریکا زندگی کنید از چیپست اسنپدراگون 855 کوالکام بهره‌مند خواهید شد.

خداحافظی با جک هدفون

یکی دیگر از اقدامات سامسونگ برای کم کردن ضخامت نوت 10، حذف ک 3.5 میلی‌متری هدفون بوده است. این اولین بار است که سامسونگ جک هدفون را از روی پرچمداران خود حذف می‌کند و به همین دلیل ممکن است برخی از شنیدن این خبر خوشحال نشوند.

ظرفیت باتری نوت 10 4300 میلی‌آمپر/ساعت است که البته هنوز نمی‌توان راجع به عملکرد باتری این فبلت در طول روز نظر داد. این کار تنها با تست چند روزه دیوایس و اجرای برنامه‌های مختلف سنگین و عادی امکان‌پذیر است.

شارژ وایرلس در نوت 10 پلاس به خوبی عمل می‌کند و ویژگی PowerShare سامسونگ هم این امکان را می‌دهد که از نوت 10 پلاس به عنوان شارژر وایرلس جهت شارژ کردن دیگر گجت‌ها از جمله ساعت‌های هوشمند استفاده کرد.

ضمنا امکان انتخاب نسخه 5G نوت 10 وجود ندارد و علاقه‌مندان به نسل 5 اینترنت تنها باید سراغ نوت 10 پلاس بروند.

قیمت و تاریخ عرضه

سامسونگ

گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس چند هفته پیش طی مراسمی رسما در شهر نیویورک معرفی شدند و همزمان پیش خرید این دو دیوایس برای کاربران هم آغاز شد. اما تاریخ عرضه رسمی این گوشی مصادف است با 1 شهریور امسال. قیمت پایه گلکسی نوت 10 در ایالات متحده 945 دلار است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا