متا

فیسبوک و گوگل باید جزییات الگوریتم‌های خود را فاش کنند

نهادهای قانون‌گذار در استرالیا احتمالا فیسبوک و گوگل را وادار خواهند کرد تا جزییاتی را در خصوص نحوه عملکرد الگوریتم‌های خود که این دو شبکه اجتماعی مبتنی بر آن‌ها عمل می‌کنند، ارائه دهند.

اخیرا تحقیقی در خصوص تاثیر فیسبوک و گوگل بر اقتصاد و بازار کشور استرالیا صورت گرفته که چیزی حدود 18 ماه به طول انجامید. نتایج این تحقیق توسط کمیسیون مصرف‌کننده و رقابت استرالیا موسوم به ACCC در اختیار دولت این کشور قرار گرفت.

در گزارش 619 صفحه‌ای ارائه‌شده، کمیسیون ACCC به دولت استرالیا پیشنهاد داد تا  نحوه کار الگوریتم‌های متعلق به شرکت‌های فیسبوک و گوگل را زیر ذره‌بین قرار دهد. هنوز مشخص نیست که آیا دولت استرالیا با این پیشنهاد موافقت خواهد کرد یا خیر؛ در صورت پذیرش این پیشنهاد، این دو غول دنیای فناوری با یکی از سنگین‌ترین حکم‌ها علیه خود مواجه خواهد شد که نمونه آن را کمتر دیده بودیم.

کمیسیون مذکور در بخشی از این گزارش نسبت به گسترش پلتفرم‌های دیجیتال و رفتار مغایر با اصل رقابت در بازار ابزار نگرانی کرد و افزود که قدرت شرکت‌های بزرگی همچون فیسبوک و گوگل، سبب شده تا دیگر کسب‌وکارها نتوانند در بخش تبلیغات موفق عمل کنند.

این کمیسیون در ادامه افزود اطلاعات میلیون‌ها کاربر استرالیای در این دو پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ نظارتی بر آن وجود دارد. مردم استرالیا همانند مردم دیگر کشورهای جهان، نسبت به گسترش اخبار و اطلاعات جعلی در این پلتفرم‌ها نگران هستند و می‌بایست عملکرد فیسبوک وگوگل شفاف‌سازی شود.

در این گزارش، 23 پیشنهاد برای نظارت بر عملکرد فیسبوک و گوگل ارائه شد که بررسی جزییات الگوریتم‌های این دو پلتفرم یکی از آن‌هاست. تاکنون شرکت فیسبوک هیچ واکنشی را نشان نداده اما گوگل اعلام کرده که با دولت استرالیا در خصوص این پیشنهادها گفت‌وگو خواهد کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا