تکنولوژی

رونمایی از تکنولوژی جدید کفش‌های نایک؛ دانه‌های پلاستیکی شناور

کیفیت بالا و راحتی مثال‌زدنی را می‌توان از جمله ویژگی‌های بارز کفش‌های ساخت شرکت نایک دانست. شرکتی که همواره از تکنولوژی‌های جدید برای محصولات خود استفاده می‌کند و اخیرا نیز از فناوری جدیدی تحت عنوان Joyride برای کفش‌های خود پرده برداشت.

در این فناوری، فضای موجود در کف کفش‌های نایک با دانه‌های پلاستیکی پر خواهد شد. این شرکت ادعا کرده که با تکنولوژی Joyride، میزان شوک‌های وارده از زمین ناشی، به کمترین حد ممکن خواهد رسید.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که این فناوری و دانه‌های پلاستیکی نایک، زمانی رونمایی شده که گسترش آلودگی‌های ناشی از مواد پلاستیکی، جهان را نگران کرده است.

نایک اما عنوان کرد که ایده استفاده از دانه‌های پلاستیکی که چیزی حدود 10 سال است توسط محققان این شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد، از آنجایی به ذهن طراحان این شرکت خطور کرد که ورزشکاران همواره ترجیح می‌دادند تا بر روی سطوح نرم به جای سطوح آسفالت و یا بتنی تمرین کنند.

از این‌رو، متخصصان نایک برای محقق کردن این خواسته ورزشکاران، بسته‌های کوچکی از دانه‌های پلاستیکی را در کف کفش‌های خود تعبیه کردند. در هر کدام از این بسته‌ها چیزی حدود هشت هزار دانه پلاستیکی تعبیه شده است.

رونمایی از تکنولوژی جدید کفش‌های نایک؛ دانه‌های پلاستیکی شناور

این دانه‌ها همزمان با حرکت فرد، جابجا می‌شوند و از قسمت جلویی به قسمت انتهایی کفش و یا برعکس حرکت می‌کنند. تقریبا نیمی‌از این دانه‌های پلاستیکی در قسمت پاشنه کفش یعنی جایی که بیشترین نیرو از زمین به پا وارد می‌شود، جای داده شده‌اند. طبق گفته نایک، این تکنولوژی در مقایسه با دیگر طراحی‌های مربوط به کفش‌های پرطرفدار در بازار، قادر است تا 14 درصد از جذب و کاهش ضربات وارده به پا موثرتر عمل کند.

نایک همچنین عنوان کرد از آنجایی که دانه‌های پلاستیکی آزادانه قادرند در کفش جابجا شوند، می‌توانند مطابق با نحوه گام برداشتن هر فرد و به صورت کاملا منحصربه فرد، جابجا شوند.

نایک قرار است که اولین کفش مجهز به این فناوری را تحت عنوان Joyride Run Flykart تولید کند. این کفش در تعدادی محدود و از 25 جولای عرضه شده و در اختیار برخی کاربران ویژه محصولات این شرکت قرار گرفته است. عرضه جهانی این کفش از 15 آگوست کلید خواهد خورد.

بی‌تردید این کفش‌ها می‌توانند برای کاربران عادی و ورزشکاران، تجربه متفاوتی را از دویدن و یا پیاده‌روی به ارمغان آورند اما نگرانی بزرگ دوست‌داران محیط زیست، آلودگی‌هاییست که از طریق مواد پلاستیکی دامن‌گیر طبیعت شده است.

در طی سال‌های اخیر، استفاده از مواد پلاستیکی بویژه مواد یک‌بارمصرف به طور قابلل‌توجهی افزایش یافته و نتیجه آن، ورود میلیون‌ها قطعه پلاستیکی و آلودگی‌های ناشی از آن به محیط زیست بود.

رونمایی از تکنولوژی جدید کفش‌های نایک؛ دانه‌های پلاستیکی شناور

دانه‌های پلاستیکی موجود در کفش‌های جدید نایک نیز اگرچه ممکن است تا سال‌ها در کف کفش‌ها حبس شوند، اما بالاخره روزی عمر این کفش‌ها نیز به پایان می‌رسد و شاهد ورود این مواد پلاستیکی ریز به دامن طبیعت خواهیم بود.

سخنگوی شرکت نایک در واکنش به این ابهامات عنوان کرد: نایک همواره خود را به حفظ طبیعت و آینده متعهد می‌داند. کفش‌های تحت فناوریJoyride نیز همانند دیگر کفش‌های این شرکت، در قالب طراح Reuse-A-Shoe قابل بازیافت هستند و به محصولی جدید تبدیل خواهند شد. این شرکت مجدانه تلاش می‌کند تا بتواند راه‌حل‌هایی را برای رفع معضل گسترش استفاده از مواد پلاستیکی در محصولات خود پیدا کرده و کفش‌هایی کاملا دوست‌دار محیط زیست را به بازار عرضه کند.

رونمایی از تکنولوژی جدید کفش‌های نایک؛ دانه‌های پلاستیکی شناور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا