تکنولوژی

طراحی پلتفرمی برای ساخت پهپادهایی با قابلیت‌هایی شبیه به هلیکوپتر و هواپیما

موسسه فناوری ماساچوست معروف به MIT موفق به طراحی پلتفرم جدیدی شده که به شرکت‌های تولیدکننده پهپادها امکان تولید محصولاتی را می‌دهد که بتوانند به صورت عمودی و افقی پرواز کنند.

این روزها شاهد عرضه دو مدل پهپاد به بازار هستیم که برخی از آن‌ها به بال‌های ثابت مجهزند و همانند هواپیماها پرواز می‌کنند و برخی نیز قادرند به مانند هلیکوپترها به صورت عمودی به پرواز درآیند.

اما دستاورد جدید پژوهشگران MIT به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد تا پهپادهایی به اصطلاح هیبریدی و با قابلیت پرواز به صورت افقی و عمودی را تولید کنند. تاکنون تولید این پهپادها به دلیل هزینه ساخت بالا و همچنین زمان‌بر بودن، امکان‌پذیر نبود.

جی ژو، از پژوهشگران موسسه فناوری ماسوچوست در این خصوص عنوان کرد: روش ابداعی ما این امکان را حتی به افراد غیرمتخصص می‌دهد تا یک مدل جدید از پهپاد را طراحی کرده و با چند ساعت کار کردن بر روی کنترلرها و پلتفرم دستگاه، محصول خود را آماده پرواز ببینند. امیدواریم که این پلتفرم بتواند زمینه‌ساز تولید پهپادهای هیبریدی متنوع در آینده باشد و بسیاری از شرکت‌ها بتوانند در این عرصه حضور داشته باشند.

با این دستاورد، دیگر نیازی نیست تا شرکت‌ها یک کنترلر برای پرواز عمودی و یک کنترلر برای پرواز افقی پهپادها طراحی کنند، در عوض با کمک پلتفرم طراحی‌شده توسط این MIT که از فناوری شبکه‌های عصبی بهره می‌برد، می‌تواند هر دو حالت را در یک کنترلر جای داد.

البته این دستاورد در مراحل آغازین توسعه خود قرار دارد و فعلا با برخی محدودیت‌ها مواجه است. برای نمونه، نباید از پهپادهای تولید شده با این پلتفرم انتظار داشت که بتوانند تمامی‌قابلیت‌های پهپادهای کنونی را بدون نقص و وقفه ارائه دهند. با این حال، محققان در تلاشند تا بتوانند با توسعه بیشتر این پلتفرم، محدودیت‌های موجود را رفع کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا