تکنولوژی

مزیت‌های فناوری هوش مصنوعی برای شرکت‌ها و کارآفرینان

حدود یک دهه پیش و یا اندکی فراتر از آن، فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تنها در فیلم‌ها و سریال‌ها مشاهده می‌شدند. جایی که می شد از آن‌ها برای هر کاری استفاده کرد و به خواسته‌های خود رسید. اما اکنون این فناوری به قدری توسعه یافته که نه‌تنها بخش زیادی از دنیای ما را در بر گرفته، بلکه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فضای سایبر را نیز نسبت به پیشرفتی که روزبه‌روز تجربه می‌کند، نگران کرده است.

اما اگر این فناوری‌های نوظهور به طور دقیق مدیریت و هدایت می‌شوند، می‌توانند فواید و مزیت‌های بیشماری داشته باشند. از جمله این مزیت‌ها در دنیای تکنولوژی می‌توان به ورود دستیارهای دیجیتالی در دستگاه‌های هوشمند اشاره کرد. آمازون با دستیار الکسا، گوگل با اسیستنت، سامسونگ با بیکسبی و مواردی از این قبیل که همگی می‌توانند کارهای زیادی را برای‌مان انجام دهند و لذت کار با دستگاه‌ها به صورت هوشمند را برای کاربران به ارمغان آورند.

از این منظر، محققان سال 2019 را سال ظهور هوش مصنوعی نامگذاری کردند. اخیرا موسسه مک‌کینزی گلوبال در گزارشی نوشت که 47 درصد از شرکت‌های فعال در عصر حاظر، حداقل یک بار از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند که در مقایسه با سال 2018، رشدی دو برابری را نشان می‌دهد.

در واقع، این هوش مصنوعی است که سبب تمایز میان شرکت‌ها شده و توانسته خدمات متنوعی را از پشتیبانی از مشتریان گرفته تا نظارت بر خط تولید را به بهترین شکل و با هزینه‌ای به مراتب کمتر ارائه دهد. به عبارتی دیگر، هوش مصنوعی نه از کار خسته می‌شود و نه لحظه‌ای چشم از ماموریتی که برای آن تعیین شده، برمی‌دارد و این یعنی کار و نظارتی با کمترین میزان خطا و بیشتری بهره‎‌وری.

نتایج پژوهش‌های محققان دانشگاه ‌هاروارد بر روی 1500 شرکت نشان داد که نیروی کار انسانی و هوش مصنوعی مکمل یکدیگرند و همکاری میان آن‌ها سبب ارتقای بهره‌وری خواهد شد. زمانی که این دو در کنار هم قرار گیرند شاهد رشد قابل‌توجهی در زمینه‌هایی همچون رهبری مجموعه، کار گروهی، سرعت، قابلیت‌های کمی، خلاقیت و غیره خواهیم بود.

این روزها مدیران شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند ابزاری برای رسیدن سریع‌تر به اهداف مدنظرشان باشد. این فناوری می‌تواند هزاران راه را برای فائق آمدن بر مشکلات و برداشتن موانع از سر راه کافرمایان، پیش رویشان بگذارد و پیش‌بنی‌های مفید و سودمندی را نسبت به آینده و وضعیت بازار با توجه به شرایط موجود ارائه دهد. در ادامه به برخی از کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای کسب‌وکارها اشاره خواهیم کرد.

  • کاهش حجم وظایف نیروی کار انسانی

مزیت‌های فناوری هوش مصنوعی برای شرکت‌ها و کارآفرینان

بسیاری از کارهایی که انجام آن برای انسان‌ها زمان‌بر بوده و انرژی زیادی را از کارمندان می‌طلبید، اکنون و به لطف فناوری هوش مصنوعی در زمان کمتر و البته با دقت بیشتری صورت می‌گیرد. برای نمونه، در بخش پزشکی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای مدیریت و ثبت اسناد پزشکی، تجزیه و تحلیل تصاویر ثبت‌شده با اشعه ایکس و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود.

از طرفی دیگر، برخی از بیمارستان‌های دنیا به نحوی سیستم‌ها و تجهیزات خود را به هوش مصنوعی مجهز کرده‌اند که می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این فناوری و نرم‌افزارهای یادگیری عمیق، وضعیت سلامتی بیماران را زیر نظر گرفته و با توجه به اطلاعات دریافتی و تحلیل آن توسط هوش مصنوعی، اقدامات لازم را برای بهبود حال بیمار انجام دهند. بدین ترتیب، وضعیت بیماران لحظه به لحظه رصد می‌شود و در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی، بررسی و جست‌وجو در اسناد مربوط به حوزه‌های مختلف است. اگرچه شاید در ظاهر این کار چندان پیچیده به نظر نیاید، اما شرکت‌های بزرگ را تصویر کنید که با میلیون‌ها و یا حتی میلیاردها سند و گزارش، هر روز سروکار دارند و اگر بخواهند با نیروی انسانی این کار را انجام دهند، قطعا زمان‌ زیادی صرف خواهد شد. اما هوش مصنوعی می‌تواند این فرآیند زمان‌بر را ظرف چند ثانیه و یا حتی صدم ثانیه انجام دهد و نتیجه مورد نظر را در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه دهد.

  • کمک به فعالان عرصه کسب‌وکار

مزیت‌های فناوری هوش مصنوعی برای شرکت‌ها و کارآفرینان

بازاریابان و فعالان عرصه کسب‌وکار نه‌تنها می‌توانند با استفاده از طرح‌های ارائه‌شده توسط فناوری هوش مصنوعی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند، بلکه می‌توانند با کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، مشتریان هدف خود را شناسایی کرده و مورد ارزیابی قرار دهند و از این طریق، بهترین محصول و یا تبلیغات را برای فروش بیشتر ارائه دهند.

محققان مرکز هوش مصنوعی Emerji در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که شرکت‌های فیسبوک و گوگل، حجم زیادی از درآمد خود را از طریق بازاریابی و تبلیغات محصولات در پلتفرم‌های خود به دست می‌آورند که این مساله، به طور قابل‌توجهی به فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی متکی است.

بدین معنی که این دو شرکت با استفاده از این دو فناوری نوظهور، کاربران را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و در نتیجه، تبلیغات مناسب و متناسب با سلایق و نیازهای وی را ارائه می‌دهند. اینجاست که کاربر نمی‌تواند در برابر پیشنهادهایی که توسط این دو شرکت ارائه می‌شود، مقاومت زیادی به خرج دهد.

  • کمک به پیشرفت پلتفرم‌های خودران

مزیت‌های فناوری هوش مصنوعی برای شرکت‌ها و کارآفرینان

هرچه زمان به جلو می‌رود، شرکت‌های خودروساز و فعالان توسعه پلتفرم‌های خودران ، بیشتر به قابلیت‌های فناوری هوش مصنوعی پی می‌برند. تحقیقی که اخیرا در این زمینه صورت گرفته، نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان بسیار فراتر از آنچه که تصور می‌شود به هوش مصنوعی روی آورده‌اند و از آن برای طراحی بخش‌های مختلف اتومبیل‌های خودران خود بهره می‌گیرند.

تولید اتومبیل‌های خودران و بدون راننده، اخیرا و به لطف فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی پیشرفت محسوسی را تجربه کرده و چند سالی‌ست که برخی شرکت‌ها، در حال آزمایش این خودروها در خیابان‌ها هستند تا بتوانند در صورت اخذ مجوز لازم، محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

اما آنچه که در این خودروها حرف اول را می‌زند، فناوری جدیدی همچون هوش مصنوعی است. برای نمونه، یکی از کاربردهای این فناوری شناسایی دیگر خودروها، عابرین پیاده و اشیای پیرامون اتومبیل‌های خودران است که به خودرو این امکان را می‌دهد تا با بررسی اطلاعات دریافتی، بهترین تصمیم را اتخاذ کند. البته کاربرد هوش مصنوعی تنها به این مورد محدود نمی‌شود و از آن برای کنترل دوربین‌های نصب‌شده روی خودرو، جمع‌آوری دیتا از مسیر پیش روی خودرو، ارائه اطلاعات مورد نیاز از وضعیت ترافیکی جاده‌ها و غیره استفاده می‌شود.

همانطور که اشاره شد فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، انقلابی را در کسب‌وکارهای جهانی بوجود آوردند که نظیر آن را کمتر دیده بودیم. این روزها دیگر صاحبان شرکت‌ها و کارآفرینان می‌بایست توجه ویژه‌ای به این فناوری‌ها داشته تا بتوانند با درک درستی از بازار و مشتریان، به اهداف مد نظر خود برسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا