متا

سنگ‌اندازی قانونگذاران آمریکا پیش پای فیسبوک

برخی از نمایندگان کنگره آمریکا با تصویب پیش‌نوییس قانونی به دنبال ممانعت از فعالیت شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی به عنوان یک نهاد یا موسسه مالی هستند.

این روزها ارز دیجیتال به یکی از مهم‌ترین موضوعات دنیای فناوری تبدیل شده و شرکت فیسبوک نیز با رونمایی از ارز دیجیتال جدید خود به نام لیبرا در کانون توجهات قرار گرفته است. فیسبوک اخیرا اعلام کرد که قصد دارد تا با همکاری شرکت‌های بزرگی همچون پِی‌پَل، اوبر، لیفت، ویزا، مسترکارت، وودافون و اندرسون هورویتز ارز دیحیتالی خود را به عنوان ابزاری جدید برای دادوستد کالاها به بدنه اقتصاد جهانی تزریق کند.

اما به نظر می‌رسد که دستیابی به این هدف، چندان هم ساده نخواهد. برخی از نمایندگان دموکرات کمیته خدمات مالی کنگره آمریکا در تلاش‌اند تا به بلندپروازی‌های فیسبوک در این زمینه پایان دهند. پیش‌نویس قانونی که اخیرا توسط این کمیته ارائه شده، فیسبوک و دیگر شرکت‌های تکنولوژیکی نمی‌توانند در هیبت یک نهاد مالی ظاهر شده و دست به اقداماتی همچون انتشار ارزهای دیجیتال بزنند.

از طرفی دیگر، اگر این قانون به تصویب برسد شرکت‌ها متخلف و ناقض این قانون، روزانه 1 میلیون دلار جریمه خواهند شد. طبق گزارش رویترز، اگرچه نمی‌توان شانس زیادی را برای تصویب این لایحه متصور شد، اما نشان می‌دهد که تا چه اندازه فضای شک و تردید نسبت به ورود شرکت‌های بزرگی همچون فیسبوک به عرصه اقتصادی در میان قانونگذاران آمریکا حاکم است.

فیسبوک اخیرا اعلام کرد تا زمانی که تمامی‌نگرانی قانونی و دغدغه‌های قانونگذارا رفع نشود، لیبرا را عرضه نخواهد کرد. دیوید مارکوس، مدیر کیف پول دیجیتالی فیسبوک نیز بیاینه‌ای را در این زمینه منتشر و اعلام کرد که قرار نیست لیبرا تداخلی با سیاست‌های مالی داشته باشد و رقیبی برای ارزهای مستقل کشورها باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا