مایکروسافت

تلاش مایکروسافت برای نجات تاریخ

جهانی شدن اگرچه شاید مزیت‌های خاص به خود را داشته باشد، اما معایبی نیز برای آن ذکر شده که نمونه بارز آن، نابودی فرهنگ‌ها و به طور خاص زبان‌های متعلق به مناطق مختلف کره زمین است.

اما شرکت مایکروسافت قصد دارد تا با کمک فناوری هوش مصنوعی، طرحی را در قالب برنامه‌ AI For Good برای حفاظت از فرهنگ کشورهای جهان پیاده کند. در همین رابطه، برد اسمیت، از مدیران ارشد مایکروسافت اعلام کرد که این طرح در کنار دیگر برنامه‌های این شرکت در عرصه‌های بشردوستانه و محیط زیست به منظور صیانت از میراث فرهنگی کشورها صورت می‌گیرد.

اسمیت با اشاره به گزارش سازمان یونیسف عنوان کرد که یک سوم از زبان‌هایی که در دنیا استفاده می‌شود، کمتر از هزار نفر با آن صحبت می‌کنند و هر دو هفته، شاهد مرگ یک زبان در جهان هستیم.

وی پیش‌بینی کرد ک بین 50 تا 90 درصد از زبان‌های در معرض خطر در طی صده آتی، از بین خواهند رفت. زمانی که جهان، زبانی را از دست بدهد، تکه‌ای از تاریخ بشریت از بین خواهد رفت و جامعه توانایی خود را در برقراری ارتباط از دست خواهد داد.

برنامه میراث فرهنگی مایکروسافت از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌برد و با سازمان‌های غیرانتفاعی، دانشگاه‌ها و دولت‌ها همکاری می‌کند تا زبان‌ها، اماکن و مصنوعات فرهنگی را حفظ کنند.

برای نمونه، مایکروسافت اخیرا اعلام کرده که با کمک اپلیکیشن ترجمه خود قصد دارد تا دو زبان Yucatec Maya و Queretaro Otomi متعلق به کشور مکزیک را از خطر فراموشی و حذف از تاریخ نجات دهد.

از سویی دیگر، این شرکت با برخی از موزها همانند موزه Met نیویورک وارد همکاری شده تا با کمک فناوری هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از آثار این موزه را به صورت آنلاین در اختیار داشته باشد.

اسمیت در پایان گفت که چنین پروژه‌هایی به ما این اطمینان را می‌دهند که می‌تواند از فناوری هوش مصنوعی به صورت نوآورانه‌ای استفاده کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا