تکنولوژیمایکروسافت

اگر مایکروسافت خالق اندروید می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

یک لحظه گذشته را فراموش کنید و تصور کنید اگر مایکروسافت خالق اندروید بود چه می‌شد.

جنگ میان تولیدکنندگان سیستم‌عامل‌ها را شرکت‌های گوگل و اپل با عرضه پلتفرم‌های اندروید و iOS بردند و هم‌اکنون بخش عمده‌ای از گوشی‌های موجود در بازار، به این دو پلتفرم مجهزاند.

البته در این میان شرکت‌هایی همچونی بلک‌بری و مایکروسافت نیز سعی کردند تا با سیستم‌عامل‌های اختصاصی خود سهمی ‌از این بازار را از آن خود کنند، اما یارای رقابت با دستاوردهای گوگل و اپل را نداشتند و به تدریج به حاشیه رانده شدند.

در همین رابطه، اخیرا بیل گیتس، مدیرعامل مایکروسافت در مصاحبه‌ای اعلام کرد که بزرگ‌ترین اشتباهش، غفلت از تولید اندروید بوده و پذیرفت که در برابر گوگل و سیستم‌عامل اندورید شکست خورده است.

اما این اظهارنظر دو سوال اصلی را در ذهن‌ها شکل می‌دهد: نخست، چرا مایکروسافت با وجود این همه امکانات بودجه‌ای، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نتوانست چیزی شبیه به اندروید را عرضه کند؟ و دوم آن‌که؛ اگر مایکروسافت می‌توانست چنین کاری را انجام دهد، چه اتفاقی برای دنیای تکنولوژی می‌افتاد؟

مایکروسافت حتی قبل از آن‌که شرکت‌های گوگل و اپل، پلتفرم‌های اندروید و iOS را عرضه کند، چند محصول را در خط تولید خود داشت و این نشان از تمایل این شرکت برای ورود به بازار گجت‌های هوشمند داشت. اما با ورود آیفون و iOS، این شرکت برای رقابت با اپل، قدم‌های خود را درست و حساب‌شده برنداشت.

نمایی از دفتر مایکروسافت در دانمارک
نمایی از دفتر مایکروسافت در دانمارک

حتی مایکروسافت شرکت نوکیا را نیز برای تولید چند محصول هوشمند از قبیل گوشی و تبلت خریداری کرد، اما در این حوزه نیز به توفیق چندانی دست نیافت و کرکره این کسب‌وکار را پایین کشید.

با این حال دلایل متعددی را می‌توان در تحلیل چرایی شکست مایکروسافت برای عرضه پلتفرمی ‌شبیه به اندروید و iOS برشمرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

یکی از مشکلات مایکروسافت این بود که به گوشی‌های هوشمند آن‌چنان که بایدوشاید بها نداد

 

یکی از مشکلات مایکروسافت این بود که به گوشی‌های هوشمند آن‌چنان که بایدوشاید بها نداد. البته برای شرکتی که تمام وقت و انرژی خود را بر روی کامپیوترها صرف کرده بود، این طرز فکر چندان هم دور از ذهن نبود. از طرفی دیگر، توسعه رابط کاربری جدید با تمرکز بر روی قابلیت‌های تاچ (لمس) و شیوه جدید استفاده از اپلیکشین‌ها برای شرکتی همانند مایکروسافت، چالشی جدید را ایجاد می‌کرد.

جالب اینجاست که بدانید زمانی که اپل از اولین آیفون خود رونمایی کرد، تنها 500 اپلیکیشن برای این گوشی داشت اما مایکروسافت 18 هزار اپلیکیشن را برای پلتفرم ویندوزموبایل خود توسعه داده بود. تفاوت این جا بود که فروشگاه اپلیکیشن iOS و یا اندروید بسیار ساده و یکپارچه طراحی شده بودند و امکان استفاده و دانلود آسان‌تر را برای کاربران فراهم می‌کرد.

یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت مایکروسافت در عرضه اندروید، این بود که مایکروسافت علاقه‌ای به پروژه‌های منبع‌باز یا همان Open Source نداشت. این در حالی بود که اندروید، یک سیستم‌عامل منبع‌باز بود. این ویژگی سبب می‌شد تا تولیدکنندگان گوشی‌ها و به طور کل، دستگاه‌های هوشمند بتوانند متناسب با سلایق خود و مشتریان‌شان، تغییراتی را در این پلتفرم اعمال کنند.

مساله دیگر و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل، ارزان بودن استفاده از اندروید برای تولیدکنندگان بود. از آن‌جایی که تولیدکنندگان نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی برای اندروید نداشتند، این مساله در قیمت تمام‌شده محصولات نیز تاثیر می‌گذاشت و شرکت‌ها دستگاه‌های ارزان‌تری را به بازار عرضه می‌کردند. اگرچه برخی شرکت‌ها  بعد از تصمیم اندروید برای عرضه ارزان این پلتفرم، بهای استفاده از سیستم‌عامل‌های خود را کاهش دادند اما این تصمیم بسیار دیر اتخاذ شد و سایه سنگین اندروید بر بازار گوشی‌های هوشمند، به خوبی احساس می‌شد.

اگر مایکروسافت خالق اندروید می‌شد..

حال تمامی‌این مشکلات و مسائل را کنار بگذارید و تصور کنید که اگر مایکروسافت می‌توانست پلتفرمی ‌شبیه به اندروید را طراحی کند، چه اتفاقی در دنیای تکنولوژی می‌افتاد؟

اگر چنین اتفاقی می‌افتاد، شاهد ظهور مایکروسافتی بزرگ‌تر از آنچه که امروز هست، می‌شدیم و گوگل نیز به ابهت امروز خود نمی‌رسید. در چنین شرایطی، احتمالا مایکروسافت هرگز به سمت فضای ابری یا همان کلاود کشیده نمی‌شد یا این‌که گوگل خیلی زودتر از این‌ها خود را درگیر کلاود می‌کرد. تصور اینکه با این تغییرات چه سرنوشتی برای دنیای فناوری رقم می‌خورد، کار سختی است.

مایکروسافت اندروید

از طرفی دیگر، سود گوگل از اندروید، از ارائه خدماتی همچون ایمیل، سرچ و نقشه این شرکت به دست می‌آید که این سرویس‌ها با سیستم‌عامل اندروید، عجین شده است. اما ارائه این خدمات در ازای دریافت اطلاعات از کاربران صورت می‌گیرد که البته برخی از کاربران نسبت به این موضوع بی‌تفاوت‌اند و برخی نیز ابراز نگرانی می‌کنند.

اما سوال اینجاست که اگر اندروید دست مایکروسافت بود، آیا این شرکت نیز از چنین شیوه‌ای برای ارائه خدمات خود بهره می‌گرفت؟ پاسخ این سوال می‌توان این چنین داد: احتمالا نه. شاید مایکروسافت از گوشی‌های هوشمند به عنوان ابزاری برای فروش بیشتر خدمات و سرویس‌های خود بهره می‌گرفت و سعی می‌کرد تا سرویس‌های پولی خود را روزبه‌روز بیشتر کند. این یعنی مایکروسافت هرگز در مسیری که گوگل در آن گام نهاد، قدم نمی‌گذاشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا