موبایل

بررسی و مقایسه پی30 پرو و آیفون 10اس مکس

پی30 پرو هوآوی را می‌توان نتیجه خلاقیت، نوآوری و پیشرفت بی نظیر شرکت هوآوی در چند سال اخیر دانست. این اسمارت فون اندرویدی به سخت افزار قدرتمند، طراحی کم نظیر و دوربین 4گانه عالی مجهز شده است که کمتری اسمارت فونی در دنیا توان رقابت با آن را دارد. اما جدا از اسمارت‌فون‌های اندرویدی، هوآوی باید نگران یک شرکت و یک اسمارت‌فون دیگر یعنی آیفون 10اس مکس اپل نیز باشد چراکه این محصول کمپانی اپل در حال حاضر یکی از قدرتمندترین گوشی ها در سراسر دنیا محسوب می‌شود. مقایسه پرچمداران همیشه یک رقابت جذاب بوده که در این مطلب هم قصد داریم به همین مسئله بپردازیم تا ببینیم در نبرد بین دو غول بزرگ دنیای اسمارت فون کدام شرکت و کدام گوشی برنده خواهد شد.

سخت افزار، باتری و شارژ

پی30 پرو آیفون 10اس مکس

برخلاف بسیاری از شرکت های اندرویدی، هوآوی از پردازنده های تولید خود در اسمارت‌فون‌های این شرکت استفاده می‌کند. به همین دلیل پی30 پرو هم از این قاعده مستثنا نیست و در آن از چیپ کایرین 980 استفاده شده که البته در گوشی میت 20 پرو این شرکت قبلا استفاده شده بود. این چیپ بسیار قدرتمند که ظرفیت بسیار بالایی دارد به شما این امکان را می‌دهد تا سال‌ها سنگین‌ترین بازی‌های موبایلی سه بعدی جدید را بدون هیچ نگرانی اجرا کنید. اما این چیپ قدرتمند قابل مقایسه با چیپ A12 بیونیک آیفون 10اس مکس است؟ نه متاسفانه. چیپ بیونیک به‌کاررفته در آیفون 10اس مکس اپل در حال حاضر قدرتمندترین چیپ موبایلی در دنیا محسوب می‌شود که هوآوی فعلا نتوانسته مشابه آن را تولید کند.

عملکرد

همچنین هوآوی در این گوشی از 8 گیگابایت رم استفاده کرده در حالی که اپل تنها 4 گیگابایت رم برای آیفون 10اس مکس انتخاب کرده است. در بخش بنچمارک نیز پی30 پرو توانست امتیازات قابل توجهی را در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای کسب کند. در بخش مولتی تسکینگ هم عملکرد پی30 پرو بی‌نظیر بود اما با این وجود نتایج نشان داد پرچمدار اپل همچنان قدرت و سرعت بیشتری در اجرای وظایف و بازی‌های سنگین دارد.

البته ضعیف‌تر بودن پی30 پرو در مقایسه به آیفون 10اس مکس به معنای کند بودن پرچمدار هوآوی نیست. ممکن است شخص در حالت عادی نتواند تفاوت عملکرد سخت افزاری بین این دو گوشی را به راحتی تشخیص دهد. اما در کل می‌توان سخت افزار 10اس مکس را قدرتمندتر دانست.

باتری

به لطف وجود باتری 3174 میلی‌آمپری که در آیفون 10اس مکس به‌کاررفته شما می‌توانید یک روز کامل بدون نیاز به شارژر دوام بیاورید. اما این ظرفیت باتری در پی30 پرو به 4200 میلی‌آمپر افزایش پیدا کرده است. البته که پی30 پرو بیشتر از 1 روز کامل بدون نیاز به شارژ مجدد دوام می‌آورد و به لطف پشتیبانی از سیستم شارژ 40W می‌تواند سریعتر شارژ شود. البته آیفون 10اس مکس هم از قابلیت شارژ سریع بهره می‌برد اما نه با استفاده از شارژری که درون جعبه آن وجود دارد. جالبتر اینکه حتی با استفاده از شارژر مخصوص هم سرعت شارژ آیفون قابل مقایسه با سرعت شارژ شدن پی30 پرو نیست و خیلی کندتر است. ضمنا هردو گوشی از تکنولوژی شارژ وایرلس Qi بهره می‌برند.

نمایشگر

آیفون 10اس مکس

بریدگی بالای نمایشگر یکی از نقاط اشتراک بین هردو گوشی است. اما از لحاظ کیفیت چه اشتراک‌هایی وجود دارد؟ هردو گوشی از نمایشگرهای بزرگ اولد بهره می‌برند و از آنجایی که نمایشگر پی30 پرو 6.47 و نمایشگر 10اس مکس 6.50 اینچ است، نمی‌توان در این زمینه هم تفاوتی مشاهده کرد.

نمایشگر پی30 پرو از رزولوشن 2340 در 1080 بهره می‌برد. این نمایشگر با کیفیت دقیقا تا لبه‌های دستگاه کشیده شده است و تنها یک نقطه دایره‌ای کوچک در بالای صفحه دیده می‌شود که به لنز سلفی تعلق دارد. این ایده برای گوشی‌های تمام صفحه خیلی عالی به نظر می‌رسد و زمانی که ویدیوها را به صورت تمام صفحه اجرا می‌کنید، دیگر خیلی بریدگی بالای صفحه به چشمتان نمی‌آید. این نوع بریدگی برای قرار گرفتن دوربین سلفی خیلی بهتر از بریدگی تعبیه شده برای آیفون‌های جدید اپل از جمله 10اس مکس است.

نمایشگر سوپر رتینا آیفون از رزولوشن بسیار بالای 2688 در 1242 بهره می‌برد و به همین دلیل تصاویر واضح‌تر نمایش داده می‌شوند. همچنین به‌کارگیری یک سری از قابلیت‌های رتینا باعث شده رنگ مشکی با غلظت و عمق خیلی بیشتری نمایش داده شود و رنگ‌ها نیز زنده‌تر به چشم بیایند. از طرف دیگر استفاده از تکنولوژی TrueTone موجب شده رنگ سفید بر اساس نور محیط تنظیم شود و کیفیت تصاویر به بالاترین حد ممکن خود برسد. با اینکه نمایشگر پی30 پرو بی‌نظیر است اما نمایشگر 10اس مکس چیز دیگریست.

دوربین

دوربین آیفون 10اس

سیستم دوربین آیفون 10اس مکس یکی از برترین سیستم‌های دروبین در بین اسمارت فون‌های دنیا است که دلایل خوبی هم برای اثبات آن وجود دارد. در پشت این دیوایس شما با یک لنز دوگانه مواجه می‌شوید: لنز اول با قدرت 12 مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/1.8 و لنز دوم هم از نوع Telephoto 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 که هردو لنز به سیستم لرزش گیر OIS نیز مجهز هستند. البته این مشخصات در دوربین آیفون 10 هم دیده می‌شود اما در این گوشی به لطف استفاده از سیستم Smart HDR کیفیت تصاویر ثبت شده بسیار بالاتر رفته است. دروبین این گوشی قادر به ثبت تصاویر پرتره با کیفیت خیلی بالایی بوده که در دنیا بی نظیر است. ضمنا دوربین سلفی این گوشی 7 مگاپیکسلی بوده و این دیوایس قادر است تصاویر 4K را با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز ثبت کند.

دوربین پی30 پرو

دوربین پی30 پرو

دوربین‌های پشتی پی30 پرو را باید ستاره‌های اصلی این گوشی دانست. لنز سوپر واید 20 مگاپیکسلی، یک لنز 40 مگاپیکسلی قدرتمند و یک لنز مربعی عجیب و غریب که وظیفه زوم را برعهده دارد. این لنز سوم که 8 مگاپیکسل قدرت دارد می‌تواند تا زوم 10 برابر را بدون کاهش قابل توجه کیفیت تصویر انجام دهد. این زوم قوی برای یک گوشی امتیازی بسیار عالی است که مشابه آن را تنها در دوربین های حرفه‌ای دیده‌ایم.

زوم خارق العاده

البته در ابتدا خیلی به این اعداد ارقام اعلام شده اعتقادی نداشتیم اما پس از تست‌های انجام شده فهمیدیم که این ارقام واقعی هستند. شما با استفاده از دوربین این گوشی می‌توانید روی یک صحنه زوم بسیار بالایی داشته باشید و جزئیاتی از سوژه را ببینید که با چشم عادی و از فواصل دور قابل تشخیص نیستند. البته در زوم‌های بالا ممکن است جزئیات به مقدار کمی تار نمایش داده شوند که البته طبیعی است. اما در کل اگر بخواهید زوم پی30 پرو را با لنز Telephoto گلکسی اس10 مقایسه کنید، خواهید دید که هوآوی در این بخش پیشرفت عظیمی داشته است.

ثبات تصاویر و نبود لرزش هم بسیار قابل قبول است. زمانی که حداکثر زوم را روی سوژه‌ها انجام می‌دهید، گوشی تمام تلاشش را می‌کند که تصویر با کمترین لرزش نمایش داده شود و بتوانید یک تصویر واضح را ثبت کنید. البته گاهی اوقات برای نداشتن هرگونه لرزش لازم است که بازوهایتان را به بدنتان بچسبانید تا تصویر کاملا ثابت شود اما در کل زحمت اصلی بر عهده خود گوشی است.

همچنین زوم تا 50 برابر با این گوشی امکان‌پذیر است که این کار به کمک سیستم زوم دیجیتال و لنز telephoto انجام می‌گیرد. در این درجه از زوم نباید انتظار دریافت تصویر خیلی با کیفیتی داشته باشید. تصاویری که با زوم 50 برابر ثبت شدند بیشتر جنبه شوخی و سرگرمی دارند و استفاده دیگری برایتان نخواهند داشت.

در کل تمام شواهد گواه بر برتری چشمگیر پی30 پرو در این بخش دارند.

ویژگی‌های منحصر به فرد

آیفون 10اس مکس

هردو دیوایس از ویژگی‌های به‌خصوصی برخوردار هستند. نقطه قوت پی30 پرو را می‌توان دروبین این گوشی دانست که در آن از توانایی‌های کم نظیر هوش مصنوعی نیز استفاده شده است. این تکنولوژی به شما کمک می‌کند بهترین تصاویر ممکن را ثبت کنید و تصاویرتان را دقیقا مطابق سلیقه خودتان ویرایش کنید. همچنین در این گوشی هوآوی از حسگر اثرانگشت در زیر صفحه نمایش هم استفاده کرده است.

آیفون البته از لحاظ ویژگی بهتر عمل کرده است. با اینکه در این گوشی از سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر خبری نیست اما سیستم فوق پیشرفته تشخیص چهره وجود دارد و شما را از حسگر اثرانگشت بی نیاز می‌کند. همچنین در این دیوایس هم از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای ثبت تصاویر از جمله Smart HDR استفاده شده است.

پی30 پرو

همچنین هردو گوشی طراحی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند. اپل البته در این نسخه از آیفون تغییری در ظاهر گوشی در مقایسه با آیفون 10 ایجاد نکرده است. هوآوی پی30 پرو اما در این گوشی از بدنه براق و یک لایه گلس استفاده کرده که در کنار رنگ‌های منحصر به فرد و خارق‌العاده عرضه می‌شود.

قیمت

آیفون 10اس مکس اپل با رم 64 گیگابایتی با قیمت 1100 دلار عرضه می‌شود. هوآوی پی30 پرو نیز با قیمت 999 دلار برای خریداران عرضه می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا