اپل

چگونه آی او اس 13 را دانلود و نصب کنیم؟ امکانات و قابلیتها

اپل iOS 13 یا به فارسی آی او اس 13 را در رویداد کنفرانس برنامه نویسان WWDC2019 معرفی کرد نسخه‌ای مختص طیف متنوعی از گوشیهای این شرکت.

در این رویداد اتفاق متفاوتی افتاد و اپل اعلام کرد که راه آی او اس را از آی پد جدا میکند به این ترتیب سیستم عامل آی او اس 13 روی آیپد قابل نصب نیست و  سیستم عامل آیپد که آی پد او اس  iPadOS نام دارد به طور جدگانه هشتم مهرماه 98 عرضه میشود.

کدام گوشی ها از آی او اس پشتیبانی می‌کنند؟

آی او اس 13 از مدلهای مختلفی از آیفون پشتیبانی می‌کند چه آیفون 6 اس داشته باشید چه آیفون SE و یا آیفونهای جدید میتوانید این سیستم عامل را به راحتی روی گوشی خود نصب کنید. اگر آیفون 5 اس و یا آیفون 6 دارید مجبورید که همچنان از آی او اس 12.4 استفاده کنید و اپل در سال 2019 همچنان پشتیبانی از سیستم عامل قبلی خود را ادامه خواهد داد. اپل اعلام کرده که حتی گوشی های قدیمی با نصب آی او اس 13 سرعت و عملکرد بهتری پیدا میکنند.

گر آیفون 5 اس و یا آیفون 6 دارید مجبورید که همچنان از آی او اس 12.4 استفاده کنید و اپل در سال 2019 همچنان پشتیبانی از سیستم عامل قبلی خود را ادامه خواهد داد.

گوشیهای زیر قابلیت دریافت آی او اس 13 را دارند:

آی او اس 13 را چگونه نصب کنیم؟

گرفتن بک آپ مهمترین توصیه قبل از نصب آی او اس 13 است. میتوانید بک آپ را هم روی آی کلاد و هم از طریق iTunes روی PC یا مک انجام دهید.

برای نصب آی او اس میتوانید از Settings > General > Software Update اقدام کنید.

حالت تاریک آی او اس ۱۳ / iOS 13

Mode  تقریبا مهمترین ویژگی این نسخه از سیستم عامل اپل است که تغییر ویترینی را در این سیستم عامل و اپلیکیشنهای اصلی آن عرضه کرده است. کاربران قادر به تنظیم و برنامه ریزی فعال شدن یا خاموش شدن ویژگی تاریک هستند.

به جز زیبایی و شیک بودن چیزی که حالت تاریک را جذاب می‌کند کاهش مصرف باتری در  آیفونهای دارای صفحه نمایش OLED است این البته چیزی نیست که اپل در مورد آن صحبت کرده باشد بلکه ما میدانیم در نمایشگرهای OLED وقتی در حالت تاریک قرار می‌گیرند پیکسل‌ها خاموش می‌شوند.

در iOS 13 برای فعال و کنترل کردن ویژگی تاریک می‌توان به مرکز کنترل Control Center مراجعه کرد. همچنین شما می‌توانید ویٰژگی دارک مود را به گونه‌ای تنظیم کنید که تنها در هنگام شب فعال شود.

ویرایش تصویر

اپل نه تنها در گوشیهای جدید روی ویژگی دوربین متمرکز شده بلکه در آی او  اس 13 نیز ویژگی‌های جذابی را به برنامه ویرایش تصویر خود افزوده است.حالا کاربران قادر به 15 مدل ویرایش در تصاویر هستند همچنین ویژگی‌ ویرایش ویدیو هم به آن اضافه شده است.

میانبر کیبرد

بدون بلند کردن انگشت از روی صفحه کیبرد و تنها با کشیدن انگشت روی حروف میتوانید کلمات را تایپ کنید.

اصلاح فیس تایم

اگر تجربه فیس تایم داشته باشید میدانید که موقع مکالمه به دلیل نگاه کردن به چهره شخص، مستقیما به دوربین نگاه نمی‌کنید و همین حس جالبی ایجاد نمیکند. اپل حالا به کمک هوش مصنوعی این اشکال را برطرف کرده است.

فیس آی دی بهتر

برای بازکردن قفل صفحه نمایش نیاز نیست گوشی را دیگر از روی میز بردارید مستقیما جلوی خودتان قرار دهید و کافی است تنها به سمت آن نگاه کنید ( البته همچنان در زاویه دید دوربین ) قفل گوشی باز می شود.

آی او اس 13 و ویژگیهای جدید اضافه شده به آن

آی او اس 13 آی پد را پشتیبانی نمی‌کند

از امسال راه سیستم عامل آی او اس از سیستم عامل آی پد جدا شده و آی او اس 13 روی آیپد قابل نصب نیست. در عوض آی پد دارای سیستم عامل اختصاصی خود به نام iPadOS است که برای نصب آن باید تا 8 مهر منتظر بمانید.

در آی پد او اس شاهد ریدیزاین صفحه یک و راحت‌تر شدن استفاده از اپلیکیشنها به طور همزمان هستیم. این امکان حتی هست که یک اپلیکیشن را دوبار در کنار هم باز کرده و استفاده کرد. یک ویژگی دیگر این اجازه را می‌دهد که چندین اپلیکیشن را زیر هم و در گوشه صفحه باز نگاه داشت و با یک لمس کوچک اپلیکیشن دلخواه را روی صفحه آورد.

در iPadOS همچنین شاهد مدلهای جدید کپی ، پیست و undo هستیم. اگر سه انگشت را روی پاراگراف به سمت پایین بکشید پاراگراف به طور کامل انتخاب ( Select ) می‌شود. اگر سه انگشت را روی پاراگرافی بالا ببرید کل آن حذف می شود.

همچنین یک کیبورد کوچکتر هم برای تایپ سریع در گوشه صفحه نمایش از دیگر تازه‌های این نسخه است.

عمر باتری بیشتر

آی او اس 13 عمر بیشتری برای باتری فراهم میکند و این به دلیل مدیریت مصرف هوشمندانه و همچنین ویژگی تاریک است.

ویژگی‌های دیگر :

iOS 13 دارای ویژگی‌های جزیی تر دیگری هم هست از جمله تغییرات در اپلیکیشن Reminders و یا تغییر در اپلیکیشن دوربین است ( مثلا امکانات تازه‌ای برای عکسبرداری با ویژگی پرتره در اختیار کاربران قرار گرفته ). همچنین عرضه مموجی های جدید ، کنترل کردن ساده تر مسیرهای اتصال به وای فای و بلوتوث و یا استفاده از آیفون به جای کنترل کنسول بازی PS4 از آن جمله است.

تیم کوک ویژگیهای سیستم عامل آی او اس 13 اپل

ورود با اپل توسط آی او اس 13

آی او اس ۱۳ و اپلیکیشن Find My

اپل دو اپلیکیشن Find My Friends و Find My iPhone را با هم ترکیب کرده و نام آن را Find My گذاشته است.

با این اپیکیشن آنچنانکه تا کنون نیز کاربران اپل از آن برخوردار بودند قادر به یافتن دستگاه‌های گم شده خود روی نقشه هستند. دیدن دوستان روی نقشه هم ویژگی دیگری بود که قبلا وجود داشت و حالا در اپلیکیشنی ساده تر در اختیار کاربران قرار گرفته است.

یک ویژگی دیگر که در این اپلیکیشن وجود دارد یافتن کامپیوتر یا آیفون یا آیپدی است که ممکن است به وای فای و اینترنت متصل نباشد و حالا با کمک ارسال سیگنال بلوتوث آن را می‌توان پیدا کرد.

iOS 13 موبایل قدیمی شما را هم دوبرابر سریع‌تر می‌کند

یک ویژگی آی او اس جدید اپل افزایش سرعت و کارآیی دستگاه‌ها ولو دستگاه‌های قدیمی‌تر است.

بر این اساس و به گفته مدیران شرکت سرعت سیستم FaceID یا اسکنر چهره آن در سیستم عامل جدید تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

اپل همچنین راهی را برای دانلود سریع‌تر برنامه‌ها تا ۶۰ درصد به طور متوسط یافته است.

مرتبط: اپل آیتیونز را کنار گذاشت

دوربین و تغییرات بخش عکس

آی او اس جدید در بخش عکس تغییرات قابل توجهی کرده از جمله به کاربر اجازه می‌دهد که شدت نور را در هنگام عکاسی روی تنظیم پرتره به راحتی تغییر دهد. این چیزی بود که برای مدتها ما انتظارش را می‌کشیدیم.

مود پرتره در آی او اس ۱۳ همچنین شاهد یک افکت جدید مونوکوروماتیک به نام High‑Key Mono شده است.

به کمک یادگیری ماشینی حالا اپل دسته بندی بهتری از عکسهای شما در طول روز ماه و هفته ارایه می‌دهد. همچنین به کمک زوم کردن هم دسترسی قابل توجهی به تک عکس یا گروهی از عکسها ایجاد شده است.

ویرایش عکسها هم با فیلترها و ویژگی‌های تازه‌ای روبه رو شده و از جمله حالا قادر به کاری در ویدیو هستید که پیش از این نبودید و آن تغییر دادن حالت ویدیوهای عمودی به حال افقی است.

صدای طبیعی ‌تر در سیری

دستیار صوتی اپل حالا دارای صدای واقعی ‌تری شده است در واقع دیگر صدا کمتر روباتیک به نظر می‌رسد.

اپل می‌گوید از سیستم پیشرفته تبدیل متن به گفتار استفاده می‌کند و حالا سیری می‌تواند جملات طولانی‌تری را ادا کند و حالا می‌تواند برای خواندن اپل نیوز با صدای بلند بپردازد.

سیری همچنین از طریق بلندگوی اپل قادر به شناسایی صاحب سیری و همچنین اعضای خانواده به طور مجزاست.

۱۰ نکته که در کنفرانس برنامه نویسان اپل احتمالا از دست داده‌اید

 

 

  • این مطلب اولین بار در خرداد 98 منتشر شد و  در 29 شهریور به روز شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا