گوناگون

با فرودگاه 12 میلیارد دلاری جدید استانبول آشنا شوید

فرودگاه جدید استانبول ترکیه را میتوان تازه‌ترین تحول هوایی در منطقه دانست. دوم آوریل امسال، ترکیه رسما به فعالیت فرودگاه آتاتورک استانبول در جابجایی مسافر پایان داد. فرودگاهی که سالانه 70 میلیون مسافر را جابجا می‌کرد. پس از آن، تمامی ‌پروازهای تجاری به فرودگاه بین المللی جدید ترکیه که با نام Istanbul New Airport شناخته می‌شود، منتقل شد و ششم آوریل آغازی بود بر طلوع جدیدترین و یکی از مدرن‌ترین فرودگاه‌های جهان.

در سال‌های نه‌چندان دور، زمانی که ترکیه از عزم جدی خود برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری خبر داد، کمتری کسی تصور می‌کرد که این کشور روزی به چنین جایگاهی برسد که حتی بخواهد به جابجایی 200 میلیون مسافر در سال فکر کند. ترکیه برای عملی کردن این ایده، بالغ بر 12 میلیارد دلار را برای ساخت یکی از مجهزترین فرودگاهی‌های جهان اختصاص داد.

فرودگاهی که فاز نخست ساخت ان اخیرا به اتمام رسیده که مساحت ترمینال اصلی آن حدود به یک میلیون و 440 هزار متر مربع می‌رسد. طبق برآوردها، مراحل ساخت این فرودگاه تا سال 2025 به طور خواهد انجامید.

مساحت کل فرودگاه جدید استانبول حدود 18 هزار و 780 هکتار عنوان شده و در حال حاضر می‌تواند نزدیک به 90 میلیون مسافر را در سال جابجا کند. ترکیه در نظر دارد تا بتواند پس از اتمام مراحل ساخت این فرودگاه، تا 200 میلیون مسافر را در سال جابجا کند که حتی فکر کردن به عدد هم می‌تواند دلهره‌آور باشد. برای درک بهتر این حجم از مسافر باید گفت که در حال حاضر، فرودگاه بین المللی‌هارتسفیلد-جکسون آتلانتا، شلوغ‌ترین فرودگاه به شمار می‌رود که سالانه حدود 107 میلیون مسافر را جابجا می‌کند.

از زیبایی‌های فرودگاه جدید استانبول پیشرفته می‌توان به برج‌های مراقبت آن اشاره کرد که همانند یک گل لاله طراحی شده است. این طراحی توانست در سال 2016، جایزه فستیوال معماری جهان که در شهر برلین برگزار شد، از آن خود کند.

معماری فرودگاه جدید استانبول الهام‌گرفته از فرهنگ کشور ترکیه است و می‌تواند نشانه‌هایی از مساجد، گنبدها و دیگر آثار باستانی این کشور را در بخش‌های مخلتف آن مشاهده کرد. برای مسافران این فرودگاه نیز هتلی با 451 اتاق در نظر گرفته شده که می‌تواند استراحت‌گاهی آرامش‌بخش برای مسافران باشد.

عکاس تعدادی از تصاویر این مطلب : امیر اشگان تربیت جویی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا