گوناگون

نگاهی به آینده حمل‌ونقل هوایی جهان در نمایشگاه هوایی پاریس 2019

نمایشگاه هوایی پارس (Paris Air Show) که از آن به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنایع هوایی جهان یاد می‌شود، به کار خود پایان داد. رویدادی که در آن بزرگان این عرصه به رونمایی از آخرین دستاوردهای خود پرداختند و بازدیدکنندگان با ایده‌های جدید شرکت‌های بزرگ دنیا در حوزه حمل‌ونقل هوایی آشنا شدند.

نمایشگاه امسال اما به دلیل توجهی که اخیرا به مساله محیط‌زیست و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، رنگ‌وبوی دیگری داشت. طبق آخرین گزارش‌ها، 2.5 درصد از گاز کربن منتشرشده در جو، توسط محصولات صنعت هوایی انتشار می‌یابند. از این‌رو، شرکت‌های فعال در این عرصه از فرصت پیش آمده در نمایشگاه هوایی پاریس نهایت استفاده را برده و آخرین دستاوردهای به اصطلاح،دوست‌دار محیط‌زیست خود را به معرض دید عموم گذاشتند تا از عزم جدی خود برای کاهش انتشار آلایندگی به جو خبر دهند.

از جمله شرکت‌های بزرگی که توجه ویژه‌ای به این مساله داشتند می‌توان به ایرباس، بوئینگ، بل و امبرائر اشاره کرد که اخیرا با شرکت‌های اینتل، آمازون و زیمنس برای تولید و عرضه موتورهای هیبریدی وارد همکاری شدند. موتورهای هیبریدی می‌توانند علاوه بر کاهش هزینه‌ها، تا 30 درصد نیز مصرف سوخت کمتر را به دنبال داشته باشند. در ادامه به چند نمونه از محصولاتی که در این زمینه در نمایشگاه هوایی پاریس امسال معرفی شدند، اشاره خواهیم داشت.

  • هواپیمای الکتریکی Alice

با چهار هواپیمای پیشرفته در نمایشگاه هوایی پاریس 2019 آشنا شوید

این هواپیما که به عنوان اولین هواپیمای تمام الکتریکی دنیا شناخته می‌شود، قادر است بدون انتشار هیچ‌گونه آلایندگی تا هزار کیلومتر را با سرعت 444 کیلومتر بر ساعت طی کند. این یعنی، Alice را باید کمترین آسیبی به محیط‌زیست وارد نخواهد کرد و از این جهت، نمونه‌ای دوست‌داشتنی برای طرفداران محیط‌زیست خواهد بود.

گفته می‌شود که هزینه تولید و نگهداری این هواپیما به لطف برخورداری از سیستم نیرومحرکه مبتنی بر سه موتور الکتریکی و یک باتری 3500 کیلوگرمی، تا 70 درصد نسبت به هواپیماهای معمولی کمتر است. این هواپیما به زودی پروازهای آزمایشی خود را در آریزونا خواهد گذراند و اگر همه چیز طبق روال پیش برود، مراحل تولید آن در سال 2021 کلید خواهد خورد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این هواپیمای 4 میلیون دلاری دوست‌دار محیط‌زیست ، از سال 2022 در آسمان به پرواز درخواهد آمد.

 

  • سیستم پیشرانه هیبریدی-الکتریکی Project 804

با چهار هواپیمای پیشرفته در نمایشگاه هوایی پاریس 2019 آشنا شوید

فعالان صنعت هوایی به طور جدی حمل‌ونقل هیبریدی-الکتریکی را مورد توجه قرار داده و پیشرفت‌های محسوسی را نیز در این زمینه تجربه کرده‌اند. یکی از این شرکت‌ها، United Technologies نام دارد که در تلاش است با توسعه تکنولوژی جدید باتری و سیستم پیشرانه هیبریدی-الکتریکی، تحولی را در این عرصه بوجود آورد.

به گفته شرکت سازنده، این پیشرانه به نحوی طراحی شده که قادر است نیمی‌از انرژی خود را به صورت الکتریکی تامین کند. با این فناوری، هزینه‌های سوخت در یک پرواز یک ساعته، تا 30 درصد کاهش خواهد یافت و در نتیجه، گاز کربن کمتری نیز در جو منتشر خواهد شد. به احتمال فراوان، در سال 2022 شاهد پرواز اولین هواپیماهای مجهز به این سیستم خواهیم بود.

 

  • تاکسی پرنده Vahan

با چهار هواپیمای پیشرفته در نمایشگاه هوایی پاریس 2019 آشنا شوید

غول صنعت هوایی جهان، ایرباس، در جریان نمایشگاه هوایی پاریس 2019، اطلاعات تازه‌ای را از پروژه جدید خود تحت عنوان Vahan ارائه کرد. همانطور که مشاهده می‌کنید، این تاکسی پرنده که به صورت افقی از جای خود بلند می‌شود، از هشت موتور برای پرواز بهره می‌برد.

این تاکسی پرنده قادر است نزدیک به 50 کلیومتر را با سرعت 185 کلیومتر بر ساعت به پرواز درآید. ایرباس مدعی شد که این پرنده آهنین می‌تواند تا چهار برابر سریع‌تر از خودروهای مرسوم در بازار، مسافران را جابجا کند.در این تاکسی پرنده، خلبانی وجود ندارد و تمامی‌مراحل پرواز و حرکت آن بواسطه سیستم‌های پیچیده شناسایی و ممانعت از برخورد، مدیریت می‌شود.

 

  • جت مافوق صوت XB-1

با چهار هواپیمای پیشرفته در نمایشگاه هوایی پاریس 2019 آشنا شوید

شرکت Boom Supersonic از فرصت پیش‌آمده در نمایشگاه هوایی پاریس را برای معرفی جت مافوق صوت خود به نام XB-1 بهره برد. این دستاورد می‌تواند زمینه‌ساز تحولی بزرگ در صنعت هوایی باشد چراکه از فناوری‌های پیشرفته‌ای برای ساخت موتور و همچنین بدنه این هواپیما استفاده شده که به زعم شرکت سازنده، جت XB-1 سریع‌ترین، کم‌آلاینده‌ترین و ارزان‌ترین هواپیمای مسافربری جهان تلقی می‌شود.

طبق آخرین گزارش‌ها، تولید این محصول از ماه دسامبر سال جاری میلادی آغاز خواهد شد و در سال 2020 نیز به پرواز درخواهد آمد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا