گوناگون

جزییات هشدار اداره هوانوردی آمریکا به ممنوعیت پرواز از حریم ایران

به دنبال تنش های پیش آمده بین آمریکا و ایران  اداره هوانوردی فدرال با صدور دستوری پرواز ناوگان هواپیمایی این کشور بر فراز حریم هوایی ایران در خلیج فارس و دریای عمان را برای پرواز هواپیماهای آمریکایی ممنوع کرده است.

به گزارش Flight Radar بخش‌های ممنوع شده در نقشه زیر نمایش داده شده‌اند.

منطقه ممنوع اعلام شده پروازی حریم هوایی ایران

اداره هوانوردی فدرال (FAA) این دستور را در قالب یک هشدار  NOTAM اضطراری صادر کرده است.

در این هشدار آمده است : پرواز بر فراز محدوده هوایی ایران در دریای عمان و خلیج فارس تا اطلاع ثانوی ( برای خطوط هوایی آمریکا )  ممنوع است.

این هشدار به دنبال سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا صادر شده است که به فضای هوایی ایران نفوذ کرده بود.

در بیانیه FAA با اشاره به تحرکات نظامی و تنش سیاسی به وجود آمده بین دو کشور صرفا به این اشاره شده که افزایش ریسک دلیل انتشار این دستور است.

تاثیر محدود دستور  FAA

منع پرواز بر فراز حریم فضایی ایران از سوی هواپیماهای آمریکایی در حالی صادر می‌شود که اساسا تعداد کمی از خطوط هواپیماهای آمریکایی از حریم فضایی ایران استفاده می‌کردند. بخش عمده این پروازها از نوع کارگو یا حمل بار بوده‌اند.

روز گذشته خطوط هواپیمایی یونایتد آمریکا ( United) پروازهای خود از نیویورک به بمبئی را تا اطلاع ثانوی لغو کرد. مسیر این پرواز از روی ایران بود.

مسیر پرواز یونایتد از روی حریم فضایی ایران
مسیر پرواز خطوط یونایتد از روی حریم فضایی ایران

با این حال به گفته Falight Radar دامنه تاثیر این هشدار FAA ممکن است سایر خطوط هوایی را به پیروی از این دستور وادار کند.

تاریخچه مسیر هوایی ایران

در سال ۲۰۱۴ بعد از تنش‌های به وجود آمده در عراق بخش عمده مسیر ترانزیت هوایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به اروپا و آمریکا به آسمان ایران منتقل شد.

در نوامبر سال ۲۰۱۷ حریم فضایی عراق بازگشایی شد و دوباره ترافیک قابل توجه مسیر ترانزیت بین‌المللی را به سمت خود بازگرداند.

در تصاویر زیر میزان ترافیک هوایی در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷ و مقایسه آن را با سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ می‌توان دید.

بر اساس گزارش Flight Radar سه هاب هوایی دوبی، دوحه و ابوظبی مسیر ترانزیت هوایی خود را از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به تدریج از ایران به سمت عراق برده‌اند.

نکته جالب توجه این است که هواپیمایی قطر که زمانی به دلیل تحریم هوایی از سوی کشورهای عربی همسایه‌اش تنها از سوی ایران حمایت شد و مسیر پروازی‌اش فقط از روی حریم هوایی ایران انجام می‌شد هم حالا به تبعیت از دیگر ایرلاین‌های عربی پیوسته است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا