آمازون

بلندپروازی های آمازون به کجا می رسد؟

« آمازون یک شرکت عالی رتبه در حیطه تکنولوژی است که دست بر قضا، کار فروش اینترنتی نیز دارد.»

«وقتی جف بزوس آمازون را راه اندازی کرد، رویای داشتن تنها یک کتابفروشی اینترنتی را در سر نداشت. بزوس به شدت شیفته اینترنت بود.»

اینها گفته‌های مدیر ارشد بخش تکنولوژی آمازون- Werner Vogels است که معتقد است تنها انسان‌های فنا پذیر، آمازون را به عنوان یک خرده فروش اینترنتی می‌بینند.

مدیر ارشد بخش تکنولوژی آمازون- Werner Vogels

اما سوال اصلی هم همینجاست. آمازون قرار است در آینده به چه چیزی تبدیل شود.

در مراسم اخیر Re:Mars که در لس آنجلس برگزار شد. آمازون صحبت‌های زیادی درباره تکنولوژی‌های یادگیری ماشینی رباتیک و هوافضا انجام داد که نشان می‌دهد این شرکت قرار است وارد فاز جدیدی شود. پیش‌بینی می‌شود که اگر این شرکت بتواند به اهداف ادعایی خود برسد، به طور قطع رابطه متمایز و جدیدی با مردم برقرار خواهد کرد.

سرویس‌های پیشرفته و پیچیده آمازون، دیگر تنها برای عرضه محصولات یا ذخیره سازی ارزان در وب استفاده نمی شوند. قابلیت‌های داده‌ای عظیم این شرکت حالا به ابزاری تبدیل شده که نه تنها به مقامات امنیتی و پلیس کمک می‌کند بلکه به زودی در ارتش نیز کارایی خواهد داشت.

در دنیای تجارت، آمازون خود را مغز متفکر بسیاری از قسمت‌ها می‌داند و به خوبی نیز توانسته جایگاه خود را به دیگران بشناساند.

فروشگاه خرید اینترنتی امازون، شناخته شده ترین سرویس این شرکت است.

فاز جدید بعدی آمازون

آمازون هم به خوبی به قابلیت‌های خود آگاه است. این شرکت تا کنون علاقه زیادی به درگیری بیش از اندازه با مطبوعات را از خود نشان نمی‌داد اما اوایل ماه جاری، با اشتیاق در مصاحبه‌های مختلف شرکت کرد و در مورد اهداف و بلندپروازی‌های خود بیشتر صحبت کرد.

در بین سخنگویان مراسم  Re:Mars، آقای Vogels حضور پر رنگی داشت. این شخص –در کنار جف بزوس- یکی از رویاپردازان اصلی آمازون محسوب می‌شود. در واقع ایده ایجاد سرویس‌های وب آمازون ابتدا توسط همین شخص معرفی شد. وی در حال حاضر یکی از کارآمدترین ارکان آمازون محسوب می‌شود.

سرویس‌های وب آمازون – AWS  یا Amazon Web Services- بیشتر برای شرکت‌های کوچکی طراحی شده که نمی‌توانند سِرورهای بزرگ ذخیره سازی ابری برای خود تهیه کنند.

آمازون زیرساخت‌های پایه‌ای شرکت‌های بزرگ بسیاری را نیز ایجاد کرده است مانند AirBnB  و Netflix. به علاوه، بیش از 1 میلیون مشتری دیگر، اجازه کنترل امورات بزرگ وب خود را به این شرکت محول کرده‌اند. البته شرکت‌های بزرگ دیگری نیز در رقابت با آمازون در بازار وجود دارند مانند مایکروسات و گوگل ما AWS به خوبی توانسته جای پای خود را تثبیت کرده و فعلا در صدر است.

این شرکت برنامه دارد که در فاز جدید بعدی صنعت پردازش نیز به همین شیوه خود را جا بیندازد. مثلا در حیه تکنولوژی‌هایی مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی که این روزها حسابی روی بورس هستند.

به گفته آقای Vogels  تنها یک مشکل برای  سر و کار با تکنولوژی‌های آینده وجود دارد و این است که این شرکت باید الگوریتم‌های جدید طراحی کند. وی می‌گوید:« استفاده از یادگیری ماشینی می‌تواند تحول بسیار عظیمی در دنیا ایجاد کند. به همین دلیل باید با وسواس بیشتری با آن برخورد کرد.»

Vogels  اشاره می‌کند که در آیند نیز، شرکت‌هایی که امکان دسترسی به تکنولوژی‌های جدید را نخواهند داشت، بازهم آمازون به کمک آنها خواهد آمد. مثلا تکنولوژی Textract ، استخراج اتوماتیک داده از متن و فایل‌های اسکن شده. یا تکنولوژی Lex که تکنولوژی مشابه دستیار هوشمند الکسا دارد و می‌تواند صداهای ضبط شده را به متن تبدیل کند.

به امازون انتقادهایی وارد شده مبنی بر اینکه اطلاعات واضحی از داده های دریافتی از بلندگوهای هوشمندش، اعلام نمی کند

از میان ابزارهایی که آمازون ارائه می‌کند، سرویس تشخیص تصویر آمازون جنجالی‌ترین آنهاست.  Amazon Rekognition با قیمتی مقرون به صرفه می‌تواند تصاویر ویدیو را اسکن کرده و بر اساس داده‌های دریافت شده قبلی، مثلا صورت فردی به خصوص را تشخیص دهد.

البته فعالان حقوق شهروندی این ابزار را به عنوان خطرناک‌ترین تکنولوژی  ساخته شده برای اهداف امنیتی و نظارتی می‌شناسند. به همین دلیل از آمازون خواسته شده که این ابزار را به نیروهای پلیس و عوامل حکومتی نفروشند. به عقیده بسیاری، این ابزار نه تنها نقض واضح حقوق بشری است بلکه تبعیض آمیز نیز هست زیرا مثلا شناسایی چهره یک فرد سیاهپوست یا شرقی، از سفیدپوستان راحت‌تر است.

آقای Vogels  معتقد است که آمازون مسئولیت استفاده‌های نا به جا و غیراخلاقی از تکنولوژی Rekognition  را به عهده نمی‌گیرد. وی می‌گوید:« این تصمیمی نیست که من بتوانم به بگیرم. این تکنولوژی در بسیاری از حیطه‌های مثبت و مفید به کار می‌آید. در واقع این جهت گیری جامعه است که تعیین می‌کند استفاده از یک تکنولوژی باید تحت چه شرایطی انجام شود. فلز زمانی که اختراع شد هم برای تولید ملزومات پزشکی و در جهت نجات جان انسان‌ها و هم برای ساخت اسلحه به کار برده شد. در مورد تکنولوژی‌های جدید نیز به همین گونه است.»

علاوه بر این چالش‌ها، آمازون و دیگر شرکت‌های بزرگ این حوزه مدام باید در حال دست و پنجه نرم کردن با سوالات مختلف باشند. سوالاتی اساسی در رابطه با چگونگی حفظ حریم خصوصی کاربران و میزان صداقت با مشتریان که از مهم ترین آنهاست.

آمازون این روزها به روی فواید تکنولوژی‌های جدید به خصوص یادگیری ماشینی، تاکید زیادی دارد. این شرکت مدعی است که تکنولوژی‌های فاز جدید می‌توانند با چنان سرعتی داده‌ها را مدیریت کنند که هیچ تیم انسانی از عهده آن بر نمی‌آید.

مثلا Rekognition  توسط یک سازمان غیر انتفاعی ضد قاچاق جنسی مورد استفاده قرار گرفته که Thorn نام دارد. این سرویس، سایت‌ها و تبلیغات اینترنتی را طبقه بندی کرده و به دنبال آگهی احتمالی گمشدن نوجوانان می‌گردد.

اما مراسم‌هایی مانند Re:Mars نشان می‌دهد که آمازون می‌داند چگونه باید اعتماد مردم را به دست آورده و در مسیر بلندپروازی‌های خود، با ثبات‌تر قدم بردارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا