اپل

آیا آیپد جایگزین مک بوک خواهد شد؟

طی ماه‌های گذشته، شایعات و خبرهای زیادی منتشر شده بود مبنی بر اینکه اپل تصمیم دارد سیستم عامل مک‌او‌اس را به روی پلت فرم ARM انتقال دهد.

بر اساس گزارش‌ها، تیم SoC اپل مدتهاست که تلاش دارند پردازنده‌های اختصاصی آیفون و آیپد خود را بسازند، پردازنده‌هایی که بتواند با محصولات شرکت اینتل رقابت کرده و یا حتی از دیگر رقبا سرآمدتر شود.

اما با معرفی سیستم عامل اختصاصی آیپد-iPadOS  به نظر می‌آید اپل تغییر رویه  داده و تلاش می‌کند تا گپ بین مک‌او‌اس و آیپد اواس را پر کند.

با معرفی سیستم عامل اختصاصی آیپد-iPadOS  به نظر می‌آید اپل تغییر رویه  داده و تلاش می‌کند تا گپ بین مک‌او‌اس و آیپد اواس را پر کند.

بعد از اینکه اپل آیپد پرو را معرفی کرد، بسیاری از کاربران امیدوار بودند که بتوانند آیپد را جایگزین مک بوک کنند. اما حقیقتا آیپد هرگز نتوانسته جای مک بوک را پر کند.

از دیدگاه سخت افزاری، آیپد همیشه محصولی چشم گیر و برجسته بوده است اما سیستم عامل آیفون‌های اپل، همیشه جلوتر و کاربردی‌تر بوده‌اند.

اپل با معرفی سیستم عامل آیپد او‌اس در کنفرانس WWDC 2019، دقیقا به روی همین مسئله تمرکز داشت. اصلا بعید نیست که مک بوک ARM-based Mac  که بسیاری در انتظار آن هستند، در واقع آیپدی ارتقا یافته باشد که بتواند جایگزین بسیاری از مک‌ها شود.

عوامل محدود کننده:

فقدان فایل های سیستمی مناسب و عملکرد ضعیف مرور گر سافاری

این روزها، یو‌اس‌بی درایوها هنوز روی بورس هستند و کارایی دارند. قابلیتی که آیپد، تا پیش از این با آن سازگاری نداشت. به علاوه، برای افرادی که عکس و فیلم زیاد می گیرند، انتقال فایل‌ها به روی آیپد نیز یک چالش محسوب می‌شود.

در سیستم عامل جدید  iPadOS، اپل برنامه  Files app را اضافه کرده که دسترسی کاربر به ذخیره سازی خارجی راحت شود. در سیستم جدید، دسترسی برنامه‌های متفرقه به فایل‌های ذخیره شده نیز امکان پذیر شده و کاربر می‌تواند فایل‌های ذخیره شده خود را مستقیما روی این برنامه‌ها منتقل کند.

البته فعلا امکان دسترسی مستقیم اپ یا برنامه‌ها، به کارت حافظه SD به صورت مستقیم امکان پذیر نیست. این قابلیت احتمالا با معرفی برنامه‌های مخصوص  iPadOS، به مرور زمان ممکن خواهد شد.

اپل در سیستم عامل جدیدی که برای آیپد معرفی کرده، تقریبا تمام نقاط ضعف آیپدها را پر کرده و این محصول حالا بسیار بیشتر از قبل به مک‌ها شباهت خواهد داشت.

مشکل دوم، موبایل سفری-  mobile Safari – بود. کاربران از عدم امکان دسترسی به بسیاری از وب سایت‌ها در آیپد شکایت داشتند. به همین دلیل بود که بسیاری، خرید Chromebook  را به خرید آیپد ترجیح می‌دادند.

در آیپد او‌اس، اپل تلاش کرده تا وب سایت‌ها را در حالت دسکتاپ- full desktop version- نمایش دهد. به همین ترتیب بسیاری از وب سایت‌هایی که نمایش آنها توسط آیپد به درستی انجام نمی شد، حالا به راحتی قابل دسترس هستند.

آیپد، حالا از دانلودهای انجام شده در داخل Safari نیز پشتیبانی می‌کند. به علاوه، امکان دسترسی به File Management هم مقدور شده و به همین دلیل آیپدها حالا بیش از پیش به یک کامپیوتر شباهت خواهند داشت.

اپل در سیستم عامل جدیدی که برای آیپد معرفی کرده، تقریبا تمام نقاط ضعف آیپدها را پر کرده و این محصول حالا بسیار بیشتر از قبل به مک‌ها شباهت خواهد داشت.

اپل در سیستم عامل جدید، قابلیتی تحت عنوان رابط کاربری طراحی برنامه –API- معرفی کرده که BackgroundTasks نام دارد. جزئیات زیادی از این قابلیت اعلام نشده و مشخص نیست که تا چه میزان با برنامه‌های متفرقه سازگاری دارد. فعلا باید منتظر بمانیم تا برنامه‌های مخصوص iPadOS منتشر شود تا معایب و مزایای آن مشخص شود.

قابلیت‌های جدید دیگری نیز در iPadOS اضافه شده مانند پشتیبانی از Widget در صفحه اصلی، جسچرهایی برای کپی، پیست و آندو، قابلیت‌های مالتی تسکینگ برای اجرای همزمان برنامه‌های مختلف و غیره.

آیپد پرو، به یک مک بوک جدید تبدیل می‌شود

با وجود تمام این امکانات ارتقا یافته که اپل در سیستم عامل  iPadOS اضافه کرده، به وضوح مشخص است که این شرکت تصمیم دارد آیپدها را جایگزین کامپیوترهای قابل حمل –مک بوک، سرفیس یا کروم بوک‌ها- کند.

چه دستگاه‌هایی بروزرسانی iOS 13 و iPadOS را دریافت خواهند کرد؟

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا