استارتاپکافه بازارگوناگون

آمارهای تازه کافه بازار از صنعت برنامه‌های موبایلی

22هزار توسعه دهنده در کافه بازار فعال هستند

بیش از 40 میلیون کاربر اندرویدی تا یک ماه گذشته برنامه کافه بازار را نصب کردند. همچنین بالغ بر 22 هزار توسعه‎دهنده بر بستر این این برنامه موبایلی فعالیت دارند و این در حالی بوده که در این فروشگاه‎ اپلیکیشنی حدود 132 هزار برنامه موبایلی و 31 هزار بازی موبایلی وجود دارد.

این آمار به نقل از گزارش اخیر کافه بازار درباره کاربران این اپلیکیشن است که نشان می‎دهد نصب فعال بازار در سال ۱۳۹۷ روند افزایشی خود در گذشته را ادامه داده به طوری‌که در ابتدای سال جاری این عدد بار رشد 11 درصدی به بیش از چهل میلیون کاربر فعال رسید. در این میان، بیش از 520هزار کاربر خارج از ایران هستند.

گزارش کافه بازار از صنعت موبایل

 

کاربران

کافه بازار روزانه بیش از 8.2 میلیون کاربر فعال دارد که این آمار در ماه از 31 میلیون کاربر فعال فراتر می‌رود. همچنین تعداد دانلودها و به‎روزرسانی کاربران این فروشگاه اپلیکیشن در سال گذشته بیش از 1.6 میلیارد بار بود. به این ترتیب، متوسط تعداد برنامه‌های روی هر دستگاه اندرویدی به 62 برنامه رسیده تا کاربران به کافه بازار 73میلیون امتیاز بدهند.

گزارش کافه بازار از صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی در سال ۹۷ نشان می‎دهد روند تعداد تراکنش‌های موفق در سال‎های گذشته مثبت بوده به طوری که در سال 97 بیش از 15 میلیون تراکنش موفق برای خرید برنامه‌ها، اشتراک و پرداخت‌های درون برنامه‎های صورت گرفت. این در حالی بود که در سال 96 تعداد تراکنش‌های موفق حدود 14.5 میلیون بوده که نسب به سال 95 حدود 13.8 و نسبت به سال 94 نیز رشد آن از 60 درصد بیشتر بود.

کاربران کافه بازار

 

توسعه دهندگان کافه بازار

براساس این گزارش، 22هزار توسعه دهنده در کافه بازار فعال هستند. در حالی که در پایان سال گذشته بیش از ۲۱ هزار تیم توسعه‌دهنده در بازار فعالیت کردند. همچنین درآمد توسعه‌دهندگان ایرانی در سال گذشته 89 درصد رشد کرده است. بیشترین رشد در بین توسعه‌دهندگان با نرخ 28 درصد و پس از آن، توسعه‌دهندگان خراسان رضوی و اصفهانی بوده که به ترتیب 8 و 7 درصد بوده است.

مجموع درآمد خالص آنها تا پایان سال گذشته بالغ بر 258 میلیارد تومان بود. در میان، بیشترین سهم درآمد مربوط به توسعه‌دهندگان تهرانی بوده که حدود 71 درصد است. در ادامه این جدول، توسعه‎دهندگان استان خراسان رضوی و البرز هستند.

تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۶۰۰ توسعه‌دهنده ایرانی توانسته‌اند برنامه‌هایی تولید کنند که بیش از ۱۰ هزار نصب فعال داشته‌اند. همچنین بیش از ۳۷۰ توسعه‌دهنده ایرانی بازی‎های با بیش از ۱۰ هزار نصب فعال داشته‌اند. همچنین در پایان سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۶۳ هزار برنامه و بازی در دسترس کاربران بازار قرار داشته است.

توسعه دهندگان کافه بازار

 

برنامه‌ها

گزارش اخیر کافه بازار درباره اپلیکیشن‌ها نشان می‎دهد در سال گذشته 132 هزار برنامه موبایلی در این فروشگاه اپلیکیشنی فعال بوده است. در این میان، محبوب‎ترین برنامه ایرانی در بین کاربران کافه بازار، برنامه دیوار و بیشترین بیشترین رشد نصب فعال در دسته امور مالی بوده که حدود 43 درصد اعلام شده است. بیشترین رشد کاربر هم به برنامه همراه بانک تجارت تعلق داشت.

همچنین بهترین برنامه به انتخاب کاربران، قصه های قرآنی بود. این در حالی بوده که به ترتیب برنامه‎های خبرها و نشریات، سبک زندگی و سرگرمی با بیشترین کاهش حجم کاربران مواجه بودند.

 

اپلیکیشن‎های مالی

برنامه‎ها در بازار، برحسب خدمات و کاربردهایشان، در دسته‎های متفاوتی قرار می‌گیرند که پرکاربردترین آن‌ها دسته امور مالی است. دسته امور مالی برنامه‎هایی را دربرمی‌گیرد که خدمات بانکی، پرداخت قبوض یا خرید شارژ ارائه می‎کنند.

در پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۱٬۲۰۰ برنامه در این دسته دردسترس کاربران بازار قرار داشت. به عبارت دیگر، به‏صورت متوسط، هر کاربر بازار ۱٫۶ برنامه از این دسته نصب کرده است. البته شهروندان ساکن استان‎های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و تهران بیش از سایر استان‎ها از این اپلیکیشن‎ها استقبال کردند. بیشترین سهم از این بازار به برنامه آپ تعلق داشته که تعداد نصب‏های آن نسبت به سال 96 حدود 50درصد رشد کرده است. پس از آن سهم برنامه هفت‎هشتاد و همراه بانک ملت از بقیه بیشتر بوده است.

رشد درآمد سالانه توسعه دهندگان ایرانی

 

اپلیکیشن‎های خرید

یکی دیگر از دسته‎های محبوب، دسته خرید بود؛ یعنی برنامه‎هایی که به خرید اینترنتی کالا و خدمات کمک می کنند. در پایان سال

۱۳۹۷ بیش از دوهزار برنامه از دسته خرید دردسترس کاربران قرار گرفت. در واقع، کاربران بازار به صورت متوسط یک برنامه از این دسته روی تلفن همراه خود نصب دارند. البته بیشترین کاربران این برنامه‎ها در میان ساکن استان‎های تهران، سمنان و البرز بود.

در میان برنامه‎های دسته خرید، نصب بیش از 17 میلیون بار برنامه دیوار نشان داد که چرا این برنامه در نظر کاربران کافه بازار محبوب است. پس از برنامه‎های شیپور و دیجی‎کالا بیش از سایر برنامه‎های خرید با استقبال کافه بازاری‎ها مواجه شدند.

پرنصب ترین برنامه های خرید کافه بازار

اپلیکیشن‎های سفر

دسته سفر، یکی دیگر از دسته‎های محبوب در بین کاربران کافه بازار است. این دسته برای سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری استفاده می‌شود که تمامی‏ تاکسی‎های آنلاین، برنامه‎های خرید بلیت و برنامه‏های مسیریابی را در برمی‎گیرد. در بین آنها، پرکاربر‎ترین برنامه‎ها به ترتیب اسنپ، تپسی، نشان و بلد هستند. البته در بین آن‏ها، برنامه‎های مسیریاب و بلد اقبال بلند در افزایش تعداد کاربران خود داشتند.

به‌صورت متوسط، هر کاربر بازار ۲٫۴ برنامه از برنامه‌های این دسته روی تلفن همراه خود نصب دارد. البته تعداد برنامه‎های سفر نصب شده روی گوشی‎ شهروندان تهرانی، البرزی و اهل خراسان رضوی بیش از سایرین بود.

برنامه های سفر

 

سایر اپلیکیشن‎ها

در پایان سال ۱۳۹۷ بیش از دوهزار برنامه در دسته شبکه‎های اجتماعی دردسترس کاربران قرار داشت. برنامه‎های این دسته تمامی پیامرسان‎ها و شبکه‎های اجتماعی را شامل است. به طور میانگین، هر کاربر بازار ۸٫۷ برنامه از دسته شبکه‎های اجتماعی روی تلفن همراه خود نصب کرده است. با این حال، شهروندان استان‎های کردستان و کرمانشاه بیش از سایرین جذب این برنامه‎ها شدند. در دسته شبکه‌های اجتماعی پرنصب‎ترین برنامه‎ها اینستاگرام، واتس‎آپ و طلاگرام بوده است.

همچنین بیش از 12 هزار برنامه مانند ایرانسل من، همراه من و تقویم فارسی نیز در دسته کاربردی در دسترس کاربران کافه بازار بوده است. به طور میانگین، هر کاربر بازار ۱۶ برنامه از دسته کاربردی روی تلفن همراه خود نصب دارد. بیش از چهارهزار برنامه در دسته ورزش و تغذیه سالم نیز در دسترس کاربران قرار داشت. به عبارت دیگر، هر کاربر بازار ۰٫۸ برنامه از دست هی ورزش و تغذیه سالم روی گوشی خود نصب کرده است.

 

بازی‎ها

براساس گزارش کافه بازار، دسته بازی‌ها، با بیش از ۳۱ هزار برنامه، از مهمترین بخش‌های صنعت برنامه‌های موبایلی است. در سال گذشته رشد بیشتر درآمد بازی‌های ایرانی را شاهد بودیم به طوری که در این سال بازی‌های ایرانی درآمد خود را ۵۹ درصد افزایش دادند.

پرنصب‎ترین بازی ایرانی «آمیرزا» و برترین بازی به انتخاب کاربران «آهنگتو» بود. همچنین بیشترین رشد نصب فعال با نرخ 34 درصد مربوط به بازی‎های کلمات و دانستنی‎ها است. در بین بازی‎های خارجی محبوبترین بازی‎های موبایلی، بازی استراتژیک کلش آو کلنز (Clash of Clans) و بازی Swipe Brick Breaker معرفی شدند.

آمار نشان می‌دهد هر کاربر بازار ۲٫۸ بازی روی تلفن همراه خود دارد. البته میانگین تعداد بازی‌های موبایلی نصب شده روی گوشی یزدی‎ها، سمنانی‎ها و کرمانی‎ها بیش از سایرین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا