استارتاپتکنولوژی

خالق ناشناس با ارزش‌ترین استارت‌آپ جهان

زمانیکه Zhang Yiming ، 6 سال پیش برای اولین بار ایده برنامه‌ای تلفیقی مجهز به هوش مصنوعی برای نشان دادن خبرها را ارائه کرد، سرمایه گذارانی همچون Sequoia Capital، هیچ روی خوشی به آن نشان ندادند.

در آن زمان سوال این بود که آیای یک مهندس نرم افزار 29 ساله که در یک دانشگاه معمولی تحصیل کرده، می‌تواند ایده‌ای برتر از پرتال‌های مهم خبری که توسط شرکت‌های بزرگی همچون Tencent Holdings Ltd. تولید شدهاند، ارائه کرده و حتی در آن سوددهی هم داشته باشد؟

Zhang حالا 35 ساله است و ثابت کرد که چنین چیزی ممکن است. امروز، شرکت او- Bytedance Ltd در مسیر دستیابی به ارزشی بیش از 75 میلیارد دلار قرار دارد، رقمی که حتی از ارزش شرکت بزرگی مانند Uber Technologies Inc. نیز سرآمدتر است. یکی از جدیدترین سرمایه گذاران شرکت Bytedance، شرکت سرشناس سرمایه گذاری Softbank Group Corp. است که طبق گزارش‌ها قرار است 1.5 میلیارد دلار سرمایه به Bytedance وارد کند.  شرکت بایتدنس حالا شرکت‌هایی مانند KKR & Co، General Atlantic و حتی Sequoia  را به عنوان حامی دارد.

ژانگ در مصاحبه ای در سال 2017 اعلام کرد:« مهم‌ترین مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما جزو دسته کسب و کار خبری محسوب نمی‌شویم. محصول ما چیزی مشابه نوعی ابزار جستجوی بیزنسی و یا حتی یک شبکه اجتماعی محسوب می‌شود. در شرکت ما هیچ سردبیر یا گزارشگری کار نمی‌کند. کاری که ما می‌کنیم، بسیار منحصر به فرد است و مشابه شرکت‌های آمریکایی نیست.»

نکته جالبی که وجود دارد این است که آقای ژانگ هیچ کمکی از سوی دو شرکت بزرگ و مطرح چین- Alibaba  و Tencent دریافت نکرد. داستان تبدیل شدن بایتدنس به یک غول اینترنتی، از وبسایت خبری  Jinri Toutiao شروع شد ولی مدیریت خوب، خرید و فروش‌های هوشمندانه و استراتژیک توانست باتدنس را به یک شرکت موفق فعال در زمینه ویدیوهای موبایلی تبدیل کرده و آن را در چین یکه تاز کند. دستاورد بایتدنس، جمع آوری صدها میلیون کاربر است و این شرکت حالا یکی از رقیبان اصلی و خطر آفرین بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی چینی محسوب می‌شود.

مانند هر شرکت موفق دیگری در این حوزه، بایتدنس حالا با این سوال روبروست که چطور قادر خواهد بود سودآفرینی خود را ادامه دهد.  Jerry Liu یکی از تحلیل‌گران UBS در این‌باره می‌گوید:« چالش غالب فضای اینترنتی کشور چین این است که به مرور، کاربران زمان فعالیت آنلاین خود را کاهش می‌دهند. در این زمان است که هزینه‌ها برای جذب کاربر و تشویق وی به گذران وقت در برنامه، سر به فلک می‌رسد. چیزی که بایتدنس ایجاد کرد این بود که توانست برنامه‌هایی ارائه دهد که جذابیت بالایی برای مخاطبان داشت.‌»

حالا بایتدنس، موفق‌ترین شرکت چینی در حوزه تکنولوژی محسوب می‌شود که پایه و اساس بین المللی دارد. برنامه Tik Tok این شرکت در بازار کشور آمریکا، آسیای جنوبی و ژاپن نیز وارد شده و بسیار محبوب است.

چیزی که ژانگ در سال 2012 فهمید این بود که کاربران چینی موبایل تلاش می‌کنند در داخل بسیاری از برنامه‌ها، اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند و در این زمینه کمبود وجود دارد. یکی از دلایل این کمبود، قوانین سخت گیرانه نظارتی به روی اطلاعات اینترنتی است. این شرکت بارها از سوی مقامات چینی به دلیل بی اعتنایی به قوانین کشور در مورد فیلترینگ خبرها، مواخذه شده است. اما ژانگ بازهم از تلاش برای در دسترس قرار دادن اطلاعات مورد علاقه کاربران دست نکشید. شبیه‌ترین شرکت آمریکایی به بایتدنس را می‌توان فیس بوک و news feed آن دانست.

بایتدنس، اولین برنامه خبری خود را در آگوست 2012 معرفی کرد. این پلت فرم می‌توانست مطالبی که کاربران خوانده و یا در مورد آن جستجو کرده‌اند را دریافته و بر اساس آن اطلاعات، مطالب یا مقالات مرتبط را برای کاربر عرضه می‌کرد. هرچقدر که کاربران بیشتر از برنامه استفاده می‌کردند، تجربه هوش مصنوعی برنامه هم بالا می‌رفت و بالطبع کاربران نیز راضی‌تر مانده و زمان بیشتری در برنامه صرف می‌کردند. اواسط سال 2014، آمار کاربران روزانه این برنامه به بیش از 13 میلیون نفر رسید. Sequoia  در این زمان بود که به پشتیبانی از این شرکت، 100 میلیون دلار در آن سرمایه گذاری  کرد.

این ویدیوها بودند که اصلی ترین ابزار موفقیت بایتدنس محسوب می‌شدند. سرویس‌های پخش ویدیو همیشه در کشور چین محبوب بوده‌اند. حتی در دوران شکوفایی تکنولوژی دسکتاپ‌ها، شرکت‌هایی مانند YY Inc. موفق شد مدلی طراحی کند که با موفقیت بالایی روبرو شد. در سرویس YY Inc، کاربران می‌توانستند درشوروم‌های مجازی آواز خوانده، برقصند و جایزه دریافت کنند. بایتدنس هم این فرصت محبوبیت ویدیوها را غنیمت شمرد اما تصمیم گرفت آنها را با زمان به مراتب کوتاه‌تری داشتند.

حوالی سپتامبر 2016، بایتدنس به صورت مخفیانه برنامه Douyin را راه اندازی کرد، برنامه‌ای که به کاربران این امکان را می‌داد تصاویر مختلف گرفته و ادیت کنند، به آنها فیلتر اضافه کرده و آنها را در سرتاسر پلت فرم‌ها مانند ویبو و وی چت به اشتراک بگذارند. این فرمت توانست بسیاری را جذب خود کرده و این برنامه را به موفقیت زیادی رساند تا آنجاییکه حتی برنامه وی چت، دسترسی به آن را محدود کرد. یک سال بعد، بایتدنس سرویس  Musical.ly را با قیمت 800 میلیون دلار خریداری کرد، سرویسی که قرار است به زودی با  Tik Tok تلفیق شود. Tik Tok و Douyin  روی هم در ماه جولای 500 میلیون کاربر داشتنه‌اند.

تمرکز کنونی بایتدنس فعلا روی سوددهی است. این شرکت در حال افزایش فعالیت‌های تبلیغاتی و فروش خود و باز کردن جای بیشتر در بازار است. تنها مسئله‌ای که چالش اصلی بایتدنس محسوب می‌شود، قوانین سانسور و فیلترینگ کشور چین است که می‌تواند در روند موفقیت این شرکت اختلال ایجاد کند. این ریسکی است که سرمایه گذاران و همکاران بایتدنس با آن مواجه هستند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا