تکنولوژی

علی‌بابا بدون «ما»

نام نویسنده: عاقله ترابی

 اگر این روزها اخبار تکنولوژی را دنبال کرده باشید حتما خبر بازنشستگی مهم‌ترین عضو وب‌سایت «علی‌بابا» را شنیده‌اید. این خبر که به خروج «جک ما» از علی‌بابا مربوط می‌شود سر و صدای زیادی به پا کرده است. او حالا یکی از افراد مهم در شرکت علی‌باباست و با مالکیت تعدادی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های تجاری و آنلاین جهان، در حال حاضر سومین فرد ثروتمند چین محسوب می‌شود. علی‌بابا با تلاش‌های جک ما نقش موثری در شکل‌گیری خرید شهروندان چینی و پرداخت و خرید آنلاین ایفا کرده است.

این مرد چینی ۵۳ ساله در سال ۲۰۱۴ یک بنیاد با هدف کمک به بهبود آموزش در چین، به‌خصوص در روستاها پایه‌گذاری کرد. این بنیاد سال گذشته اعلام کرد قصد دارد مبلغی معادل ۳۰۰ میلیون یوآن (حدودا ۴۵ میلیون دلار) را صرف آموزش معلمان کند تا بی‌سوادی را در مناطق روستایی چین به‌طور کامل از بین ببرد. حالا بر این اساس عده‌ای حدس می‌زنند که جک با هدف گسترش اهدافش می‌خواهد در این بنیاد متمرکز باشد و علی‌بابا را با همه فراز و نشیب‌هایش به دیگران بسپارد. البته جک پیش از این نیز گفته بود که دوست دارد به شغل معلمی بپردازد و فکر می‌کند در آن شغل موفق‌تر از مدیرعاملی علی‌بابا خواهد بود. با این حال بد نیست نگاهی دقیق‌‌تر به این جریان بیندازیم.

اغراق رسانه‌ها

دو، سه روز اخیر همه ‌رسانه‌ها و خبرگزاری‌های تکنولوژی مهم‌ترین خبر خود را به بازنشستگی این مهره کلیدی علی‌بابا اختصاص داده‌اند. هرچند به نظر می‌رسد در گزارش‌های بازنشستگی جک ما اغراق زیادی شده است. جک ما که یکی از بنیان‌گذاران علی‌بابا و درواقع اصلی‌ترین آنهاست چند روز پیش اعلام کرد که می‌خواهد از این شرکت ۴۲۰ میلیارد دلاری چینی جدا شود. این خبر به خودی خود می‌تواند به اندازه کافی جنجال‌‌برانگیز باشد ولی بسیاری از رسانه‌ها این موضوع را پررنگ‌تر از چیزی که هست نشان داده‌اند. ابتدا نیویورک‌تایمز گزارشی کار کرد که جک ما می‌خواهد برای کارهای بشر‌دوستانه و آموزش همگانی این شرکت را ترک کند چرا که پیش از این معلم مدرسه بوده و همیشه به این کار علاقه داشته است. اما این تحلیل نیویورک‌تایمز به سرعت رد شد چرا که پس از این گزارش مدیرعامل علی‌بابا با رسانه South China Morning Post مصاحبه‌ای در این حوزه انجام داد. در این مصاحبه «ما» گفت تصمیم دارد این شرکت را ترک کند تا بتواند یک مدیر قدرتمند برای ادامه راه علی‌بابا پیدا کند. علی‌بابا به تک‌کرانچ هم گفته است که «ما» به آینده علی‌بابا بسیار امیدوار است و می‌خواهد سکان هدایت این کشتی را به فرد مناسبی بسپارد. به معنای دیگر وی تصمیم ندارد تا علی‌بابا را یکباره رها کند و کاملا کنار برود، بلکه قرار است در کنار مدیر آینده بماند و او را راهنمایی کند تا این انتقال قدرت به خوبی انجام شود. جزئیات بیشتر این نحوه انتقال هم قرار است امروز که تولد جک ما است منتشر شود.

سیاست‌های جک ما

جک ما خیلی هوشمندانه در حال کنار رفتن از سمت خودش است و این کار را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرده و از سمت مدیرعامل (CEO) به مدیر (Chairman) مقام خود را تنزل داده است. او در ادامه گفته همیشه در علی‌بابا فعال خواهد ماند اما تمایل دارد مدیریت را به فرد جوانی بسپارد که ایده‌های تازه بیزینسی داشته و در حوزه کسب‌وکار خلاق باشد. سال ۲۰۱۳ هم جک ما مدیریت علی‌بابا را به جاناتان لو سپرد و او ۲ سال مدیرعامل بود تا زمانی که علی‌بابا به بورس رفت و ۲۵ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. در همان زمان جک سمت مدیریت را به دنیل ژانگ واگذار کرد زیرا احساس کرد لو دیگر توانایی لازم را ندارد. ژانگ هم از همان سال تا امروز مدیرعامل علی‌بابا است و ظاهرا رابطه خوبی با «ما» دارد.   جک ما امروز بیشتر به سمت‌وسوی سیاست حرکت و مشکلات سیاسی کسب‌وکار را رهبری می‌کند.

در همین راستا چند دیدار با دونالد ترامپ و رئیس‌‌جمهورهای کشورهای جنوب آسیا داشته تا بتواند روابط سیاسی خوبی با کشورهای مختلف ایجاد کند.«ما» می‌گوید ۱۰ سال پیش در جمع مدیران علی‌بابا پرسیدم علی‌بابا بدون من چه مسیری را پیش خواهد گرفت؟ از جواب‌هایی که مدیران آن زمان دادند بسیار امیدوار شدم و حالا افتخار می‌کنم که علی‌بابا ساختار درست، فرهنگ سازمانی، مدیرانی روشنفکر، کارمندانی بااستعداد و انگیزه کافی برای کار گروهی موفق دارد و همه اینها باعث می‌شود من با خیالی آسوده قدم به قدم از این شرکت جدا شوم. هنوز مشخص نیست که چه کسی به سمت مدیریت علی‌بابا منصوب خواهد شد. براساس گزارش نیویورک‌تایمز به احتمال زیاد «ژانگ» جانشین «ما» خواهد شد.

 

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا