تکنولوژی

فونت‌آرا، افزونه‌ای برای نمایش بهتر محتوای فارسی

فونت چیزی است که در تجربه مرور وب یا کار با اپلیکیشن مرتبا با کاربر سروکار دارد و همه ما به خوبی از قدرت تاثیر آن آگاهیم از اینکه تا چه حد تغییر فونت می‌تواند خواندن متن را جذاب کند. با توجه به محدودیت فونت فارسی و استفاده اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها از فونت‌های زشت پیش‌فرض یا فونت‌های نامانوس  مصطفی الهیاری برنامه‌نویس وب و موبایل که در تیم فنی کاله کار می‌کند یک افزونه به نام« فونت آرا » تولید کرده که می‌تواند روی مرورگر نصب شود و تمام فونت‌های صفحاتی که کاربر روزانه با آن‌ها سروکار دارد را به فونت دلخواه تغییر دهد. 

الهیاری درباره دلیل فکر کردن به این موضوع و نحوه عملکرد این افزونه به آی تی ایران می‌گوید: 

« همه ی ما در سال های ابتدایی وب، قبل از اینکه در CSS3 بتوانیم از فونت مشخصی برای سایت‌هایمان استفاده کنیم با فونت Tahoma خاطره داریم، چرا که شاید تنها فونتی بود که به صورت پیش فرض روی سیستم عاملمون قرار داشت و برای محتوای وب قابل تحمل بود. در نهایت ما اون رو به اجبار قبول و به ندرت بهش عادت کردیم! 

برای من فونت Tahoma تا حدودی قابل احترام و قابل تحمل بود ولی فونت هایی مانند Arial همیشه آزاردهنده و اگر به جرات بخوام توصیفشان کنم ” افتضاح بوده‌اند”. با ورود تکنولوژی CSS3 به دنیای مرورگرها و اجازه استفاده از فونت دلخواه برای توسعه دهنده ها، تقریبا مشکل فونت در سایت های فارسی حل شد ولی هنوز شبکه های اجتماعی خارجی و شبکه ها و سایت های پرطرفداری مانند توییتر، فیسبوک، ویکی پدیا، لینکدین و یا ابزارهایی مانند Slack و Mediumِ که حتی از RTL هم پشتیبانی نمیکردند پابرجا بود. من به عنوان یک توسعه دهنده، به شخصه از این موضوع رنج میبردم و گاهی یک ایمیل برای پشتیبانی این سایت ها ارسال میکردم و با خواهش و تمنا از آن ها تقاضای بهبود RTL و پشتیبانی از فونت های استاندارد فارسی را می کردم و به دلایل مختلف جواب های مختلف و غیرمنطقی دریافت میکردم. تا اینکه تصمیم گرفتم خودم دست به کار شوم و نتیجه خلق این افزونه شد. با استفاده از این افزونه که جای توسعه بسیاری هم داره تقریبا مشکل ما فارسی زبان ها و در آینده تمام کسانی که رسم الخط یکسانی با ما دارند پوشش داده خواهد شد،‌ و امیدوارم این خدمت متن باز بتواند لذت وب گردی رو برایمان بیشتر کند. 

از اهداف من برای توسعه این افزونه در ابتدا ایجاد آسایشی برای جامعه وب ایران و تمام کسانی هست که از این رسم الخط استفاده می‌کنند، سپس حمایت از طراحان فونت داخلی و ایجاد اثری هرچند کوچک در توسعه فونت های داخلی هست. یک هدف شخصی دیگر هم شاید معرفی خودم به جامعه متن باز و همراه شدن با جامعه آن‌‌ها بدانم. 

به شدت به توسعه این افزونه علاقه مند هستم و هدف بلند مدتم توسعه آن به تمام سایت ها حتی سایت های داخلی و تمام زبان ها با رسم الخط شبیه به فارسی هست. »

دانلود افزونه : 

کروم 

فایرفاکس 

توضیحات بیشتر درباره این افزونه را میتوانید در وبلاگ او ببینید. 

منبع : آی تی ایران

دکمه بازگشت به بالا