تکنولوژی

فیس‌بوک اینترنت ماهواره‌ای عرضه می‌کند

شرکت فیس‌بوک اخیرا تایید کرده که یک ماهواره انحصاری در دست تولید دارد که Athena نام دارد و قرار است با کمک آن،  سرویس پهنای باند در مناطق دور افتاده و محروم ارائه شود. این ماهواره قرار است اویل سال آینده میلادی، برای مدت موقت به مداری نزدیک زمین فرستاده شود و در صورت موفقیت آمیز بودن دوران آزمایشی،  این ماهواره برای ماموریت طولانی‌تر اعزام خواهد شد.

سخنگوی فیس بوک درباره ماهواره اتنا می‌گوید:« درباره این پروژه فعلا قرار است اطلاعات خاصی منتشر نکنیم اما، ما معتقدیم تکنولوژی ماهواره‌ای در نسل‌های آینده زیرساخت‌های پهنای باند، نقش بسیار مهم و حیاتی ایفا خواهد کرد. دستاوردهای این حوزه، اتصال سرتاسری تمامی مردم جهان، حتی در مناطق محروم و دورافتاده را ممکن خواهد ساخت.»

شرکت‌های دیگری مانند SpaceX و OneWe نیز، با همین هدف در حال توسعه ماهواره‌های انحصاری خود برای عرضه اینترنت در مناطق دورافتاده و محروم هستند. شرکت SpaceX در ماه فوریه گذشته، تعداد 2 عدد از ماهواری‌های قدرتمند سری  Starlink satellites خود را به مدار زمین ارسال کرد.

پروژه ماهواره فیس بوک، بیشتر شباهت به یک ماموریت آزمایشی دارد و بعید به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک بتواند فعالیت رسمی داشخود را آغاز کند زیرا برای چنین هدف بزرگی و پوشش دهی کامل اینترنت، ماهواره ارسالی به مدار زمین باید بسیار قدرتمند باشد. اما در هر حال، جالب است که فیس بوک تلاش می‌کند در این حوزه قدمی بردارد. اوایل همین امسال، فیس بوک پروژه توسعه پهپادهای اینترنتی خود را بعد از 4 سال راه اندازی،  متوقف کرد و باید ببینیم این بار قرار است تا کجا پیش رود.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا