تکنولوژی

رییس مجمع واردات : واردکننده رسمی موبایل سودی نمی‌برد

 علیرضا مناقبی،رییس مجمع واردات در خصوص اعلام لیست شرکتهای دریافت کننده ارز برای واردات موبایل،گفت: شفاف سازی در حوزه ارزی، یکی از مهمترین مطالبات و تقاضاهای واردکنندگان قانونی کشور است و لازم میدانم از این حرکت وزیر محترم ارتباطات تشکر کنم ولی در این رابطه نکات مهمی وجود دارد که ممکن است مورد غفلت یا سوء برداشت قرار گیرد.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات با اعلام فهرستی از 40  شرکت واردکننده گوشی همراه، تصریح کرده رقم کل ارز اختصاص یافته به 40 شرکت مذکور 220 میلیون یورو است ولی نکته اینجا است که این عدد برای بازار موبایل ایران که سالانه حدود دو و نیم میلیارد دلار است، عدد چندان مناسبی نیست و برای پوشش تقاضای بازار، کسری دارد.

وی تصریح کرد: در واقع واردات موبایل، ماهیانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار است که لیست اعلامی وزیر نشان می‌دهد در طول سه ماه اول سال جاری، تنها ۲۲۰ میلیون یورو اختصاص پیدا کرده است. نکته دوم این است که اختصاص ارز الزاما به معنی تحویل ارز به واردکننده نیست و در این میان، فاصله وجود دارد.

مرتبط: نام شرکت واردکننده آیفون که بازرسی تعزیراتی شد

به گفته مناقبی، دلایل مختلفی در خصوص عدم تحویل ارز علی رغم تخصیص وجود دارد. مثلا اینکه ممکن است در آن مقطع زمانی، واردکننده نقدینگی نداشته باشد یا اینکه، خود بانک نتوانسته ارز را تامین کند. ضمن اینکه در این چند روز اخیر هم سامانه نیما بسته بوده و علی رغم تخصیص ارز، نتوانسته آن را تامین کند.

وی اضافه کرد: توجه به این نکته نیز ضروری است که مهلت قانونی برای واردات کالا سه ماه است. بنابراین اگر شرکتی هنوز کالای خود را وارد نکرده، تخلفی مرتکب نشده است.

به گفته مناقبی، ممکن است یک شرکت پس از انجام تشریفات قانونی اولیه،بخشی از کالای خود را دریافت کرده باشد ولی در عین حال هنوز موفق نشده باشد تمام کالای خود را از گمرک ترخیص کند یا اینکه هنوز کالا آماده حمل به ایران نشده باشد

وی تصریح کرد: بنابراین اینکه علی رغم تخصیص220 میلیون یورو، تاکنون 75 میلیون یورو محموله از گمرک ترخیص شده، به هیچ وجه دلیلی بر اینکه ارزخواری اتفاق  افتاده، نیست.

وی ادامه داد: ضمن اینکه موضوع خرید های اعتباری و بدهی های ارزی نیز موضوع مهمی است و طبیعی است که بخشی از ارز های دریافتی از سوی واردکنندگان،صرف پرداخت مطالبات سر رسید شده شود.

وی تصریح کرد: ما علاقه مندیم که با متخلف برخورد شود، ولی اینکه تصور شود شرکت های دریافت کننده ارز، به طور عام متخلف هستند، تصور نادرستی است.

وی در ادامه به موضوع گران فروشی موبایل اشاره کرد و افزود: هزینه های واردکنندگان در طول این چند ماه افزایش پیدا کرده و طبیعی است که هزینه تمام شده بر قیمت کالا اثرگذار است و اگر بخواهیم فرایند کنترل قیمت ها را دنبال کنیم حتما باید به مدیریت قیمت در سطح عرضه تمرکز کرد و فرصت سوء استفاده از فضای ناپایدار بازار را از بین ببرد.

وی ادامه داد: فروشندگان خرده فروش در حال حاضر، امنیت ذهنی ندارند، چرا که نیاز بازار تامین نشده و کمبودی که حاصل عدم تزریق ارز و عدم ثبت سفارش در زمان لازم است، بازار را تحت فشار قرار داده است.

وی افزود: بازار هوشمند است و بر اساس عرضه و تقاضا فعالیت می کند و اگر گران فروشی در بازار مشاهده می‌شود، ریشه اش در کمبود کالا و عدم اطمینان به آینده است و در این میان سودی عاید واردکنندگان رسمی نمیشود

وی در پایان تصریح کرد: به طور کلی این موضوع قابل ردگیری توسط مردم نیست و واقعا نیاز به این شکل از افشاگری عمومی و پر سر و صدا نبود و بهتر بود در گام نخست تشکل های صنفی و تخصصی و نیز مرکز نظارتی در جریان موضوع قرار می گرفتند.

 

منبع : خبرآنلاین

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا