تکنولوژی

کنترل روبات‌ها از طریق امواج مغز و حرکات دست

تکنولوژی و علم روباتیک امروزه کاربردهای مختلفی دارد و در موارد مختلفی به‌کارگرفته می‌شوند اما به‌کارگیری آنها در برخی موارد نیازمند برنامه نویسی بر پایه روش ارتباط انسان‌های از طریق زبان است. اما خوشبختانه محققین دانشگاه MIT موفق شده‌اند روش بهتری را برای کنترل روبات‌ها اختراع کنند و حال به‌نظر می‌رسد کنترل روبات‌ها از طریق حرکات دست و بدن و همچنین امواج مغزی هم امکان‌پذیر شده است.

در یک جلسه آزمایشی، این تیم تحقیقاتی از روبات «باکستر» شرکت «Rethink Robotics» برای انتقال یک دریل به سمت یکی از 3 نقطه از پیش تعیین شده استفاده کردند. در طول این آزمایشات حرکت روبات به سمت نقاط تعیین شده بین 70 تا 97 درصد دقت داشت. نکته مهم اینکه این روبات قادر است دستورات افرادی را که تابحال ندیده و نشناخته به‌خوبی اجرا کند و به‌همین دلیل به‌کارگیری این تکنولوژی در دنیای واقعی و توسط موسسات مختلف بدون نیاز به آموزش‌های اولیه به روبات‌ها و شناساندن اوپراتورها به آنها امکان‌پذیر است.

«جوزف دلپرتو» مدیر این پروژه گفته که نوآوری در این پروژه نقش بسیار مهمی داشته و این تکنولوژی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه برخلاف دیگر سیستم‌های کنترل روبات، افراد می‌توانند هرطور که مایلند روبات را از طریق ذهنشان کنترل کنند و نیازی به ارسال امواج مغزی از پیش تعیین شده نیست. او در اینباره گفت: « با استفاده از این تکنولوژی روبات کم کم به دستورات ذهنی و حرکات بدن شما عادت پیدا می‌کند و با روش‌های ارتباطی شما وفق پیدا می‌کند. این سیستم نحوه ارتباط با روبات‌ها را به نحوه ارتباط انسان‌ها با یکدیگر بسیار نزدیک کرده است.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا