تکنولوژی

روبات‌ها از کارگران یاد می‎گیرند!

روبات‌های صنعتی معمولا برای انجام کارهای تکرار شونده و تعریف شده ساخته شده‌اند، کارهایی که معمولا باید به دلایل امنیتی با فاصله مشخصی از انسان‌ها صورت بگیرد. اما حالا محققان در حال یافتن راه حلی هستند تا روبات‌ها و انسان‌ها بتوانند بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند و حتی روبات‌ها این امکان را داشته باشند تا بتوانند از انسان‌ها چیز یاد بگیرند. مسئولان شرکت انویدیا نیز با همین نیت در آزمایشگاه روباتیک جدید این شرکت در سیاتل آمریکا روی پروژه جدیدی کار می‌کردند که نتایج دستاوردهای خود را همین امروز در کنفرانس بین المللی روباتیک و اتوماسیون (ICRA) در بریزبین استرالیا اعلام کردند.

،Dieter Fox مدیر ارشد بخش تحقیقات روباتیک شرکت انویدیا و پروفسور دانشگاه واشنگتن در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تیمش تصمیم دارد تا نسل جدیدی از روبات‌ها را تولید کنند که می‌توانند در هم جواری انسان‌ها کار کنند و حتی از آنها چیز یاد بگیرند. اما برای این کار، روبات‌ها باید بتوانند انسان‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند، رفتارهای آنها را زیر نظر بگیرند و یاد بگیرند که چطور می‌توانند به مردم کمک کنند. این اتفاق می‌تواند در یک محیط صنعتی بزرگ و یا حتی خانه‌ای شخصی و کوچک رخ دهد.

همین حالا می‌توان الگوریتم‌هایی خلق کرد که  می‌توانند با موفقیت، یک کار مثلا پخش یک بازی ویدیویی را انجام دهند و در مسیر یک پروسه تکرار شونده از اشتباهات خود درس بگیرند. تیم تحقیقاتی انویدیا که توسط Stan Birchfield و Stan Birchfield رهبری می‌شود، موفق شدند نوعی سیستم منحصر به فرد در زمینه یادگیری ماشینی طراحی کنند که به روبات‌ها امکان می‌دهد تا تنها با مشاهده نحوه رفتار انسان‌ها، از آنها تقلید کرده و کارها را انجام دهند. این تکنولوژی بدین منظور طراحی شده تا ارتباط بین انسان‌ها و روبات‌ها را تقویت کند و به هردو این امکان را بدهد تا بتوانند در یک مکان با یکدیگر تعامل و همکار داشته باشند.

ماموریت‌های که در این پروژه برای روبات‌ها در نظر گرفته می شود، در حقیقت بسیار ساده هستند مانند روی هم چیدن چند بلوک رنگی اما در هر صورت می‌تواند اولین قدم‌هایی باشد که در مسیر آموزش روبات‌ها در آینده برمیداریم.

محققان ابتدا شبکه‌هایی عصبی را به توالی به روبات‌ها آموزش داده تا روبات بتواند اشیا را تشخیص دهد، روابط به اشیا مختلف را تعیین کند و برنامه‌ای تولید کند تا رفتارهایی که مشاهده می‌کند را تقلید و تکرار کند. محققان می‌گویند که این سیستم جدید به آنها این امکان را داده تا به روبات‌ها آموزش دهند تنها با یکبار مشاهده در دنیای واقعی، کارهایی را دوباره انجام دهند.

یکی از قابلیت‌های این سیستم این است که می‌تواند نوعی متن قابل خواندن برای انسان‌ها تهیه کند که در آن شیوه انجام مراحل ماموریت خود را توضیح می‌دهد. به همین شیوه، محققان می‌توانند بفهمند که چه اتفاقی در حال انجام است و یا اینکه احتمالا کجای کار اشتباه است.

سخنگوی شرکت انویدیا اعلام کرده که این تیم، روبات‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده که افراد غیر متخصص و معمولی نیز بتوانند برای آموزش آنها اقدام کنند. در دِمویی که این تیم در کنفرانس بریزبین ارائه داد، فردی از پله‌ها بالا می‌رود، چند بلوک رنگی برداشته و آنها روی هم می‌چیند، در حالیکه دوربین رفتارهای اورا به دقت زیر نظر دارد. در ادامه، روبات با تقلید رفتارهای فرد، همان کارها را به عینه تکرار کرد.

برای آموزش مدل‌های اصلی‌تر و مهم‌تر، این تیم تحقیقاتی از داده‌های مصنوعی در یک محیط شبیه سازی شده استفاده کرد. این شبیه سازی‌ها به گفته محققان این پروژه، برای سریع‌تر آموزش دادن روبات‌ها بسیار مفید بوده است. آموزش در محیط واقعی، هم زمان بیشتری می‌برد و هم خطرهای بیشتری دارد.

سخنگوی شرکت انویدیا تاکید کرد که هنوز باید تحقیقات فراوانی در این زمینه انجام شود اما مهم این است که پایه ریزی اصلی و قدم اول در این راه برداشته شده و تا به اینجا رضایت بخش بوده است.   

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا