تکنولوژی

تمایل مایکروسافت به توسعه Azure و مایکروسافت 365

بر خلاف برخی پیش بینی‌ها، قرار نیست ویندوز جایی برود. با نگاهی مختصر به برنامه‌های اقتصادی مایکروسافت می‌توانیم به وضوح ببینیم که تجارت ویندوز هنوز هم برای مایکروسافت اهمیت زیادی دارد. اما با این حال ویندوز دیگر قرار نیست در مرکز چشم‌انداز مایکروسافت قرار داشته باشد و همانند گذشته تمرکز اصلی مایکروسافت در برنامه‌های آتی این شرکت نخواهد بود. به‌جای آن، ویندوز بخشی از 2 پروژه بزرگتر یعنی 2 پلتفرم Azure و ویندوز 365 خواهد بود.

مایکروسافت 365، سرویس اشتراکی مایکروسافت است که شامل آفیس، ویندوز و یک سری سرویس‌های دیگر می‌شود و قرار است در کانون تمرکز مایکروسافت در چشم‌انداز جدید این شرکت باشد.

عمده تمرکز مایکروسافت در حال حاضر روی تکنولوژی یادگیری ماشینی است. مایکروسافت به‌دنبال این است سرویس‌های نوینی به کمک این تکنولوژی ارائه دهد. همچنین دسترسی سرویس‌های فعلی خود را هم به نحوی گسترش دهد تا استفاده از ویژگی‌های یادگیری ماشینی در اپلیکیشن‌های مختلف این شرکت آسان‌تر و امکان‌پذیرتر از گذشته باشد. این افزایش دسترسی به جای سیستم کلود، با اجرای مستقیم مدل‌های یادگیری ماشینی روی دیوایس‌های اجرا کننده اپلیکیشن‌ها انجام می‌گیرید تا از این طریق امکان استفاده از یادگیری ماشینی در کمترین زمان و بدون نیاز به اتصال آنلاین به سرویس کلود انجام بگیرد. این نوع دستگاه‌ها « دیوایس‌های اج » (Edge Devices) نامگذاری شده‌اند.

برای رسیدن به این هدف، مایکروسافت از این به بعد فریم‌ورک Azure IoT Edge Runtime را که برای ساخت دیوایس‌های مجهز به اینترنت اشیاء بر پایه کلود استفاده می‌شود، به‌صورت منبع باز (Open Source) ارائه می‌کند. ضمنا همکاری‌های مختلفی در بخش سخت‌افزاری توسط مایکروسافت معرفی شده. برای مثال طبق اعلام مایکروسافت پهپادهای DJI قادر خواهند بود از سرویس اینترنت اشیاء Azure Edge بر روی پهپادهای این شرکت استفاده کند. علاوه بر این قابلیت تشخیص تصاویر هم قرار است به این پهپادها اضافه شود و این همکاری‌های باعث می‌شود پهپادها به ماشین‌های پرنده‌ای تبدیل شوند که برای مثال وارد لوله‌های نفتی شده و ترک‌ها و ایرادات داخل این لوله‌ها را با دقت بالایی تشخیص می‌دهند.

ضمنا شرکت کوالکم هم به‌دنبال توسعه نوعی پلتفرم تصویری است که به دوربین‌ها این امکان را می‌دهد که تشخیص چهره را مستقیما از روی دوربین (آفلاین) انجام دهند.

جالبتر اینکه نسل جدید کینکت‌های مایکروسافت هم قرار است معرفی شوند که به توانایی‌های قابل توجهی مجهز شده‌اند و عملکردی فراتر از یک کینکت ساده را خواهند داشت چراکه به توانایی‌های اینترنت اشیاء Azure و قابلیت‌ها یادگیری ماشینی مجهز خواهد شد. اضافه شدن این امکانات به کینکت باعث افزایش چشم‌گیر قابلیت‌های کینکت از جمله دقت بالاتر در تشخیص فضا و تشخیص حرکات بر اساس حرکات انگشت دست و پای فرد خواهد شد.

ضمنا مایکروسافت در هردو حالت اج و یا کلود قصد دارد پروژه Brainwave را اجرا کند. این پروژه که ابتدا سال گذشته معرفی شد با استفاده از سیستم‌های FPGA  شرکت اینتل قادر است وظایف یادگیری ماشینی را با سرعت خیلی بیشتری نسبت به سیستم‌های برپایه GPU انجام دهد.

علاوه بر اینها مایکروسافت در مراسم بیلد 2018 که در حال برگزاری است از سرویس‌ها و محصولات مختلف دیگری هم رونمایی کرده و همچنین اخبار متعددی راجع به پروژه‌های آینده این کمپانی منتشر کرده است. از جمله این سرویس‌ها و محصولات می‌توان به Your Mobile، سرویس Live Sharing ویژوال استودیو، سرویس Azure Kubernetes و همچنین همکاری اپ سنتر ویژوال استودیو و سرویس گیت‌هاب اشاره کرد.

با توجه به این محصولات و سرویس‌ها و برنامه‌هایی که مایکروسافت در چند وقت اخیر و همچنین در رخداد بیلد 2018 مطرح کرده، می‌توان تشخیص داد کمپانی مایکروسافت دیگر مانند سال‌های گذشته به ویندزو متکی نیست و قصد دارد شانس خود را در زمینه‌های دیگر هم امتحان کند و به‌نظر می‌رسد به پیشرفت‌های قابل توجهی در این بخش‌ها هم دست پیدا کند. با این حال این پیشرفت‌ها به‌منزله بی‌توجهی مایکروسافت به ویندوز نخواهد بود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا