عکاسی

ببینید: عکس برنده ورد پرس فوتو ۲۰۱۸

سرانجام ورد پرس فوتو یکی از معتبرترین جوایز عکاسی خبری برنده امسال خود را معرفی کرد که بر این اساس رونالد اشمیت عکاس ونزوئلایی برنده جایزه اصلی ورد پرس فوتو ۲۰۱۸ شد.

عکس او که مردی آتش گرفته را در جریان اعتراضات در این کشور نشان میداد یکی از تکان‌دهنده‌ترین عکسهای راه یافته به بخش نهایی بود.

شش فینالیست نهایی وردپرس فوتو ۲۰۱۸

عنوان این عکس « بحران ونزوئلا» بود یکی از شش فینالیست نهایی که دو ماه قبل معرفی شده بودند.

اشمیت این عکس را در سوم ماه مه ۲۰۱۷ گرفت او توضیح داده که پس از آنکه رییس جمهور مادورو اعلام کرد که در سیستم قانون اساسی این کشور تغییراتی میدهد زودوخوردها در سراسر کشور شروع شد. هدف مادورو جایگزین کردن مجمع قانون اساسی ( در اختیار خود او) به جای مجلس ملی ( که اکثریت آن با مخالفان دولت) بود  و مخالفان هم مردم را به مقاومت دربرابر این دستور فراخواندند.در سوم ماه می بسیاری از مخالفان که صورت‌شان را با ماسک پوشانده بودند در خیابان‌ها آتش روشن کردند. یکی از آنها مردی بود که در عکس حضور دارد در هنگام انفجار یک منبع گاز او در حال گریختن از مهلکه این عکس را از این مرد گرفته است. این مرد نجات پیدا کرد ولی دچار سوختگی درجه ۲ شد.

اشمیت متولد ۱۹۷۱ است او هم اکنون برای آژانس فرانس پرس در مکزیک کار می‌کند.

در هنگام معرفی عکس برنده Magdalena Herrera  رییس  هیات داوران گفت : این عکس یک صحنه کلاسیک است اما بلافاصله ( در هنگام دیدن) انرژی و دینامیک زیادی را به مخاطب منتقل می‌کند. رنگ‌ها و حرکات بسیار خوب ثبت شده‌اند و عکسی است که بلافاصله حس شما را می‌انگیزد.

یکی دیگر از اعضای هیات داوری Whitney C. Johnson  ( مدیر بخش عکس نشنال جئوگرافی) هم درباره این عکس می‌گوید: این تصویر نمادینی است. مردی که ماسک بر چهره دارد و نمایانگر چیزی نیست جز آنکه تماما به آتش کشیده است. نوعی اشاره به اینکه ونزوئلا در حال سوختن است.

یک عضو دیگر هیات داوران Bulent Kiliç ( رییس آژانس عکاسی فرانس پرس در ترکیه) هم درباره این عکس می‌گوید: یک نکته جزیی در این عکس وجود دارد تصویر یک اسلحه روی دیوار که کنار آن نوشته شده PAZ به معنی صلح . این چیزی است که این عکس را قدرتمند کرده است.

اشمیت جایزه ۱۲ هزار دلاری این مسابقه را به خود اختصاص میدهد به او همچنین مجموعه‌ای از تجهیزات دوربین کانن نیز اعطا می‌شود. عکس او در کنار عکسهای برگزیده در ۱۰۰ نقطه جهان واقع در ۴۵ کشور جهان به نمایش در می اید و پیش بینی می شود حدود ۴ میلیون نفر از این عکسها بازدید کنند.

مرتبط :

بهترین عکس خبری سال ۲۰۱۷ 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا