تکنولوژی

تاثیر دستگاه های دیجیتال برای دنیای خواب انسان ها

Fast Forward، یک برنامه مکالمه محور تلویزیونی با رهبران تکنولوژلیست که مجری آنDan Costa  سردبیر PCMag’s است. یکی از مهمان‌های این برنامه، دکتر کریس وینتر بوده است که یک متخصص در زمینه مشکلات خواب و نویسنده کتاب The Sleep Solution است. وی در این مصاحبه به چالش‌هایی اشاره می‌کند که صنعت تکنولوژی در دنیای خواب ما انسان‌ها ایجاد کرده است.

دن: وضعیت کنونی خواب ما چه مشکلی دارد؟

کریس وینتر: به نظر من، در حال حاضر مردم درک بسیار کمی در مورد خواب دارند و با وجود اینکه تکنولوژی می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار ما قرار دهد اما مردم هنوز برای درک این اطلاعات آمادگی ندارند. تکنولوژی همچنین به روی حوزه‌هایی تاکید دارد که همیشه مفید نیست و یا احتیاج زیادی به آن نیست. من با افرادی زیادی، من جمله نویسنده‌ها صحبت کرده‌ام که از دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. بسیاری از این افراد معتقد بودند در عین حالی که این دستگاه‌ها می‌توانند کمکی برای خواب راحت‌تر کاربر باشند اما در عین حال می‌توانند وابستگی نیز ایجاد کنند. درست مانند بازی‌های ویدیویی اعتیاد آور که کاربر را برای دستیابی به امتیاز بالاتر، تشویق به ادامه بازی می‌کنند. ما می‌خواهیم شرایطی ایجاد کنیم که تکنولوژی در آن، کیفیت خواب ما را تقویت و تکمیل کند نه اینکه با وادار کردن کاربر به ادامه استفاده، وضعیت را از آنچه هست بدتر کرده و وی را از داشتن خواب به موقع و با کیفیت دور سازد.

– اساسا خواب چرا برای ما انقدر مهم است؟

خواب، زیربنای بیشتر کارهاییست که ما انجام می‌دهیم. بیشتر افراد گمان می‌کنند که وضعیت سلامتی بدن تنها به تغذیه و ورزش مرتبط است اما در حقیقت، زیربنا و شالوده تمامی فعالیت‌های انسان به خواب مرتبط است. وقتی خواب درستی نداریم، تغذیه سالمی هم نخواهیم داشت و ممکن است تجربه اضافه وزن نیز داشته باشیم. کسالت و بی خوابی، اجازه داشتن انگیزه برای ورزش کردن را به انسان نخواهد داد و این فعالیت مفید به مرور از زندگی افرادی که خواب صحیح ندارند، خارج خواهد شد.

یکی از معضلات کنونی جامعه و حتی دنیا این است که مردم عادت کرده‌اند هنگام خواب، گوشی‌های موبایل خود را در کنار تخت یا جای خود قرار دهند خواب، با گوشی‌های هوشمند خود کار کنند. این کار تا 10 سال پیش تا این حد اپیدمی و شایع نشده بود و حالا تا چه حد به روی الگوی خواب ما تاثیرگذار بوده است؟

بدون شک این کار روی الگوی خواب تاثیر داشته است. نور سالم، از روتین قبل از خواب انسان‌ها حذف شده و به جایش را به نوری استرس زا و مضر داده است. این دستگاه‌ها عملا قبل از خواب، آرامش و سکون مورد نیاز بدن را ارائه نمی‌کنند  و بالطبع تمام فعالیت‌های روزانه انسان را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

افراد زیادی را می‌بینم که می‌گویند شب‌ها قبل خواب حتما باید برنامه‌هایی مانند ویدیوهای نت فلیکس را تماشا کنند. مردم عملا صفحه‌های تلویزیون یا دنیای مجازی را با خود به  تخت و دنیای خواب خود می‌برند. موبایل‌ها ممکن است در طول شب نوتیفیکیشن‌های مختلف دریافت کرده و صدا دهند. مغز ما به مرور عادت می‌کند برای کوچک‌ترین تغییری در وضعیت مویابل، فعال شود، به همین دلیل بیدار می‌شویم و به دنبال منبع ارسال پیغام می‌گردیم. خواب منقطع و همراه با استرس اصلا مطلوب نیست. به نظر من دنیای تکنولوژی آنقدر وسیع شده که عملا در حال بلعیدن ماست.

وقتی نوجوان بودم، هرشب از طریق گوشی موبایلم با دوستانم ارتباط داشتم و اکثر اوقات تنها با یکی از دوستانم ارتباط مجازی یا چت داشتم.اما حالا نوجوانان امروزی، هم زمان با تمام دوستان خود چت می‌کنند و این کار ممکن است حتی تا صبح نیز طول بکشد.

دقیقا. بیماری داشتم که خانواده اش او را برای درمان آورده بودند. پسر نوجوانی بود که شب تا صبح را با دوستش اسکایپ می‌کرد. آنها تمام شب را به یکدیگر زل زده و حرف می‌زدند.خانواده وی نگران وضعیت خواب پسر جون بودند که البته بی مورد نبود. مشکلاتی که در حال حاضر جوانان و نوجوانان ما را درگیر کرده است، 10 سال پیش حتی به ذهن ما نیز خطور نکرده بود. متاسفانه راهکار خاصی درمورد حل مشکلات این چنینی ارائه نشده است.

من قبل از خواب همیشه با آیپدم کتاب می‌خوانم و نور مخصوص شب صفحه نمایش آن را فعال می‌کنم. آیا این کار کافیست؟ این کار تاثیری به روی خواب دارد؟

این قابلیت تا حدودی وضع را بهتر می‌کند. بسیاری دستگاه‌های دیجیتال امروزی از قابلیت “حالت خواب” پشتیبانی می‌کنند، خیلی از گوشی‌ها و تبلت‌ها با این قابلیت عرضه شده‌اند. این کار می‌تواند نورهای اضافی و مضر پس زمینه را تا حدودی متعادل‌تر کند.

همچنین عینک‌هایی نیز وجود دارد که لنزهای ضد اشعه دارند و نگاه به وسایل الکترونیک با این عینک‌ها می‌تواند تا حدودی مضرات اشعه‌ها را کنترل کند.

در حال حاضر تکنولوژی‌های متنوع زیادی وجود دارند. شما با کدام دستاوردهای تکنولوژیک آشنا هستید؟

من طرفدار تکنولوژی‌هایی هستم که به عنوان رابط برای محاسبات مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مشاهده وضعیت کارکرد مغز و کنترل آن که با تکنولوژی‌های روز امکان پذیر شده، خارق العاده است.

یکی از محصولاتی که توجه مرا جلب کرد، هدبندهای سنسوردار مغزی Muse بوده است. این دستگاه همراه با یک عینک ارائه شده و این دستگاه را در عین کارکرد منحصر به فرد، به یک پوشش به روز و شیک نیز تبدیل کرده است. تکنولوژی‌های پوشیدنی بسیار کاربردی نیز عرضه شده‌اند که موارد مصارف زیادی دارند. مثلا نوکیا، ساعت‌های هوشمند مجهز به سنسور خواب تولید کرده که محصول بسیار جالبیست. این ساعت می‌تواند با سنسورهایی که دارد داخل اتاق خواب و یا حتی تخت خواب را رصد کند وبا تجزیه و تحلیل وضعیت حرکت بدن، می‌تواند بفهمد که فرد چه زمانی به خواب رفته است. نظارت دیگر علائم حیاتی مانند ضربان قلب، دمای بدن و غیره نیز می‌تواند دید دقیق تری از وضعیت بدن انسان ارائه کند که این اطلاعات در حوزه مرتبط با خواب نیز مفید خواهد بود.

ما به دوره‌ای نزدیک می‌شویم که دیگر برای انجام بسیاری از کارها دیگر نیازی به آزمایشگاه و تجهیزات آزمایشگاهی نیست.

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا