تکنولوژی

چرا مردم هنوز از امواج موبایل‌ها ترس دارند

ترس از اینکه امواج و تشعشعات تولیدشده توسط تلفن‌های همراه می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود، از زمان معرفی تلفن‌همراه تا به امروز همواره وجود داشته و هر از چندگاهی اخباری در اینباره منتشر می‌شود و ترس مردم را دوچندان می‌کند. آخرین اخباری که در این زمینه منتشر و باعث داغ‌تر شدن مجدد این قضیه شد، یک مقاله در نشریه The Nation و همچنین نتایج مطالعات یک سازمان دولتی بود که حاکی از خطرات امواج تلفن همراه بود و نشان می‌داد که این امواج باعث ایجاد یک نوع تومور نادر در قلب انسان می‌شوند.

با این حال اکثر شواهد علمی نشان می‌دهند که امواج رادیویی در حقیقت باعث ضربه زدن به سلامتی انسان‌ها نمی‌شوند. طبق اعلام سازمان غذا و دارو آمریکا “احتمال اینکه با خیره شدن به تلفن همراه در حین رانندگی کشته شویم، خیلی بیشتر از کشته شدن توسط امواج مضر آنها است.” اما مردم کلا خوب قضاوت نمی‌کنند و همچنان واژه “امواج تلفن همراه” در ذهنشان به‌عنوان یک دشمن اصلی که سلامتیشان را شدیدا تهدید می‌کند نقش بسته است. اما حقیقت اینطور نیست.

اینکه موبایل‌ها امواج تولید می‌کنند حقیقت دارد و البته همه می‌دانیم کلمه “امواج” و “تشعشعات” برای مردم بسیار ترسناک هستند که این ترس در اصل از امواج رادیواکتیو و تصاویر قربانیان بمب‌های اتمی که در ذهن مردم است ریشه می‌گیرد. جفری کابات متخصص فعال در موسسه دارویی آلبرت انشتین می‌گوید: “مردم عموما پس از شنیدن کلمه “امواج” ناخودآگاه به یاد امواج و تشعشعات بمب‌های اتمی و اورانیوم می‌افتند و این مسئله در ناخودآگاه اکثریت مردم دنیا نهادینه شده که متاسفانه اصلا تفکر صحیحی نیست و تشعشعات موبایل‌ها کاملا متفاوت هستند.”

امواج و تشعشات انواع بسیار مختلفی دارند و مواد و دستگاه‌های مختلفی در دنیا وجود دارند که امواج بی‌خطری را از خود تولید می‌کنند. امواجی که از تلفن همراه خارج می‌شوند با امواج و تشعشعاتی که از بمب‌های اتمی و یا دستگاه‌های دارای اشعه ایکس منتشر می‌شوند کاملا فرق می‌کنند. امواج موبایل که به فرکانس‌های رادیویی هم شهرت دارند، بسیار ضعیف هستند و نمی‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند و توانایی ایجاد سرطان در بدن انسان را ندارند.

در حقیقت، کسی در دنیا وجود ندارد که بتواند نحوه ایجاد سرطان در بدن انسان توسط امواج موبایل را به‌طور دقیق و علمی توضیح دهد. با این حال کریستوفر لابوس متخصص قلب در دانشگاه مک‌گیل آمریکا در اینباره می‌گوید: “برای اثبات خطرناک بودن یک چیز، نیازی نیست که حتما از کارایی و نحوه رخ دادن آن سر در بیاورید”. این دسته از ادعاها باعث می‌شوند که ترس از امواج بی‌خطر موبایل همچنان در ذهن مردم باقی بماند.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا