تکنولوژی

چگونه موبایل‌های مسافری را غیرحضوری رجیستر کنیم؟

 با راه‌اندازی سامانه ثبت شناسه گوشی‌های همراه مسافر در گمرک، امکان رجیستری گوشی مسافران بدون مراجعه حضوری ممکن شد. در ادامه اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه در کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از راه‌اندازی سامانه ثبت شناسه گوشی‌های مسافری توسط گمرک و به نشانی epl.irica.gov.ir/ImeiRegister خبر داد. این سامانه به مسافرانی که وارد کشور می‌شوند این امکان را می‌دهد تا ۷ روز پس از ورود به کشور و بدون مراجعه حضوری، گوشی خود را در «سامانه اظهارنامه گمرکی تلفن همراه» ثبت کنند.

مرتبط : اشتباه رجیستری در قطع گوشی های قانونی 

بنابراین مسافرانی که به هر دلیلی هنگام ورود به کشور، موفق به اظهار تلفن همراه خود و پرداخت حقوق گمرکی آن نشده‌اند، از این پس می‌توانند با مراجعه به این سامانه نسبت به پرداخت حقوق گمرکی تلفن همراه و ثبت شناسه آن اقدام کنند. بنابر تصمیم اتخاذ شده مسافران در صورت عدم ثبت گوشی خود، فقط تا ۳۰ روز پس از ورود به کشور امکان استفاده از آن را دارند و درصورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه تلفن همراه شخص مسافر نخواهد داشت. افرادی که از طریق این سامانه اقدام به ثبت تلفن همراه خود می‌کنند، لازم است کد پیگیری و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت تلفن همراه، نزد خود نگه دارند. این دسته از افراد توجه داشته باشند که برای ورود به این سامانه باید حرف «I» و «R» را با حروف بزرگ تایپ کنند. در صورتی که نتیجه استعلام مثبت بود باید حقوق ورودی گوشی وارد شده پرداخت شود.

پس از درخواست ثبت شناسه در این سامانه، گمرک ایران صحت اطلاعات وارد شده را بررسی می‌کند و درصورت تایید، این اطلاعات را برای سامانه همتا ارسال می‌کند. در صورت نادرست بودن اطلاعات وارد شده، نه تنها شناسه تلفن همراه ثبت نمی‌شود، بلکه وجه پرداختی نیز تحت هیچ شرایطی به فرد مسترد نخواهد شد. بنابراین تنها افرادی که تلفن همراه خود را «به صورت مسافری» وارد کشور کرده‌اند، باید از این طریق اقدام کنند. هر مسافر براساس قانون اگر یک گوشی در سال با خود وارد کشور کند مشمول معافیت ۸۰ دلاری می‌شود، اما در صورت ورود بیش از یک گوشی باید شرایط و ضوابط خاص خود را رعایت کند. بنابر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا، مجموع ارزش کالای ورودی تلفن همراه به کشور در ۹ ماه اول سال ۹۵ حدود ۱۴۷میلیون دلار بوده که این میزان در ۹ ماه سال جاری به ۲۷۸میلیون دلار افزایش یافته است.

با توجه به اینکه رجیستری گوشی موبایل از پاییز آغاز شد، ارزش ورودی این کالا در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته با ۱۶۰ درصد رشد مواجه بوده است به طوری‌که این میزان از ۵۶ میلیون دلار در پاییز سال گذشته به ۱۴۴ میلیون دلار در پاییز امسال رسیده است. تاکنون ۴ مدل گوشی اپل، گوگل پیکسل، موتورولا و بلک‌بری مشمول ضوابط طرح رجیستری شده‌اند و قرار است تا پایان امسال تمامی گوشی‌های وارداتی به کشور مشمول این طرح قرار گیرند.

مرتبط : قطع دو هزار آیفون در روز نخست طرح رجیستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا