تکنولوژی

اسپاتیفای با هوش مصنوعی و دیتای کاربران خود چکار می‌کند؟

سرویس اسپاتیفای را باید بزرگترین سرویس پخش موسیقی در سراسر دنیا بدانیم. این سرویس موفق شده با بهره‌گیری از ابر داده‌ها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مرزهای تکنولوژی را جابجا کند و به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کند. سرویس اسپاتیفای در حال حاضر بیش از 100 میلیون کاربردر سراسر دنیا دارد و در سال اخیر بسیاری از تکنولوژی‌های با ارزش دیگر شرکت‌ها را به‌منظور گسترش هرچه بیشتر سرویس خود به‌خدمت گرفته است.

وقتی ده‌ها میلیون نفر در دقیقه به موزیک‌های یک سرویس گوش می‌دهند، می‌توان گفت که آن سرویس به حجم غیرقابل باوری از دیتا دسترسی دارد. برای مثال چه موزیک‌هایی در حال حاضر بیشتر از بقیه پخش می شوند و کاربران از کدام نقاط دنیا و با استفاده از چه دیوایسی در حال استفاده از این سرویس هستند. بدون شک اسپاتیفای شرکتی بر پایه دیتا است که از این اطلاعات در تمامی بخش‌های سرویس خود استفاده می‌کند و تصمیمات خود را دقیقا بر اساس این دیتاها اتخاذ می‌کند. اسپاتیفای از تمامی دیتاهایی که هر روز کسب می‌کند در جهت ساخت الگوریتم هوشمند جدید استفاده می‌کند تا از این طریق بتواند تجربه کاربران از این سرویس را بیش از پیش آسان‌تر و لذت ‌بخش‌تر کند.

یکی مثال واضح در این زمینه، ویژگی «Discover Weekly» است که در سال اول معرفی موفق شد بیش از 40 میلیون دنبال کننده را جذب کند. با استفاده از این ویژگی هر کاربر هر هفته یک پلی لیست جدید را که دقیقا مطابق سلیقه او تنظیم شده و تا بحال آنها را گوش نداده مشاهده می‌کند. این ویژگی در اصل نسخه مدرن و دیجیتالی همان دوست صمیمی شما است که بهترین موزیک‌های جدید و مطابق سلیقه تان را به شما معرفی می‌کند. تقریبا تمامی دنبال کنندگان این بخش، از پلی لیست‌های هفتگی Discover Weekly راضی هستند و از آن لذت می‌برند.

خدمات اسپاتیفای برای هنرمندان

اسپاتیفای برای اینکه موسیقی دانان و مدیران تولید بتوانند از کوه عظیم دیتای این شرکت بهره ببرند، یک اپلیکیشن با نام «Spotify for Artist» هم طراحی کرده که به هنرمندان و خوانندگان امکان دسترسی به آمار و اطلاعات این سرویس را می‌دهد. کاربرد این اپلیکیشن برای هنرمندان، همانند مزایای سرویس Google Analytics برای دارندگان وبسایت است. این سرویس ابتدا تنها از طریق وب قابل به دسترسی بود اما با معرفی اپلیکیشن آن، حالا هنرمندان می‌توانند از طریق گوشی خود مناطقی که طرفداران بیشتری موزیک‌های آنها را پخش می‌کنند را مشاهده کرده و کنسرت‌های خود را بیشتر در حومه آن مناطق برگزار کنند. ضمنا هنرمندان با استفاده از این اپلیکیشن می توانند کنترل و نظارت بیشتری بر روی پروفایل خود در اسپاتیفای داشته باشند و بیوگرافی  پلی‌لیست‌های خود را به‌راحتی تغییر دهند و همچنین موزیک‌های با اهمیت خود را در قسمت Artist’s Pick »» با کاربران به اشتراک بگذارند.

این اپلیکیشن یکی از آخرین اقدامات اسپاتیفای با استفاده از دیتاهای این سرویس و در جهت تسهیل فعالیت کاربران در برنامه اسپاتیفای بود. Fans First هم یکی دیگر از برنامه‌هایی است که با استفاده از دیتای سرویس اسپاتیفای، طرفداران پرو پا قرص هنرمندان اسپاتیفای را پیدا می‌کند و پیشنهادهای ویژه ای را به‌آنها ارائه می‌کند.

خرید و استفاده از تکنولوژی دیگر شرکت‌ها

اسپاتیفای در سال 2017 تا کنون 4 شرکت را خریداری کرده که آخرین آنها «Niland» بود. اسپاتیفای با استفاده از تکنولوژی‌های این شرکت‌ها و یادگیری ماشینی سعی دارد جستجو در اسپاتیفای را برای کاربران ساده‌تر و جذاب تر کند و از طرف دیگر با استفاده از این تکنولوژی‌ها موزیک‌ها را با دقت بالاتر و مطابق با سلیقه کاربران به آنها ارائه می‌کند. اوایل امسال، اسپاتیفای استارت‌آپ «Mediachain Lab» را به خدمت گرفت و در ادامه هم شرکت MighTV را خریداری کرد. این شرکت در زمینه پشنهاد محتوا مطابق سلیقه کاربران فعالیت می‌کند. ضمنا استارت‌آپ «Sonalytic» هم که چند ماه پیش به خدمت اسپاتیفای در آمد، در زمینه تشخیص صداها فعالیت می‌کند.

قدم بعدی اسپاتیفای چیست؟

اخیرا اعلام شد «فرانسیس پاچت» دانشمند فرانسوی مشهور که در زمینه موسیقی و هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، قرار است با اسپاتیفای همکاری کند و قصد دارد ابزارهای جدیدی طراحی کند که به هنرمندان در تولید محتوای خلاقانه کمک خواهد کرد. البته انتظار می‌رود که همکاری‌های او با اسپاتیفای به همینجا ختم نشود چراکه او به‌عنوان یکی از متخصصین خبره در زمینه هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌های بی نظیری را در اختیار سرویس اسپاتیفای قرار دهد تا موزیک‌های تولید شده با استفاده هوش مصنوعی را منتشر کند. البته اسپاتیفای وجود چنین پروژه‌ای را تکذیب کرده اما با این وجود نمی‌توان باور کرد فرانسیس پاچت تنها برای ساخت یک ابزار قصد دارد با اسپاتیفای همکاری کند.

اسپاتیفای در سال 2016 با استفاده از دیتاهای کاربران خود و از طریق یک کمپین، یک سری اطلاعات جذاب را راجع به کاربران خود به اشتراک گذاشت و در آن به برخی از عادات عجیب و غریب کاربران این سرویس اشاره داشت. برای مثال در این کمپین، اسپاتیفای اعلام کرد که یکی از کاربران در روز ولنتاین آهنگ «Sorry» را 42 مرتبه پلی کرده است.

با اینکه دقیقا نمی‌دانیم اقدام بعدی اسپاتیفای در به‌کارگیری هوش مصنوعی کی و در چه زمینه‌ای خواهد بود، اما کاملا مطمئنیم این سرویس محبوب همواره در حال تلاش است تا از تمامی پتانسیل‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در جهت بهبود تجربه کاربران و هنرمندان از این سرویس استفاده کند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا