تکنولوژی

فیلترینگ فوراسکوئر و SWARM و درخواست از وزیر ارتباطات

فیلترشدن دو اپلیکیشن محبوب فوراسکوئر ( Foursquare)  و سوارم ( Swarm ) که سرویس‌های مبتنی بر نقشه به حساب می‌آمدند تعجب کاربران را برانگیخته است. 

فوراسکوئر برای سال‌ها اپلیکیشنن محبوب کاربران ایرانی برای ارزیابی مکان‌ها ( رستوران‌ها، کافه‌ها، نمایشگاه‌ها، پارک‌ها،  مکان‌های عمومی و … ) بوده است بسیاری از  کاربران از طریق این اپلیکیشن یک رستوران یا کافه را پیدا می‌کردند و کیفیت سرویس‌های ارایه شده توسط رستوران‌ها هم توسط سیستم امتیازدهی کاربران مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. همین موضوع – نظارت مستقیم کاربران بر کیفیت سرویسهای ارایه شده – باعث بهبود قابل توجه خدمات این مراکز و تلاش برای جلب امتیاز بالاتر میشد. 

در این سیستم کاربران هم با نقد و بررسی مکانن‌ها و اعلام حضور ( Check in) در یک مکان امتیاز کسب می‌کردند و از این طریق هم مکان‌های جدید را به دوستانشان معرفی می‌کردند و هم فعالیت‌های خود را به اطلاع آن‌ها می‌رساندند. 

سه سال پیش در آی تی ایران درباره نحوه عملکرد فورسکوئر نوشتیم و البته این شرکت بعدا دراقدامی که مورد انتقاد زیادی هم واقع شد  بخش  Social را از بخش اطلاع رسانی مکان‌های خود جدا کرد و به این ترتیب اپلیکیشن فوراسکوئر صرفا برای جست و جوی مکان‌ها در نظر گرفته شد و این شرکت اپلیکیشن جدیدی با نام Swarm را مشابه یک شبکه اجتماعی به راه‌انداخت. هر دو اپلیکیشن اما بعد از این تغییر بسیار مورد استفاده ایرانی ها قرار داشتند به طوری که اگر به شهری مسافرت می کردید استفاده از فورسکوئر بهترین راهنما برای انتخاب یک رستوران یا هتل بود. 

مرتبط : جادوی فوراسکوئر در ایران

حالا و از روز گذشته هر دو سرویس به دلایل نامعلومی فیلتر شده‌اند. 

فیلترشدن این دو اپلیکیشن محبوب باعث واکنشهای بسیاری از کابران شده است و در زمانی رخ داده که طی هفته‌های اخیر شاهد روند حذف فیلترینگ از برخی سرویسهای مفید و کم حاشیه مانند Flipboard ، مدیوم و یا سرویسهای موسیقی مثل ساندکلاد یا اسپاتیفای ( با رفع فیلتر این سرویس مشخص شد که کاربران ایرانی از سوی آن تحت تحریم قرار دارند) بوده ایم. 

طی یکی دو روز اخیر بسیاری از کاربران با منشن کردن جهرمی درتوییتر از وزیر ارتباطات خواسته‌اند که موضوع فیلترینگ فوراسکوئر و سوارم را پیگیری کند. 

درحال حاضر نقشه گوگل عملکردی مشابه فوراسکوئر دارد و به کاربران اجازه می‌دهد در مورد مکان‌های مختلف نقد بنویسند.  

مرتبط : 
 
 

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا