تکنولوژیعکاسی

چرا کداک آینده عکاسی را ندید

در سال 1975 ( 1354 شمسی ) یک مهندس 24 ساله به نام Steven Sasson عکاسی دیجیتال را با ساخت نخستین دوربین دیجیتالی پایه گذاشت. او در زمانی به این موفقیت دست پیدا کرد که البته شرکتی که برای آن کا رمیکرد یعنی کداک – که در آن زمان غول جهان عکاسی به شمار می‌رفت- این موضوع چندان جذابیتی برایش نداشت.

دوربین سه کیلوگرمی که این مهندس جوان ساخته بود قادر به گرفتن عکس با کیفیت یک صدم مگاپیکسل و تنها به صورت سیاه و سفید بود و عکس گرفته شده روی کاست ظبط می‌شد. هر عکس 23 ثانیه زمان می‌برد و تنها راه دیدن آن خواندن کاست توسط یک دستگاه و پخش آن روی تلویزیون بود.

Steven Sasson به نیویورک تایمز گفته که او در آن زمان دستگاه خود را به چند مدیر کداک نشان داد اما آنها چندان توجهی به قابلیت عکاسی دیجیتال آن هم در دوره‌ای که عکاسی آنالوگ جهان را در تسخیر خود داشت نکردند. او گفت :‌ آنها معتقد بودند هیچ کس حاضر نیست عکسهایش را روی تلویزیون ببیند به خصوص وقتی صنعت چاپ از یکصد سال قبل تا آن زمان فعال بود و چاپ عکس قیمت ارزانی هم داشت.

در واقع در آن زمان کداک برند اصلی در زمینه عکاسی به شمار می‌رفت و این شرکت مایل نبود که این زمین پرمنفعت را با یک زمین بازی جدید ( دیدن عکس روی تلویزیون ) تحت تاثیر قرار دهد و احیانا تضعیف کند.

کداک 18 سال بعد مجبور به پذیرفتن عکاسی دیجیتال شد زمانی که دیگر فرصتی برای رقابت با رقبای تازه نفس و بزرگتر از خودش نداشت. این شرکت در سال 2012 اعلام ورشکستگی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا