تکنولوژی

نور مصنوعی کیفیت خواب را پایین می‌آورد

شکی نیست که ابزارهای دیجیتال، زندگی روزمره ما را راحت‌تر کرده است. بسیاری از ما علاقه داریم هنگام خواب، گوشی هوشمند یا تبلت خود را بغل کرده! و در آسایش رخت خواب به صفحه‌های نمایش آنها زل بزنیم. اما هوشیار باشید که طبق تحقیقات جدید انجام شده در دانشکده چشم پزشکی Houston College of Optometry، نور آبی رنگی که از دستگاه‌های دیجیتالی ساطع می‌شود می‌تواند اختلال در خواب را افزایش دهد.

شرکت کنندگان این تحقیق که بین  17 تا 42 سال سن دارند به مدت دو هفته، سه ساعت قبل از خواب خود عینک‌های مخصوص کوتاه کننده طول موج به چشم گذاشتند. از آنها خواسته شده بود که همان کارهایی را انجام دهند که همیشه قبل از خواب انجام می‌دهند. نتایج به دست آمده نشان می‌داد که سطح ملاتونین شبانه 58 درصد این افراد افزایش داشته است) ملاتونین ماده شیمیایی است که به بدن انسان زمان خواب را یادآوری می‌کند). طبق گفته دکتر راهنمای این تحقیق، دکتر لیزا آسترین، سطوح ملاتونین در این افراد حتی از میزان موجود در داروهای ملاتونین موجود در بازار نیز بیشتر بوده است. دکتر آسترین در سخنان خود اشاره می‌کند:”این تحقیق نشان می‌دهد که نور آبی رنگ، هنگام تاریکی هوا حقیقتا کیفیت خواب افراد را کاهش می‌دهد که یکی از مهم‌ترین  و اساسی‌ترین عملکردها برای احیا بدن است.

در این تحقیق 22 نفر این عینک‌ها را استفاده کردند و خواب آنها 24 ساعته مورد نظارت قرار گرفت. طبق گفته آسترین، تمام شرکت کنندگان اعلام کردند که طی استفاده از این عینک‌ها، زمان به خواب رفتن کمتر و خواب عمیق‌تری را تجربه کرده‌اند.

بزرگ‌ترین منبع نور آبی، خورشید است و همچنین در بیشتر صفحه نمایش‌های مجهز به LED نیز یافت می‌شود. نور آبی، هشیاری را افزایش می‌دهد و ساعت داخلی بدن(ریتم شبانه روزی طبیعی بدن) را تنظیم می‌کند اما نور مصنوعی می‌تواند باعث کاهش ترشح ملاتونین در بدن شود.

دکتر آسترین استفاده کمتر از صفحات نمایش در هنگام شب و یا پوشیدن عینک‌های مخصوص ضد عبور نور آبی را به کاربران پیشنهاد می‌کند. برخی از دستگاه‌ها نیز مجهز به قابلیت ارائه نور مخصو شب هنگام هستند که می‌تواند تا حدودی از ساطع شدن نور آبی جلوگیری کند.

 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا