تکنولوژی

کمپانی‌های پیشگام در عرضه اندروید نوگت

آپدیت‌های سیستم‌عامل اندروید همواره نقش مهمی در تجربه‌ی کاربران با اسمارت‌فون‌ها دارند. ما نیز اهمیت بسیار زیادی به آنها می‌دهیم چرا که همواره سوژه‌ی اصلی انتقادات متخصصین و کارشناسان بوده‌اند.

در آخرین به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندورید، نسخه‌ی 7 با نام اندورید نوگت معرفی شد و حالا 10 ماه پس از عرضه ، نوگت تقریبا در 9.5 درصد از کل دستگاه‌های اندرویدی در سراسر دنیا اجرا می‌شود. گفته می‌شود این مقدار تا هفته‌ی آینده به 10 درصد برسد.

آنچه که در این مطلب به‌دنبال آن هستیم این است که کدام‌یک از کمپانی‌های تولیدکننده محصولات اندرویدی، توانسته‌اند اندوروید نوگت را با سرعت بالاتری نسبت بقیه رقبا برای محصولات خود عرضه کنند.

موتورولا

گوشی‌های شرکت موتورولا قبل از دیگر دستگاه‌های آمریکایی به اندروید نوگت مجهز شدند. اسمارت‌فون‌های “موتو زد” و “موتو زد فورس” قبل از همه و 88 روز پس از معرفی نوگت توسط گوگل، این آپدیت را دریافت کردند. سپس موتورولا این به‌روزرسانی را برای برای گوشی‌های موتو جی و موتو جی پلاس هم عرضه کرد. در ادامه هم Droid Turbo 2 و “موتو Z play” و “موتو ایکس” این نسخه از اندروید را دریافت کردند.

در کل موتورولا موفق شده که نوگت را سریع‌تر از اکثر رقبای اندرویدی و برای اکثر محصولات خود عرضه کند.موتورولا علاوه‌بر پرچمداران ، حتی مدل‌های متوسط خود را نیز به اندروید 7 مجهز کرده‌است.

ال‌جی

شرکت ال‌جی هم تنها دوروز پس از موتورلا موفق شد اندروید نوگت را به پرچمدار خود یعنی G5 بیاورد. چند ماه بعد هم این آپدیت را برای گوشی‌های LG Stylo 2 V، LG Stylo 2 Plus، LG K8 V و LG Phoenix 2 عرضه کرد.

علیرغم پشتیبانی بسیاری از گوشی‌های ال‌جی از این آپدیت، اما هنوز از عرضه‌ی نوگت برای پرچمدار قبلی ال‌جی یعنی G4 خبری نیست و برخی منابع هم احتمال می‌دهند که اندروید 7 هیچگاه برای G4 ال‌جی عرضه نشود.

اچ‌تی‌سی

95 روز پس از معرفی اندورید نوگت توسط گوگل، اچ‌تی‌سی به‌عنوان سومین شرکت موفق شد این آپدیت را برای پرچمدار خود یعنی HTC 10 عرضه کند. تنها 11 روز بعد، اچ‌تی‌سی از پشتیبانی گوشی مدل one M9 از اندروید 7 خبر داد. ژانویه امسال هم اچ‌تی‌سی وان A9 هم که در ایالات متحده طرفدار زیادی دارد، موفق شد نوگت را دریافت کند و کمی پس از آن Desire 10 Pro هم به این مجموعه پیوست.

با‌ یک نکاه کلی به سیاست‌های اچ‌تی‌سی متوجه می‌شویم علیرغم اینکه این شرکت در طول سال مدل‌های خیلی متنوعی را معرفی نکرده، اما موفق شده بیشتر اسمارت‌فون‌های خود را به اندروید 7 نوگت مجهز کند.

سونی

کمپانی سونی هم موفق شد اندروید نوگت را 100 روز پس از معرفی برای Xperia X Performance عرضه کند و تنها  یک روز بعد Xperia XZ هم به اندروید 7 مجهز شد. گوشی‌های Xperia X و Xperia X Compact هم حدود دوهفته بعد موفق به دریافت آخرین نسخه سیستم‌عامل اندروید شدند. در ضمن سونی در ژانویه امسال موفق شد اندروید نوگت را برای Xperia Z3+ هم عرضه کند.

سونی در چندسال گذشته در پشتیبانی از نسخه‌های جدید اندروید برای محصولات خود کوتاهی کرده بود اما پس از ایجاد تغییر در سیاست‌های خود، حال به یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های اندرویدی حال حاضر دنیا از نظر پشتیبانی و سرعت عمل تبدیل شده است.

وان‌پلاس

اواخر دسامبر سال 2016 بود که کمپای وان‌پلاس اندروید 7 نوگت را برای دو پرچمدار خود یعنیOnePlus 3  و OnePlus 3T معرفی کرد. وان‌پلاس یکی از آخرین شرکت‌هایی بود که پرچمداران خود را به آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید مجهز کرده بود. اما این یعنی تنها لازم بود OnePlus 2 به اندروید نوگت مجهز شود تا این کمپانی به تنها شرکت اندرویدی تبدیل شود که تمامی محصولاتش از اندروید 7 پشتیبانی کرده‌اند.

متاسفانه جندی بعد شرکت اعلام کرد OnePlus 2 اندروید نوگت را دریافت نخواهد کرد. این خبر ممکن است باعث ایجاد تردید در خریداران محصولات جدید این شرکت شود. وان‌پلاس اخیرا از پرچمدار جدید خود یعنی OnePlus 5 رونمایی کرده است. حال سوال اینجاست که آیا شرکت می‌تواند پشتیبانی از 2 نسل بعدی سیستم‌عامل اندروید برای این اسمارت‌فون را تضمین کند؟

سامسونگ

متاسفانه داردندگان گلکسی اس7 مجبور تا شروع سال 2017 میلادی برای دریافت اندروید نوگت منتطر ماندند. دارندگان گلکسی اس 7 دوازدهم ژانویه امسال و ابتدا در چین موفق به دریافت اندروید نوگت شد. با این وجود عرضه‌ی این نسخه از اندروید برای کاربران اس7 در آمریکا تا ماه می امسال طول کشید. یعنی چیزی حدود 250 روز پس از معرفی اندروید نوگت توسط گوگل.

با اینکه سامسونگ ژانویه امسال اندروید نوگت را برای پرچمداران قبلی یعنی گلکسی اس6 و اس6 اج عرضه کرد، اما عرضه‌ی اندروید نوگت تنها برای سه مدل از اسمارت‌فون‌های این شرکت، اصلا خبر خوبی محسوب نمی‌شود.

هوآوی و شیائومی

متاسفانه اندروید نوگت در ایالات متحده و برای اسمارت‌فون‌های هوآوی عرضه نمی‌شود، البته هیچکدام از اسمارت‌فون‌های هوآوی هم در ایالات متحده به‌فروش نمی‌رسند. گفته می‌شود این آپدیت تنها در برخی از کشورهای اروپایی که شرکت هوآوی مجوز فروش محصولات خود را دارد، عرضه خواهد شد. با این وجود دارندگان پرچمداران شرکت هوآوی هنوز هم منتظر عرضه‌ی نوگت برای دستگاه‌هایشان هستند. به‌نظر می‌رسد اوضاع برای رقیب چینی این شرکت یعنی شیائومی هم خیلی خوب پیش نمی‌رود و هیچ‌یک از محصولات این شرکت در اروپا و ایالات متحده هنوز این آپدیت را دریافت نکرده‌اند.

ظاهرا برخلاف دیگر شرکت‌های قدرتمند اندرویدی مانند سامسونگ، ال‌جی و هوآوی، این دو شرکت چینی تمرکز و تمایل زیادی برای فعالیت و گسترش محصولاتشان در غرب علی‌الخصوص قاره امریکای شمالی ندارند.

جمع‌بندی

ظاهرا اندروید نوگت نسبت به نسل قبلی خود یعنی مارشملو با سرعت کندتری گشترش پیدا می‌کند. اندروید مارشملو در طول 9 ماه موفق شد بیش از 10 درصد دستگاه‌های اندرویدی سراسر دنیا را پوشش دهد اما احتمال می‌رود اندروید نوگت تا چند هفته‌ی آینده به این رقم دست پیدا کند البته با این تفاوت که حدود 10 ماه از معرفی اندورید نوگت توسط گوگل می‌گذرد.

درکل شرکت‌های سونی و اچ‌تی‌سی در این زمینه نسبت به سایر رقبا بهتر عمل کرده‌اند. اچ‌تی‌سی موفق شده اکثر اسمارت‌فون‌های خود را به نوگت مجهز کند در طرف دیگر سونی موفق به عرضه‌ی اندروید 7.1.1 شده است. ناگقته نماند که موتورولا هم بیشتر اسمارت‌فون‌های خود را به اندروید نوگت مجهز کرده است.

در طرف دیگر سامسونگ، وان و پلاس، هوآوی و شیائومی خیلی عملکرد امیدوار کننده‌ای در این زمینه از خود نشان نداده‌اند. در کل اگر به‌دنبال یک اسمارت‌فون اندرویدی با پشتیبانی در سریع‌ترین و بهترین حالت ممکن هستید، بهتر است نکاهی به گوشی‌های “پیکسل” شرکت گوگل بیاندازید.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا