تکنولوژی

داستان پروفسور ایکس، نابغه‌ی هوش مصنوعی

بهار سال 2016، دکتر ژیانگژیون ژیائو (Xianxiong Xiao) که با نام مستعار “پروفسور ایکس” در میان کارکنان و دانشجویان محبوبیت پیدا کرده، از سمت خود به عنوان مدرس و مدیر بخش آزمایشگاه کامپیوتر و رباتیک موسسه پرینسستون استعفا داد. ژیائو که به عنوان فردی ریسک‌پذیر نیز شناخته شده، پاییز همان سال به همراه خانواده خود به ایالت نیوجرسی و سیلیکون ولی مهاجرت کرد و استارت‌آپ کوچک خود را که زمینه خودروهای بدون راننده فعالیت می‌کند، در آنجا پایه‌گذاری کرد.

لستارت‌آپ او که با نام AutoX شناخته می‌شود، فعالیت‌های خود را بی سروصدا آغاز کرد، البته پس از اینکه از سازمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا مجوز آزمایش خودروهای خود در جاده‌ها را دریافت کرد، توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرد.

این مجوز رسما شرکت مرموز پروفسور ایکس را در رده‌ی برترین شرکت‌های فعال در این زمینه از جمله تسلا، اوبر، Waymo و دیگر کمپانی‌های قدرتمند که خودروها خود را در جاده‌ها آزمایش می‌کنند قرار می‌دهد.

مرتبط : خودروهای خودران را چه زمانی در خیابان‌ها خواهیم دید؟

اما پروفسور ایکس از رقابت و له شدن زیر پای غول‌های فعال در این عرصه هیچ ترسی ندارد و اذعان دارد که تیم کوچک متشکل از افراد دارای تحصیلات آکادمیک این شرکت، در زمینه‌های بینایی کامپیوتر (Computer Vision) مهارت‌هایی دارند که شرکت‌های بزرگ رقیب هرگز به آنها دست پیدا نخواهند کرد. برای مثال پروفسور ژیائو گفته که شرکت پس از 6 ماه تلاش، موفق به تولید نمونه آزمایشی از خودرویی شده که شرکت‌های پولدار رقیب آن را با هزینه بسیار بیشتری تولید می‌کنند اما آنها موفق شده‌اند آن را با هزینه اندکی تولید کنند.

شرکت MotoX اولین تصاویر خودروی خود را با انتشار ویدیویی که سیستم خودوری آزمایشی خود را در حال انجام وظایف نشان می‌داد، روز جعه به اشتراک گذاشت. این خودور در بخش طراحی ویژگی خاصی را ارائه نمی‌دهد چون در اصل از یک خودروی لینکلن 2017 مدل MKZ استفاده شده که تکنولوژی شرکت AutoX بر روی آن سوار شده اما قادر است خیابان‌ها را با مهارت بالای خود جهت‌یابی کند و به نظر می‌رسد توانایی اجرا در شرایط جوی ابری و در تاریکی شب را نیز داشته باشد. این ویژگی در گذشته از چالش‌های مهم شرکت‌های تولیدکننده خودروهای بدون راننده به حساب می‌آمد که امروزه شرکت پروفسور ایکس آن را به راحتی پشت سر گذاشته است.

همانطور که در ویدیوی بالا مشاهده کردید، این خودرو از لیزر لیدار (LIDAR) یا سنسورهای گران‌قیمتی که دیگر شرکت‌ها آن‌ها را به‌کار گرفته‌اند، استفاده نمی‌کند. به‌جای آن، AutoX با به‌کارگیری هوش‌مصنوعی پیشرفته، می‌تواند از دوربین‌های نصب شده بر روی خودرو جهت کنترل و هدایت خودکار اتومبیل استفاده کند.

ژیائو در مصاحبه خود با Business Insider اعلام کرد که دوربین‌های نصب شده بر روی این خودرو را باقیمت 50 دلار و از وبسایت BestBuy خریداری کرده است. او گفت: “خرید این دوربین‌ها از این ارزان‌تر ممکن نبود.”

از نظر ژیائو، خودروهای بدون راننده توانایی‌های قابل توجهی جهت خدمت‌رسانی به افراد جامعه دارند، از کاهش ترافیک گرفته تا فراهم سازی رانندگی آسان برای افراد معلول و انجام حمل و نقل با مسافت‌های طولانی‌ اما با امنیت و کارایی بیشتر همگی از مزیت‌های این تکنولوژی به شمار می‌آیند. قدمی بعدی این شرکت آماده‌سازی ناوگانی از خودروهای آزمایشی جهت تست تکنولوژی این شرکت بر روی انواع مختلف خودروها است.

ژیائو می‌گوید: “خودروهای بدون راننده نباید ماهیتی لوکس مانند داشته باشند و بایستی برای همه‌ی شهروندان قابل دسترسی باشند.”

مرتبط: تصادف خودروی خودران تسلا – ویدیو

کاملا آکادمیک

ژیائو می‌گوید لقب پروفسور ایکس را همکاران او در موسسه پرینسستون و به دلیل طولانی و پیچیده بودن نام اصلی او برایش انتخاب کرده‌اند.

تخصص اصلی ژیائو در زمینه بینایی کامپیوتر است که بخشی از هوش مصنوعی محسوب می‌شود و قابل اجرا بر روی سیستم خودورهای بدون راننده و حتی فیلترهای سلفی اپلیکیشن اسنپ‌چت نیز خواهد بود.

خودروهای بدون راننده، مدت‌هاست که مورد توجه پروفسور ژیائو قرار گرفته‌اند. او در طول سال‌های اخیر بارها مورد تمجید و تشکر شرکت‌هایی از جمله گوگل و آمازون قرار گرفته است. او در سال 2013 مدرک دکترای خود را از دانشگاه MIT دریافت کرد و پس از آن وارد موسسه Princeston شد.

انگیزه اصلی او از مهاجرت به سیلیکون ولی بسیار واضح و ساده است. او می‌گوید که مدت‌ها بود خودروهای بدون راننده را به عنوان مقصد اصلی تکنولوژی بینایی کامپیوتر می‌دید. پس از مشورت و همفکری با هیئت متخصصین در زمینه خودروهای بدون راننده و بینایی کامپیوتر در موسسه، او به این نتیجه رسید که الان بهترین زمان برای انجام یک جهش بزرگ و ورود به صنعت خودروهای بدون راننده است.

ژیائو معتقد است که شجره‌نامه آکادمیک این شرکت موجب برتری آنها نسبت به دیگر رقبا می‌شود. او می‌گوید: “تحصیلات اکادمیک امکان انجام تحقیقات اکادمیک را به ما می‌دهد.” با اینکه نیاز به متخصصین فعال در زمینه هوش مصنوعی در سیلیکون ولی بسیار شدید است، احتمالا شرکت AutoX به دلیل داشتن روابط نزدیک با بسیاری از متخصصین ماهر در این زمینه، مشکل خاصی برای یافتن و استخدام این افراد نخواهد داشت.

ژیائو می‌گوید: ” سالهاست که با بهترین افراد در این زمینه روابط نزدیک و صمیمی داریم.”

پروفسور ژیائو می‌گوید  AutoXاز یک تیم 20 نفره متخصصین تشکیل شده که تقریبا همگی دارای استعداد و مدرک دکترا در بخش بینایی کامپیوتر و سابقه همکاری با شرکت‌هایی مانند اپل، مایکروسافت و یا Magic Leap هستند.

با وجود چنین تیم قدرتمندی، شرکت موفق شد که اتومبیل آزمایشی خود را در کمتر از 6 ما و بدون بهره‌گیری از تکنولوژی هیچ شرکتی آماده‌ی اجرای کند و با توجه به شکایت‌های انجام گرفته در بخش سواستفاده از تکنولوژی شرکت‌ها توسط دیگر کمپانی‌ها، خودکفایی شرکت AutoX در ساخت و طراحی این تکنولوژی یک امتیاز بزرگ نسبت به بسیاری از رقبا محسوب می‌شود.

مرتبط : فیلم رسمی اتوپایلوت تسلا را ببینید 

پروفسور ژیائو می‌گوید که خروج از دنیای آکادمیک و ورود به دنیای استارت‌آپ‌ها نیازمند اعمال تغییرات اساسی در نحوه مواجهه با مشکلات است. در دانشگاه، معمولا از یک پروژه به یک پروژه دیگر نقل مکان می‌کنید اما در شرکت‌های خصوصی مانند AutoX ایده‌های بزرگ را به شکل واقعی محقق و عملی می‌شوند.

به سمت موفقیت

با اینکه ژیائو تکنولوژی شرکت را فعلا آزمایشی می‌داند، اما آن را نشان‌دهنده‌ی مسیر حرکت این استارت‌آپ در آینده می‌داند. AutoX بر روی ساخت تکنولوژی با توانایی اجرا در تمامی شرایط و حالات جوی تمرکز خواهد کرد. در حال حاضر تکنولوژی راننده خودکار دیگر شرکت‌ها مانند تسلا، تنها در آزاد راه‌ها قابل استفاده است.

ژیائو می‌گوید که AutoX تمایلی به تولید خودرو و رقابت با تسلا و به دنبال کردن سیاست استارت‌آپ‌های مختلف به منظور اضافه کردن یک سری امکانات محدود تکنولوژی اتوپایلوت به خودروهای معمولی علاقه‌ای ندارد.

به جای آن، AutoX علاقه‌مند است که در آینده با شرکت‌های تولیدکننده خودروهای بدون راننده همکاری داشته باشد. شرکت‌ AutoX تکنولوژی انحصاری را ابداع کرده که شباهت بسیار زیادی به سیستم‌عامل‌ اسمارت‌فون‌ها دارد و کمپانی‌های مختلف می‌توانند از آن در خودروهایشان استفاده کرده و حتی ویژگی‌های مورد نظرشان را به آن اضافه کنند و از آن به عنوان سیستم‌عامل پایه در سیستم اتوپایلوت خودروهای جدید خود استفاده کنند.

در ضمن، پروفسور ژیائو اعلام کرده شرکت او مایل است که نرم‌افزار خود را در اختیار کمپانی‌های حمل‌و نقل، اپراتورهای کارخانجات و سازمان‌های مشابه قرار دهد.

همچنین ژیائو مایل است که بین شرکت خود و دیگر شرکت‌ها مانند کمپانی Mobileye (که هفته گدشته توسط اینتل و با قیمت 15 میلیارد دلار خریداری شد) وجه تمایزات قابل توجهی ایجاد کند. بدون شک تکنولوژی شرکت Mobileye نیز امکان دیدن اشیاء به خودروها را می‌دهد اما برای درک و تبدیل اطلاعات ثبت شده توسط آن به نرم‌افزارهای مکمل نیاز خواهد. اما کمپانی AutoX تمام این ویژگی‌ها را به صورت یکجا رائه می‌دهد.

ژیائو در پایان صحبت‌های خود گفت: “ما در حال ساخت مغز برای خودروهای آینده هستیم.”

بیزنس اینسایدر

مرتبط : 

بازار خودروی بدون راننده : «تسلا» برنده است یا «اوبر» ؟ 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا