تکنولوژی

فضای هوش مصنوعی نباید نظامی شود

روز جهارشنبه Eric Schmidt برخی از مهمترین نگرانی‌های خود درباره آینده دنیای اینترنت را با افراد حاضر در کنفرانس به اشتراک گذاشت. از جمله‌ این نگرانی‌ها حفظ ارتباط با اینترنت و جلوگیری از نظامی سازی فضای آن توسط هوش مصنوعی بود.

مدیراجرایی شرکت Alphabet در کنفرانس امنیت سایبری RSA در ایالت سان‌فرانسیسکو گفت:” قابلیت‌های یادگیری ماشین بایستی در مراکز آزاد مورد آزمایش قرار بگیرند، نه در مراکز تحقیقاتی نظامی.”

او گفت:” اگر اینترنت در همان محدوده‌ مراکز تحقیقاتی نظامی گسترش داده می‌شد، احتمالا امروز همه نگران این بودیم که هر لحظه امکان قطع شدن اینترنت توسط این مراکز وجود دارد. یکی از سوالاتی که باید از خودمان بپرسیم این است که آیا راهی برای توافق بین کشورها به منظور عدم استفاده از تکنولوژی‌های یادگیری ماشینی در جهت نظامی سازی اینترنت وجود دارد یا خیر.”

او اشاره داشت که در اواخر دوره ریاست جمهورری اوباما، قراردادی بین او و رئیس جمهور چین امضا شد که طی آن دو کشور موافقت کردند که میزان حملات سایبری علیه یکدیگر را کاهش دهند. او می‌گوید شواهد حاکی از عملی بودن این قرارداد است.

او در ادامه به اهمیت توافق دولت‌ها به منظور آزاد گذاشتن فضای اینترنت برای کاربران تاکید کرد.

وی در ادامه بحث گفت:” ما درباره احتمال اینکه برخی از کشورها فضای آزاد و متقابل اینترنت را محدود کنند، بسیار نگرانیم.” و در ادامه افزود که “حملات سایبری می‌تواند بهانه‌ی خوبی برای افزایش محدودیت دسترسی کاربران به اینترنت باشد.”

Schmidt در ادامه صحبت‌های خود تاکید داشت که امنیت واقعی با ساختن دیوارها به دست نمی‌آید.

” امنیت، از لایه‌های مختلفی از حفاظت تشکیل شده است و تنها به داشتن یک دیوار آتشین محدود نخواهد شد، در واقع امنیت نوعی سبک زندگی محسوب می‌شود. حتی اگر سیستمی بی‌نقص و بسته بسازید، بعدها خواهید فهمید که سیستم شما نه بی‌نقص است و نه بسته.”

وی معتقد است که انجام تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی به صورت شفاف می‌تواند تصورات غلط افراد را نسبت به این تکنولوژی از بین برده  و باعث افزایش آگاهی افراد جامعه از مزایای پیشرفت در بخش کامپوتر شود.

“دلایلی که امروزه باعث ایجاد بسیاری از مشکلات انسان‌ها هستند از جمله: تصادفات جاده‌ای یا تشخیص‌های اشتباه در علم پزشکی، در آینده و به لطف هوش مصنوعی کاهش چشمگیری پیدا خواهند کرد. این پیشرفت‌ها در طول 5 سال آینده رخ خواهند داد اما فعلا در مورد اتفاقات بعد از این دوره نمی‌توان نظری ارائه کرد.”

Schmidt می‌گوید گوگل با ارائه محصولاتی مانند Tensorflow قصد تحریک این صنعت را دارد. شرکت گوگل اوایل روز چهارشنبه از آپدیت جدید TernsFlow 1.0 رونمایی کرد. او اذعان داشت که با توجه به حجم اطلاعاتی که  گوگل در اختیار دارد، این شرکت برتری‌ مشهودی نسبت به دیگر رقبا در بخش هوش مصنوعی دارد.

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا