تکنولوژی

تراشه تشخیص صدا با مصرف کم تولید شد

محققان مرکز تحقیقاتی سیستم‌های اطلاعات پژوهشی MIT در مرکز تکنولوژی ماساچوست موفق شدند تراشه تشخیص صدا اتوماتیک کم‌مصرفی را مختص وسایل الکتریکی تولید کنند.

از آنجا که قابلیت تشخیص گفتار اتوماتیک و یا تشخیص صدا، حکم یک دستیار را برای کاربران دارد که امور ابتدایی و پیش پا افتاده را انجام می‌دهد، خیلی آهسته کاربران را با تنبلی اخت می‌دهد. این تکنولوژی که هم اکنون در ببشتر گوشی‌های هوشمند استفاده شده است در حال حرکت در مسیر جدا شدن از دیگر حوزه‌های تکنولوژیک مانند “اینترنت اشیا” است.

این تراشه که توسط مرکز MIT طراحی و تولید شده است، بسته به تعداد کلماتی که در هر گفتار مشخص می‌کند، تنها با  0.2 تا 10 میلی‌وات انرژِی کار کند. این درحالی است که تراشه‌های تشخیص صدا در گوشی‌های موبایل، تقریبا 1 وات انرژِی نیاز دارند. این تراشه‌ها با وجود تکنولوژی MIT، تقریبا 90 تا 99 درصد در مصرف انرژی برق صرفه‌جویی می‌کنند که همین ویژگی، این قطعات را برای تعبیه در وسایل بیشتری همچون خودروها، ابزارآلات و تجهیزات تولیدی ایده آل می‌کند. حتی دیگر دستگاه‌های حیطه تکنولوژیک و اینترنت اشیا نیز به زودی به این تراشه‌ها مجهز خواهند شد و به کاربر این امکان را خواهند داد که اطلاعات را به صورت کاملا مستقیم به سرورهای دستگاه ارسال کنند.

یکی از پروفسورهای بخش مهندسی الکتریک و علوم کامپیوتری MIT، Anantha Chandrakasan، معتقد است که تکنولوژی تشخیص صدا به طور چشم گیری در مصرف انرژی سیستم صرفه جویی می‌کند و خیلی زود جای خود را بین بسیاری از وسایل الکتریکی پوشیدنی و ابزارآلات هوشمند باز خواهد کرد. طبق گفته طراحان این تراشه، این محصول مختص به هیچ دستگاه الکتریکی تولید نشده است و همه شرکت‌ها می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند.

بسیاری از کاربران با مفهموم تکنولوژی تشخیص صدا آشنا هستند. این تکنولوژی داده‌های خود را از طریق سخنان و گفتار کاربر دریافت می‌کند. تراشه تشخیص صدای MIT، صدای انسان را در میان صداهای محیط اطراف تشخیص داده و بعد از تشخیص صدا، از مدار تحلیل صدا که بزرگ‌تر و پیچیده‌تر است برای واکاوی و اجرای دستورات صوتی دریافتی استفاده می‌کند. با وجود اینکه طراحان این تراشه عنوان کرده‌اند که این محصول برای هیچ وسیله به خصوصی طراحی نشده است، اما تولید و عرضه چنین محصولی می‌تواند فاز جدیدی در دنیای اینترنت اشیا و ابزارآلات پوشیدنی باز کند. با آی‌تی‌ایران همراه باشید تا اخبار بیشتری در این زمینه مطالعه کنید.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا