تکنولوژی

قابلیت‌های بلوتوثی جدید آپدیت Windows 10 Creators

ویندوز قرار است در نسخه به روز رسانی جدید ویندوز 10، که با نام Creators Update معرفی شده است، قابلیت‌های زیادی ارائه کند که سه قابلیت جدید آن مربوط به بلوتوث است.

این قابلیت‌ها در حال حاضر در دسترس کاربران برنامه Windows Insiders قرار دارد  و بعد از استفاده این افراد و دریافت بازخوردهای انها در مورد قابلیت‌های جدید، به طور رسمی به صورت آپدیت Windows 10 Creators منتشر خواهد شد.

قابلیت‌های جدید این به روز رسانی، در بلاگ رسمی ویندوز منتشر شد که طبق آن مایکروسافت عملکرد صوتی بلوتوث را ارتقا داده و همچنین چندین قابلیت جدید دیگر را نیز ارائه کرده است.

عبارت GATT (Generic ATTribute) توضیح می‌دهد که اطلاعات چگونه در بلوتوث LE Device پردازش می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما به طور کلی به ابزاری که اطلاعات را نگه داری و عرضه می‌کند Server و ابزاری که از این اطلاعات بهره برداری می‌کند Client نامیده می‌شود. ویندوز از گذشته همیشه یکی از Client های GATT بوده است و حالا با عرضه Windows  Creators Update ، خود ویندوز می‌تواند به عنوان یک سرور عمل کند.

به علاوه GATT که وظیفه تعیین ساختار اطلاعات را به عهده دارد، یکی دیگر از قابلیت‌های بلوتوث جدید، GAP (Generic Access Profile ) است که یکی از مهم ترین ویژگی‌های ارائه شده است. GAP مشخص می‌کند که چه دستگاهی قابلیت اتصال به بلوتوث را دارد و چه دستگاهی فاقد این قابلیت است. همچنین می‌توان با اضافه کردن برنامه‌های به خصوص، پشتیبانی از سرویس های Bluetooth LE را امکان پذیر کرد.

تا پیش از این ، برای دسترسی به دستگاه‌های Bluetooth LE می‌بایست حتما آنها را ویندوز پیر(Pair) می کردیم و کاربر برای انجام این کار باید به قسمت تنظیمات می‌رفت و یا برنامه به خصوص in-app Pairing را اجرا می‌کرد. اما دستگاه‌هایی هم وجود دارند که قابلیت Pair شدن ندارند که برای برنامه نویسان دردسر ساز می شد. مایکروسافت قبلا قول داده بود که این مشکل را در آپدیت Creators Update با قابلیت Async GATT APIs برطرف کند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا