تکنولوژی

استارت‌آپ Faraday خودروی استثنایی‌اش را معرفی کرد

Faraday Future بالاخره از خودروی خود رونمایی کرد؛ خودرویی که احتمالا هیچ‌وقت صاحب آن نمی‌شوید.

کمپانی Faraday Future، شب گذشته در لاس‌وگاس، به‌طور رسمی از خودروی خود که FF91 نام دارد رونمایی کرد. البته هیچ‌یک از مدیران به سوالات حضار درباره توانایی‌های مالی و یا اینکه قادر به تولید انبوه این محصول اتوماتیک لوکس خواهند بود، هیچ‌گونه پاسخی ندادند. به بیان دیگر، شرکت Faraday Future یک خودرو دارد که معلوم نیست کسی می‌تواند روزی صاحب آن باشد یا نه.

بنا به آنچه که شب گذشته به نمایش گذاشته شد، احتمالات زیادی درباره این سوالات وجود دارد. نیک سیمپسون (Nick Sampson) معاون بخش مهندسی و سخنگوی شرکت اعلام کرد که فقط 300 دستگاه خودرو نسخه‌ “Alliance Edition” به افرادی که 5هزار دلار سپرده در شرکت بگذارند، اعطا می‌شود. او همچنین گفت که مقداری از مبلغ این سپرده‌ها به سازمان‌های خیریه فعال در بخش محیط زیست اهدا خواهد شد. احتمال می‌رود که سری اول این خودروها در سال 2018 تحویل داده شوند.

ویژگی‌هایی که کمپانی FF برای این خودرو اعلام کرده بی‌نظیر است. شرکت می‌گوید خودرو FF91 حاوی باتری با ظرفیت 130 کیلووات بر ساعت است که مسافتی حدود 378 مایل را پوشش می‌دهد. یکی از مدیران شرکت 1050 اسب بخار قدرت موتور این خودرو را دیوانه‌وار می‌داند و سیمپسون FF91 را به گونه‌‌ای جدید در بین خودروها معرفی می‌کند.

این خودرو قادر است شتاب 0 تا 100 را در 2.39 ثانیه کسب کند که طبق ادعای شرکت، از رقبای خود از جمله تسلا X سریع‌تر است. چراغ‌های جلو که به‌صورت یکپارچه قسمت جلویی بدنه را پوشش داده‌اند، ما را یاد “Cylon” در فیلم “Battlestar Galactica” می‌اندازند. مانند دیگر خودروهای اتوماتیک، سنسور “Lidar” نیز به جای سقف، در کاپوت جلوی خودرو جای گرفته است و مانند بازی “Whack-a-mole” واکنش نشان می‌دهد.

اگر شخصی بخواهد در خودرو بنشیند و روی اسمارت‌فون خود FF ID را داشته باشد، در خودرو به‌صورت اتوماتیک برایش باز می‌شود. این بخشی از تعهد شرکت FF در تولید مجهزترین خودرو بوده است. مجموعه  کاملی از سنسورها در این خودرو وجود دارد؛ 10 دوربین در پشت و جلو، 13 رادار دوربرد و نزدیک‌برد، 12 سنسور مافوق صوت و سنسور “Lidar” با کیفیت بسیار بالا.

کمپانی FF همچنین قول اتصالات و همخوانی بی‌بدیلی بین خودرو و تلفن‌های هوشمند و سیستم پخش موزیک و رسانه را داده است. این شرکت ادعا کرده که خودروی معمولی را به فروش نمی‌رساند، بلکه یک “اکوسیستم مجازی” را به مشتریان عرضه خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذار اصلی این شرکت جیا یوتین(Jia Yuetin) صاحب شرکت “LeEco” است که همه آن را به عنوان Netflix چین می‌شناسند.

شرکت FF ماه‌ها است که تیزرهایی با مضمون‌های طعنه‌آمیز منتشر می‌کند؛ از پست تصاویر تبلیغاتی گرفته تا ویدئوهایی از خودوری استتار‌شده‌ی این شرکت که در حال حرکت رخ‌در‌رخ با خودروهای شرکت بنتلی، فراری و تسلا X است.

با این حال، این استارت‌آپ سال پر سروصدایی را پشت سر گذاشته و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده است؛ از جمله خروج کارکنان با تجربه از شرکت، پرداخت‌نشدن دستمزدها و شکایات مربوط به این امور و همچنین مواجه‌شدن با سوالاتی درباره رابطه این شرکت و شرکت LeEco. در همین راستا نیز FF در سالی که گذشت گرفتار گرداب اخبارهای منفی رسانه‌ها بوده است. وب‌سایت Theverge گزارش‌هایی از شرکت FF در دوره‌ای که انتظارات از این شرکت خودروساز الکتریکی بالا گرفته بود، منتشر کرده است؛ مصاحبه با پنج کارمند سابق این شرکت نشان می‌داد که وضعیت مالی شرکت بسیار وخیم است. همچنین گزارش‌هایی درباره افزایش وام‌ها، صورتحساب‌های پرداخت‌نشده، شکایات تامین کنندگان اصلی علیه شرکت و مدیریت مالی ناکارآمد منتشر شد که ضربات محکمی بر ریشه‌ این شرکت بودند. چند روز پس از انتشار این گزارش‌ها، دو تن از مدیران رده‌بالای شرکت (“Marco Mattiacci”  مدیر برند و تبلیغات، و “Joreg Sommer” معاون بخش رشد و بازاریابی شرکت) از سمت خود استعفا کردند. پس از آنها نیز دینگ لی (Ding Lei) یکی از مدیران ارشد LeEco، از مدیریت شرکت FF کناره گیری کرد.

در پایان مراسم شب گذشته، سمپسون مستقیما در پاسخ به اشخاصی که پرسیدند آیا شرکت FF تا چند ماه آینده می‌تواند به بقای خود ادامه دهد، گفت: «با وجود مخالفان و کسانی که بی‌اعتمادند، بدون هیچ تردیدی به جرات می‌توانم بگویم که به کار خود ادامه خواهیم داد و غیرممکن‌ها را ممکن خواهیم کرد».

اما یک مدیر سابق شرکت FF پاسخ متفاوتی داشت. او گفت: «مطمئنم همه با دیدن خودروی شرکت دهانشان باز خواهد ماند اما نمی‌دانند که همه‌چیز با دوز و کلک به دست آمده است».

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا