تکنولوژی

حمله سایبری روس‌ها به اداره برق آمریکا

بر اساس گزارش امروز The Washington Post یک شرکت آب و برق در ورمونت آمریکا مورد حمله سایبری بدافزار روسی قرار گرفته است. شرکتBurlington Electric Department اعلام کرد که کد این بد افزار تحت عنوان Grizzly Steppe در یکی از لپ‌تاپ های این شرکت که به سرور اصلی متصل نبود، کشف شد و ترس از هک شدن شبکه نیروی کشور را کم‌تر کرد اما به هرحال نفوذ به یک لپ‌تاپ در اداره برق می‌تواند بسیار خطرناک باشد. شرکت Burlington اطلاعیه این حمله سایبری را در پستی در فیسبوک منتشر کرد.

Christopher Recchia کمیسر خدمات عمومی ورمونت در مصاحبه‌ای با Burlington Free Press اعلام کرد: “درحال حاضر شبکه این مجموعه در معرض خطر نیست. ما این بدافزار را شناسایی کردیم و اقدامات لازم برای ایزوله کردن آن صورت گرفته است”.

وزارت امنیت داخلی آمریکا و اف‌بی‌آی گزارش مشترک خود را در مورد حمله سایبری Grizzly Steppe دیروز منتشر کردند. وازرت امنیت داخلی همچنین به تمام شرکت آب و برق ایالات متحده هشدار داد که باید در مورد حمله احتمالی سایبری به این دپارتمان هوشیار باشند.

Mike Kanarick یکی از افسران Burlington Electric در بیانیه‌ایی عنوان کرد: “ما تمام کامپیوترهای سیستم خود را اسکن کردیم تا در صورت مواجه با اثری از هرگونه نفوذ احتمالی، سریعا آن را تحت کنترل خود درآوریم. این بدافزار-Grizzly Steppe- فقط در یکی ازلپ‌تاپ‌ها در پایگاه شهر ورمونت مشاهده شده است  که به سیستم اصلی ما اتصال نداشت. بعد از شناسایی این بدافزار خیلی سریع با مامورین امنیتی تماس گرفتیم و مسئله را بیان کردیم”.

بعد از انتشار این خبر، یکی دیگر از شرکت‌های آب و برق ورمونت  به نام Green Mountain Power، خیلی سریع مورد بررسی قرار گرفت. این شرکت در گزارشی به The Verge اعلام کرد که موردی مرتبط با مسائل امنیتی در این شعبه مشاهده نشده است.

قبلا نیز گزارش‌هایی حاکی از نفوذ هکرهای روسی به دستگاه‌ها و سیستم‌های شرکت‌های آب و برق کشورهای دیگر نیز اعلام شده بود. در دسامبر 2015 گزارشی از فعالیت‌های بدافزار سایبری منتشر شد که باعث از کار افتادن سیستم‌های شرکت آب وبرق شهر کی‌اف در اکراین شده بود. طبق گزارش The Washington Postرئیس جمهور اکراین، روسیه را مسئول این حمله خواند و اعلام کرد که روسیه بارها تلاش کرده تا سیستم‌های اکراینی را هک کند.

اوباما دیروز 35 افسر روسی را از آمریکا اخراج کرد، این اخراج‌ها بخشی از تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه به دلیل فعالیت‌های غیر مجاز نفوذی اخیر این کشور است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که تحریم‌های وضع شده را تلافی نخواهد کرد و رئیس جمهور منتخب آمریکا، دونالد ترامپ در جواب این حرف پوتین در توییتی اعلام کرد: “احسنت به پوتین که تلافی کردن را عقب انداخته، من همیشه می‌دانستم که وی مرد باهوشی است!”

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا