تکنولوژی

نشست ترامپ و رهبران تکنولوژی

انتظار ترامپ از رهبران عرصه تکنولوژی چیست و آنها از ترامپ چه انتظاری خواهند داشت؟ به زودی جواب تعدادی از این سؤالات را خواهیم گرفت. در روز 14 دسامبر یعنی پس‌فردا جایی در برج طلایی ترامپ، مشاور او و سرمایه گذار اصلی او Peter Thiel با چندی از رهبران عرصه تکنولوژی دیدار خواهند کرد. تیم ترامپ هنوز درباره افراد حاضر در جلسه صحبتی نکرده است اما حدس زده می‌شود روئسای شرکت‌های اپل، گوگل، فیسبوک، آمازون و اوراکل در این جلسه حضور داشته باشند. توییتر و مایکروسافت نیز احتمالا در این لیست قرار دارند. بدون شک این جلسه مهم‌ترین ملاقات در طول دوره انتقال قدرت خواهد بود.

در حال حاضر هنوز مشخص نیست که ترامپ در این جلسه حضور خواهد داشت یا خیر اما انتظار حضور مختصر او در این جلسه وجود دارد. در هر صورت، تصور می‌شود Thiel پیام‌های مهمی برای میهمانان این جلسه داشته باشد، احتمالا افکار و اعتقادات رئیس جمهور در زمینه تکنولوژی و نوآوری از مفاد این پیام‌ها باشد. احتمالا ترامپ بی سر و صدا در کنار Thiel بنشیند و فقط یک سری کاغذ یادداشت با دست خط خرچنگ قورباغه به دست صاحبان شرکت‌ها خواهد داد!

مرتبط : جنجال در سیلیکون ولی بر سر حمایت پیتر تیل از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری

با این حال به نظر می‌رسد سلایق ترامپ و شرکت‌هایی همچون گوگل، فیسبوک و آمازون خیلی مشابه یکدیگر نباشد. حتی اپل هم به صراحت  اعلام کرده بود در انتخابات ریاست جمهوری از نامزد جمهوری‌خواهان حمایت نمی‌کند  سایر شرکتها هم  طول انتخابات اکثر آنها به طور آشکارا از حریف ترامپ در انتخابات حمایت می‌کردند و مانند خیلی از مخالفان او در رسانه، از پیروزی او در انتخابات کاملا حیرت زده شدند.

حال آنها چند هفته فرصت داشته‌اند تا خبر رئیس جمهور شدن او را کاملا هضم کنند و سؤالات بسیاری را مطرح کنند. تا اینجای کار سیاست ترامپ در زمینه صنایع دیجیتالی کاملا مبهم بوده است. ترامپ در طول دوره انتخابات صحبت خاصی درباره سیاست‌هایش درباره آینده تکنولوژی و نوآوری نکرده است اما به نظر می‌رسد در زمینه امنیت سایبری کاملا مصمم و با ثبات عمل کند.

مرتبط: واکنش تند سیلیکون ولی به انتخاب ترامپ

با اینکه کسی نمی‌داند چه کسانی در جلسه حاضر خواهند بود و چه اتفاقاتی خواهد افتاد، اما نمی‌توان تصورات خود را درباره اتفاقاتی که در این جلسه خواهد افتاد را متوقف کنیم. حال به لطف علم و تکنولوژی، حدس‌ها و فرضیات نظری درباره افراد حاضر، اتفاقات احتمالی و موضوعات مورد بحث در جلسه ارائه شده است.

 

اعضای حاضر در جلسه:

سرمایه گذار اصلی Peter Thiel

پیتر تیل به عنوان مهاجر آلمانی الاصل که میلیاردها دلار درآمد در ایالات متحده کسب کرده، احتمالا قصد هموار کردن مسیر بین سران شرکت‌های پیشرو در عرصه تکنولوژی و رئیس جمهور جدید آمریکا که عقیده دارد ویزای “H1B” نیرنگی برای مبادله شهروندان آمریکایی با دستمزد بالا با مهاجران غیر آمریکایی با دستمزد پایین است، دارد. همچنین احتمال می‌رود او به دنبال افزایش درک پایین ترامپ از تکنولوژی و نوآوری خواهد بود .

تیل شخصیتی کاملا مصمم دارد، او به عنوان یکی از کارگزاران میلیاردر سیلیکون ولی با روی کار آمدن ترامپ به دنبال افزایش چشمگیر نفوذ خود در این شرکت خواهد بود. از آنجایی که قبلا از گوگل در مقابل اپل حمایت کرده است، نمی‌توان او را فردی بی‌طرف در این جلسه دانست. مشخص نیست که این شرکت‌ها چگونه او را به عنوان مشاور اصلی ترامپ خواهند پذیرفت. تیل اما به خاطر حمایت‌اش از ترامپ بارها از سوی دیگر اشخاص حاضر در سیلیکون ولی مورد انتقاد شدید قرار گرفت و حتی برخی شاگردانش را هم از دست داد

 

مؤسس فیسبوک مارک زاکربرگ

زاکربرگ به جهانی سازی علاقه‌ بسیاری دارد. در صورت عدم ورود فیسبوک به بازارهای هند و آفریقا، رشد این شرکت با توقف روبرو خواهد شد. حمایت ترامپ از تولید و فعالیت داخلی می‌تواند برای فیسبوک مشکل‌ساز باشد. علاوه بر این زاکربرگ برای جذب استعداد از خارج از ایالت متحده، تلاش و سرمایه‌گذاری بسیاری کرده است. بنابراین بحث در باره ویزای H1B مهمترین موضوع در دستور جلسه زاکربرگ خواهد بود. زاکربرگ در زمان انتخابات در پاسخی تلویحی به ترامپ گفته بود که به جای دیوار ( اشاره به دیوار مورد اشاره بین مکزیک و آمریکا ) پل بسازید

زاکربرگ از زمان ترک دانشگاه هاروارد، زمان زیادی صرف مشورت با افراد عاقل داشته است. چیزی که او درباره ترامپ در ذهن ساخته است، یک مجری است که به مدت 18 ماه کمپین‌های انتخاباتی راه انداخته و همین کمپین‌ منجر به اتفاقات اخیر درباره جریان اخبار جعلی منتشر شده، گردید. زمانی که کتاب ترامپ در سال 1987 منتشر شد، زاکربرگ تنها 3 سال داشت و این شکاف نسل می‌تواند مسئله‌ای بزرگ و تاثیرگذار باشد. حال باید دید این مدیر جوان با فردی که در زمان جنگ جهانی دوم به  دنیا آمده چگونه ارتباط برقرار خواهد کرد. البته به نظر می‌رسد زاکربرگ در مقایسه با ترامپ از فهم بالاتر برخوردار باشد.

 

Sundar Pichai مدیرعامل گوگل

گوگل به مهندسین بیشتری نیاز دارد و علاقه‌مند است آنها را از ایالات متحده یا کشورهای دیگر جذب کند. سیاست ترامپ در حمایت از صنعت داخلی احتمالا او را نیز ترسانده است. به نظر می‌رسد ترامپ در زمینه حفظ حق و حقوق و امنیت کاربران، اعتمادی به این شرکت‌ها نداشته باشد. Pichai منتظر است که رئیس جمهور جدید جمع آوری اطلاعات توسط گوگل را متوقف کند.

به نظر می‌رسد Pichai جدید‌ترین چهره بین افراد حاضر در جلسه باشد و شناخت از او در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. او در درجه اول با متانت و هوش سرشار جلسه را آغاز خواهد کرد و همچنین نقاط مشترکی با همتای مهاجر خود “Thiel” پیدا خواهد کرد، اما آیا می‌تواند با ترامپ ارتباط برقرار کند یا کنترل خود را از دست خواهد داد؟ Pichai احتمال می‌دهد که ترامپ حتی از یک چهارم پروژه‌های گوگل سر در نیاورد!

 

Jeff Bezos مؤسس آمازون

بزوس فقط قصد فروش کالا‌هایش را دارد. او نقشه‌ها و برنامه‌های آزمایش نشده‌ای برای گسترش آمازون دارد. صحبت‌های ترامپ درباره نحوه پرداخت مالیات توسط آمازون، او را در حالت آماده باش قرار داده است و احتمالا به عنوان کسی که در لبه پرتگاه قرار دارد، بعید است که بی سر و صدا در جلسه حضور داشته باشد. جف بزوس قبلا گفته بود که باید ترامپ را به فضا فرستاد و علاوه بر این، او صاحب یک روزنامه کوچک است و این یعنی ترامپ چشم دیدن او را ندارد.

بدون شک او لطیف‌ترین شخصیت را بین افراد حاضر خواهد داشت اما باید دید زمانی که “Thiel” و ترامپ درباره مالیات و ساختار آمازون او را تحت فشار قرار می‌دهند باز هم خونسردی خود را حفظ خواهد کرد یا خیر. احتمال اینکه او با لبخند از جلسه خارج شود از بقیه کمتر خواهد بود. تعلق خاطر ترامپ به Washington Post احتمالا منجر به افزایش جدی بحث‌ها درباره تجارت آمازون شود.

 

Jack Dorsey مؤسس توییتر

احتمالا او دلیل حضورش در جلسه را نمی‌داند. ترامپ آشکارا علاقه‌اش به این پلتفرم را نشان داده و از آن حداکثر استفاده را می‌‌برد. او مسلما علاقه دارد بدون دردسر این جلسه را به پایان برساند. Dorsey شخصیت نسبتا آرامی دارد، شخصیتی که به نظر می‌رسد در درون از خرابی‌هایی که ترول‌ها در توییتر به وجود آورده‌اند رنج بسیاری می‌برد. بدون شک Dorsey با استفاده ترامپ از توییتر برای پیش بردن اهداف شخصی و کمپین ریاست جمهوری مشکل داشته باشد.

مرتبط: ترامپ توییتر را نجات می‌دهد؟

پیش‌بینی مکالمات درون جلسه

با این تفکر که Thiel پیام‌های رئیس جمهور منتخب آمریکا را به مدیران شرکت‌های دعوت شده منتقل می‌کند و سپس مدیران به نوبت نگرانی‌ها و انتظارات خود را از ریاست جمهوری ترامپ بیان خواهند کرد، باید احتمالا شاهد چنین اتفاقاتی در جلسه باشیم.

سلام روز بخیر. بهتر است جلسه را با پیغام رییس جمهور ترامپ برای آقای ساندرا پیچای شروع کنیم.

رییس جمهور در این پیغام خطاب به شما می‌گوید: آقای Pichai من از شما انتظار دارم که یک موضوع را برای من روشن کنید. آیا شما شرکت فعال در بخش رسانه هستید یا شرکت پشتیبان اطلاعات و تکنولوژی به حساب می‌آیید؟ چند سال پیش که از شما خواستم مشکلات وب‌سایت سلامت آقای اوباما را رفع کنید آیا  این کار را انجام دادید؟

البته بعدا متوجه شدم که شما در حقیقت وظیفه کنترل نتایج جستجوی اخباری که می‌خوانیم را بر عهده دارید. و این نقش شما در رسانه را نشان می‌دهد و همانطور که می‌دانید من خیلی طرفدار رسانه نیستم اما گر از پس حمایت از ریاست جمهوری ترامپ بر بیایید، می‌توانم مجوز فعالیت بیشتر به شما را بدهم.

Pichai: البته که ما در شرکت گوگل به تکنولوژی اهمیت می‌دهیم، اما وظایف پشتیبانی آن را برعهده نداریم. به عنوان یک شرکت فعال در بخش رسانه، به نظرم کمپانی فعال در بخش علم و اطلاعات بهترین توصیف از شرکت گوگل خواهد بود.

در حال حاضر بزرگترین مانعی که صنعت ما در آینده با آن مواجه خواهد شد، به نظر من حریم خصوصی افراد خواهد بود. آیا اقدامات آقای ترامپ در این زمینه مانند اتحادیه اروپا خواهد بود یا خیر؟

Thiel: سوال بسیار خوبی بود. مطمئنم آقای ترامپ تا 20 ژانویه مواضع خود را در این زمینه به طور واضح بیان خواهد کرد.

Thiel: آقای زاکربرگ، آقای ترامپ این پیام را برای شما فرستاده‌اند:

“من واقعا از بازدید از وب‌سایت فیسبوک و ثبت‌نام در آن لذت بردم. با توجه به اینکه قرار است رئیس جمهور آینده آمریکا باشم، به نظرم بهتر می‌شد اگر چند نام را از اطراف نام من پاک می‌کردی.

من یکی از طرفداران تو هستم مارک. تو شخص واقعا بی‌نظیری هستی اما هنوز مطمئن نیستم که به توصیه‌های قبلی من توجهی کرده باشی. تو باید از خودت مراقبت کنی. اخیرا خیلی نگران اخبار جعلی بودم، بهتر است هرطور شده از شر آنها خلاص شویم. به نظر می‌رسد که اکثر این اخبار از فیسبوک منتشر می‌شوند. مارک، اگر این اخبار جعلی هستند، از تو می‌خواهم که واقعا آنها را حذف کنی و از گسترش آنها توسط کاربران جلوگیری کنی”.

مارک زاکربرگ: “آقای ترامپ من هیچ نظری درباره توصیه‌های اخیر شما ندارم. در مورد اسامی نیز باید بگویم به هیچ وجه قصد کم و زیاد کردن اسامی را نخواهیم داشت. در زمینه مبارزه با اخبار جعلی نیز باید بگویم که در حال تلاش برای حل این قضیه هستیم. سوال ما از شخص آقای ترامپ همانند سؤال گوگل است البته به تصمیمات شخصی نیز مرتبط خواهد بود. می‌دانم که شما نگرانی بسیار زیادی درباره امنیت و تروریسم سایبری دارید. به نظرتان تا چه اندازه می‌توانید روی پلتفرم‌های ما جهت شناسایی و گزارش افراد مشکوک و دارای پتانسیل تروریستی که فعالیت‌های خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، حساب کنید؟ ما نگرانیم که تصمیمات شخصی ممکن است در این قضیه تاثیر منفی داشته باشند.

همچنین از طریق این جمع قصد داریم درباره تعهد شما برای جذب استعدادهای بیشتر در بخش تکنولوژی بیشتر بدانیم. همچنین می‌دانیم در برنامه ویزای H1B قصد دارید کارکنان موقتی غیر بومی را با کارکنان آمریکایی با دستمزد پایین تعویض کنید. مشخص است که زاویه نگرش ما و شما تفاوت بسیاری دارد و مایلیم بدانیم افزایش نوآوری‌ها از طریق مهندسین بومی انجام می‌گیرد یا با باز کردن درها به روی استعدادهای خارجی رخ خواهد داد.

Thiel: سؤالات بسیار خوبی پرسیده شد و مطمئنا جناب آقای ترامپ تا 100 روز آینده به این سوالات پاسخ روشنی خواهند داد.

آقای جف بزوس پیام آقای ترامپ به شما نیز به این شرح است:

من یکی از طرفداران سرسخت آمازون هستم حتی کتاب‌های پرفروشم را در این وب‌سایت به فروش رسانده‌ام. اما متاسفانه از این قضیه که آمازون مالیات خود را تمام و کمال پرداخت نمی‌کند نگران هستم. همانطور که می‌دانید، قصد دارم نرخ مالیات را از 35 درصد به 15 درصد کاهش دهم. با این حال، عادت همیشگی آمازون در عدم پرداخت مالیات در ایالاتی که فعالیت می‌کند و همچنین قرار گیری هیئت مدیره شرکت در لوکزامبورگ، اصلا خبر خوبی نیست. همانطور که گفتم، حالا که من رئیس جمهور هستم، شما با مشکل بزرگی برخورد کرده‌اید. جریان مالیات ها باید خاتمه پیدا کند. من اینقدر قوانین مالیاتی را خوب بلدم که همیشه حداقل مالیات را پرداخت می‌کردم اما به شکل منصفانه و کاملا قانونی. این را زمانی که جزئیات مالیات های من منتشر شود متوجه خواهید شد.

“جف بزوس”: بدون شک شرکت آمازون تمامی مالیات خود را در کشورهایی که فعالیت می‌کند را به طور تمام و کمال پرداخت می‌کند و آمازون تمام تلاش خود برای جبران مالیات‌های پرداخت نشده خواهد کرد.

می‌دانم که شما و رسانه‌ها میانه خوبی با یکدیگر ندارید اما به عنوان مالک واشنگتن پست مایلم بدانم که آیا جناب آقای ترامپ از آزادی رسانه ها حمایت خواهند کرد؟ بدون شک ایالات متحده برپایه آزادی همین رسانه‌ها برپا شده است.

Thiel: بله. پس از گرفتن میز ریاست جمهوری نیز رسانه‌ها کماکان در مرکز توجهات آقای ترامپ قرار خواهند داشت.

آقای ترامپ این پیام را برای شما جناب “تیم کوک” فرستاده‌‌اند:

“قبل از همه چیز باید بگویم که همواره از طرفداران آیفون بوده‌ام و خوشحالم که بالاخره نصیحت من را قبول کردید و آیفون بزرگتری تولید کردید. من از شما آیفون با 10 درصد افزایش ابعاد خواستم و شما به حرف من گوش دادید، با این حال چه موقع قصد دارید شخصی مانند استیو جابز را روی کار بیاورید؟ قصد بی‌ادبی ندارم اما شما مانند او نیستید و هنوز نمی‌دانید که چگونه جای پای او قدم بگذارید و حالا به طور واضح اعلام می‌کنم، زمانی که دولت از شما چیزی بخواهد، شما ملزم هستید که آن را اجرایی کنید. شنود تماس‌های تلفنی توسط سازمان امنیت ملی و نیاز اف بی آی به آنلاک کردن آیفون‌ها در صورت لزوم، بدون شک به نفع امنیت ایالات متحده خواهد بود. و عمل نکردن به دستورات مطمئنا با جریمه همراه خواهد بود.(خطاب به تمامی اعضای حاضر در جلسه)

یک سوال تخصصی دیگر از “تیم”: چه زمانی می‌توانیم کارخانه ساخت آیفون در امریکا را ببینیم؟ فقط بگو برای عملی کردن هرچه سریعتر آن به چه چیزی نیاز داری. خیلی ناراحت کننده است که تمامی آیفون‌هایمان در کشور چین تولید می‌شود و البته فکر کنم از نظر من درباره چین به خوبی آگاه هستی! هرگز از چین عذرخواهی نمی‌کنم.”

“تیم کوک”: خب ناگفته‌های بسیاری در اینجا وجود دارد. قبل از هر چیز باید بگویم که بدون شک تمام تلاش خود را برای حفاظت از حریم شخصی کاربرانمان خواهیم کرد اما در صورت لزوم تمام توان خود را برای همکاری با دولت بکار خواهیم گرفت البته زمانی که مطمئن باشیم امنیت حریم شخصی کاربران را به خطر نخواهد افتاد.

دلایل مختلفی وجود دار که کمپانی‌ها در خارج از آمریکا محصولات خود را تولید می‌کنند، انتقال تولیدات به داخل خاک کشور باعث افزایش هنگفت هزینه‌ها خواهد شد که این افزایش بر قیمت محصولات نیز تاثیر خواهد گذاشت. همچنین اگر آقای ترامپ به دنبال کارهای با مهارت بالای بیشتری در کشور هستند، برای یافتن و آموزش کارکنان با مهارت به ابزار پیشرفته، آموزش‌های بیشتر، مهندسین بیشتر و در نتیجه ویزاهای H1B بیشتر نیاز خواهد بود. به نظرم نگرانی‌های مشترکی داشته باشیم اما زاویه نگرش ما در حل مشکلات متفاوت است.

Thiel: بحث جذابی بود آقای کوک. احتمالا شما و جناب رئیس جمهور می‌توانید در فوریه سال آینده با یکدیگر ملاقات کنید و درباره بازگردانی میلیاردها دلار سرمایه به داخل کشور با ایشان بحث مفصلی داشته باشید.

آقای جک دورسی جناب آقای ترامپ قصد دارند به خاطر سرویس توییتر و جلوگیری از صرف میلیون‌ها دلار هزینه در بخش تبلیغات و کمک به پیروزی در انتخابات از شما تشکر کنند.

Dorsey مدیر توییتر: لطفا از طرف من از آقای ترامپ تشکر کنید. ایشان به عنوان رئیس جمهور منتخب از توییتر به طرز بی سابقه‌ای در طول انتخابات استفاده کردند و من این موضوع را به فال نیک می‌گیرم. به عنوان نگرانی اصلی ما، همانطور که می‌دانیم مشکل ترول‌ها هنوز به طور کامل رفع نشده و من از جناب آقای ترامپ به عنوان یکی از کاربران دائمی درخواست دارم که… . نه چیز مهمی نیست!

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا