تکنولوژی

میشیگان نخستین ایالت برای رانندگی با خودروهای بدون راننده

“Rick Synder” شهردار ایالت میشیگان ، با امضای 4 لایحه، آزمایش، دستور گسترش و فروش خودروهای بدون راننده در این ایالت را صادر کرد.

این لایحه که در ماه می به مجلس سنا ارائه شد، قوانین مرتبط با وسایل نقلیه موتوری که تا امروز قوانین خودروهای بدون سرنشین را محدود کرده بود را با شکل مؤثری اصلاح کرد.

به زبان عامیانه، اینکه ایالتی که مهد صنعت خودروسازی در آمریکاست حالا علاوه بر مجوز آزمایش، گسترش و حتی فروش خودروهای بدون راننده را صادر کرده بسیار خوشحال کننده است. اما مطالعه دقیق‌تر این لایحه نشان می‌دهد که تنها تولید کنندگان خودرو حق فعالیت در این زمینه و در شبکه‌های خودروهای درخواستی خودران (مانند Uber) را دارند.

و این بعنی اپل، Uber و گوگل که تنها نسخه‌های آزمایشی در این زمینه داشته‌اند و تا بحال خودرویی تولید نکرده‌اند، مجاز به استفاده از سیستم “Uber” بر روی خودروهای بدون سرنشین نخواهند بود اما شرکت‌هایی همچون جنرال موتورز، فورد، فیات و کرایسلر مجاز به فعالیت در این زمینه خواهند بود.

اما ابن قضیه چه اهمیتی دارد؟ همانطور که Uber و Lyft پیش‌بینی می‌کنند، در آینده نه چندان دور افراد دیگر از خودروهای شخصی استفاده نخواهند کرد و با استفاده از شبکه خودروهای درخواستی اتوماتیک از جمله Uber و Lyft رفت و آمد خواهند داشت.

سخنگوی سازمان حمل و نقل ایالت Michigan در مصاحبه خود اعلام کرد: ” گوگل و اپل تا زمانی که خودرویی منطبق با استاندارد‌های امنیت خودرویی فدرال در بازار تولید نکرده باشند، به عنوان تولید کننده خورو تلقی نخواهند شد. این شرکت ها در حال حاضر تولید کننده تکنولوژی خودروهای خودکار به حساب می‌آیند و در صورت رعایت و اجرای قوانین گفته شده، رسما به عنوان تولید کننده شناخته خواهند شد.

با این حال نماینده گوگل اعلام کرده که بخش تولیدخوروهای اتوماتیک این شرکت توسط سازمان ملی امنیت جاده‌ها، به عنوان تولید کننده رسمی خودرو شناخته شده است. حال باید منتظر پاسخ واضح و روشنی از سازمان حمل و نقل باشیم تا ببینیم آیا گوگل واقعا مجوز فعالیت در شبکه خوروهای درخواستی اتوماتیک را دارد یا خیر.

“John Krafick” رئیس بخش خودروهای اتوماتیک شرکت گوگل به کمیته ارتباطات و تکنولوژی ایالت میشیگان در این باره نامه‌ای نوشته و گفته است: ” در حالی که لایحه تصویب شده مجلس سنا می‌تواند به نفع تولیدکنندگان خوروی این ایالت باشد، شرکت ما نگران ابهامات این مسئله است، این لایحه ممکن است شامل دیگر شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی خودروهای بدون سرنشین در این ایالت از جمله گوگل نشود”

اپل نیز بیانیه‌ای مشابه درباره دستورالعمل‌های فدرال در زمینه آزمایش خودروهای بدون راننده را به سازمان حمل و نقل ایالات متحده ارئه کرد. طبق قوانین حال حاضر، تولیدکنندگان سنتی خودرو در آمریکا بدون نیاز به مجوز رسمی می‌توانند خودروهای خود رو در جاده‌ها مورد آزمایش قرار دهند در حالی که شرکت‌ها و تولیدکنندگان نوپا برای آزمایش نمونه‌های اولیه خود، نیازمند دریافت معافیت موقت از قانون حال حاضر خواهند بود.

وکیل رسمی ائتلاف شرکت‌های فعال در زمینه خودروهای اتوماتیک که نماینده شرکت‌های ولوو، گوگل، فورد، Uber و Lyft به حساب می‌آید، نوشت: « ائتلاف در ابتدا از اقدامات ایالت در زمینه گسترش و پیشرفت نوآوری بسیار خوشحال و امیدوار بوده اما حالا درباره از هم گسیختگی این قوانین به مقامات هشدار می دهیم. »

در ادامه این نامه آمده است:‌« بسیار مسروریم که شهردار و قانون‌گذاران میشیگان به مزیت‌ها و همچنین امنیت تکنولوژی خودروهای اتوماتیک پی برده‌اند.» او در ادامه نوشت: « این ایالت نقش مهمی در امنیت جاده ها ایفا می‌کنند اما دولت فدرال باید تدابیری یکپارچه به منظور جلوگیری از هم گسیختگی قوانین در ایالات مختلف تعبیه کند. پیشنهاد می‌شود از گسترش قوانین وسایل نقلیه مختص هر ایالت که منجر به ایجاد تناقض در قوانین در ایالت‌های مختلف می‌شود، جلوگیری شود.»

قوانین جدید نیز دقیقا همینطور است و گستره‌ی این مصوبات کاملا روشن شده است. طبق قوانین جدید که به سرعت اجرایی خواهند شد، سازمان حمل و نقل از تولید کنندگانی که در شبکه خودروهای درخواستی اتوماتیک فعالیت می‌کنند خواسته که مسئولیت تمام و کمال تصادفاتی که در آن خودرو به صورت اتوماتیک در حال حرکت بوده و مقصر شناخته شده را به عهده بگیرند.

البته شناخت مقصر در چنین اتفاقاتی نیازمند تحقیق و کارشناسی متخصص در این زمینه خواهد بود اما تا اینجای کار سوال اصلی اینجاست که در صورتی که هیچ راننده‌ای در تصادف نقش نداشته باشد، چه کسی مقصر خواهد بود.

 

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا