تکنولوژی

تاریخچه فروش آیفون چه چیزی را درباره آینده اپل نشان می‌دهد؟

قرار گرفتن اپل در صدر بزرگترین شرکت‌های جهان را باید مدیون موفقیت این شرکت در بازار اسمارت‌فون‌ها بدانبم. از سال 2006 تا 2015، فروش آیفون از صفر به 231.22 میلیون دستگاه رسیده و موفقیت فروش آیفون در بخش کالاهای لوکس را نشان می‌دهد.

اگرچه در 5 سال اخیر، به لطف ظهور خدمات و محصولات جدید اپل از جمله آیپد و مکبوک، سهم آیفون در بخش سود فروش محصولات این شرکت مقداری کاهش داشته، اما هنوز بیش از 60 درصد درآمد اپل، مدیون فروش آیفون است.

با سود خالص 151 میلیارد دلاری اپل در بخش فروش آیفون، مطمئنا هر شرکتی قادر به رسیدن به چنین موفقیتی در دنیا نخواهد بود. اما سال 2016، برای اپل و آیفون اولین سالی بود که با کندی پیشرفت مواجه می‌شدند.

با کاهش رشد فروش اسمارت‌فون‌ها در سراسر دنیا، اپل نیز از این قضیه مستثنا نبود و در مقایسه با سال 2015، 12 درصد کاهش سود خالص در 9ماهه اول سال را تجربه کرد. در طول دوره 9 ماهه بین اکتبر 2015 تا ژوئن 2016، اپل بیش از 166.371 میلیون آیفون را به فروش رساند که در مقایسه با همین دوره در سال قبل با فروش 183.172 میلیون آیفون، اپل در این بخش با کاهش 9 درصدی مواجه شده است. این کاهش فروش منجر به کاهش 12 درصدی سود این شرکت در سال 2016 شده. اپل در سال 2015 در بخش فروش آیفون به درآمدی بالغ بر 122.83 میلیارد دلار دست پیدا کرد که این میزان در سال 2016 به 108.54 میلیارد کاهش پیدا کرد. 

آینده اپل و آیفون

به لطف رونمایی دو محصول پرطرفدار یعنی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس در سپتامبر 2016، انتظار می‌رود میزان فروش آیفون در چند سال آینده دوباره با رشد همراه باشد. اما مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد، ممکن است مانع از رخ دادن چنین اتفاقی شود.

رشد بازار فروش اسمارت‌فون‌ها امسال به سطح معقولانه‌ای رسیده است. مسئله ای که کار را برای اپل مشکل می‌کند این است که  رشد اپل در بخش فروش آیفون در آینده از کشورهای در حال توسعه فعلی و کشورهایی که هنوز با اینترنت آشنایی ندارند، به دست خواهد آمد. و این اصلا خبر خوبی برای اپل نخواهد بود چرا که کالای لوکس مانند آیفون در چنین کشورهایی جایگاه خاصی نخواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان، آیفون “SE” را راه حلی مناسب برای مقابله با این چالش‌های بوجود بر سر راه اپل می‌دانند. این نسل از آیفون مطمئنا دستاوردهایی داشت اما پیشرفتی که شرکت انتظار آن را داشت به دست نیامد. و از آنجایی که اپل اعلام کرده به دلیل تمرکز بر روی ساخت آیفون 8، تولید آیفون “SE” را متوقف خواهد کرد، احتمالا رشد مورد انتظار در فروش آیفون تا سال 2018 به حقیقت تبدیل نخواهد شد.

باید ببینیم اپل در چند سال آینده چگونه به مسئله پیشرفت در فروش رسیدگی خواهد کرد. اگرچه اپل در آینده محصولات و سرویس‌های متنوعی را ارائه خواهد کرد، اما بدون شک آیفون بخش اعظم تولیدات این شرکت را تشکیل خواهد داد. توانایی اپل در حفظ جایگاهش در کشورهای توسعه یافته و افزایش نفوذش در کشورهای در حال توسعه، آینده این شرکت در ده سال آینده را تضمین خواهد کرد.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا