تکنولوژی

برچسب نشانگر تعریق، نیاز به نوشیدن مایعات را اعلام می‌کند

دستبندهای سلامتی ( Fitness Tracker) فعلی قادرند تعداد قدم‌هایی که برداشتید را اعلام ‌کنند یا رسیدن به تعداد ضربان قلب مورد نظرتان را نشان دهند. اما برچسب‌های نشانگر تعریق نیاز شما به مایعات یا لزوم پر کردن الکترلیت‌های بدنتان را اعلام می‌کند.

“برچسب نشانگر تعریق انعطاف پذیر”  که ساخت آن تحت نظارت محققان دانشگاه “Illions” انجام گرفته، به پشت یا جلوی دست شما متصل می‌شود و سطح الکترولیت و گلوکز، درجه تعریق و دیگر موارد را اندازه گیری می‌کند. این برچسب اساسا یک چکاپ آزمایشگاهی کامل است که می‌توانید آن را بر روی پوستتان داشته باشید.

برچسب، عرق روی پوست را دریافت کرده و آن از طریق مویرگ‌های ریز به دایره‌های قرار گرفته در مرکز این برچسب ارسال می‌کند. هر دایره دارای آنزیم‌های بخصوصی است که در مقابل گلوکز، کلوراید و سطح PH عرق شما عکس‌العمل نشان می‌دهد و می‌تواند استفاده بیش از حد توان بدنتان را به شما گوشزد کند. دایره‌های موجود بر اساس وضعیت تعریق شما، تغییر رنگ می‌دهند. جهت آنالیز این رنگ‌ها و آگاهی از وضعیت تعریق و بدنتان، باید از دوربین اسمارت‌فون خود استفاده کنید.

دانشمندان این آزمایش را بر روی 12 دوچرخه‌سوار سالنی داوطلب و 12 دوچرخه سوار حرفه‌ای فضای آزاد اجرا کردند. نتیجه آزمایش نشان داد که چسب‌ها کاملا بر روی بدن ثابت می‌مانند و در شرایط واقعی نیز به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهند. اما تیم محققین همواره بر روی ساخت ظاهر جدید این برچسب کار می‌کند تا کاربران بتوانند اطلاعات آن را به راحتی درک کنند. “جان راجرز” یکی از محققان فعال در این تیم تحقیقاتی گفت: ” در حال حاضر اپلیکیشنی با نمای ظاهری و رابط کاربری مناسب در اختیار نداریم.”

برچسب‌ها بصورت یکبار مصرف و ارزان قیمت طراحی شده‌اند. هر کدام تا حداکثر شش ساعت وضعیت تعریق افراد را نشان می‌دهند، البته بستگی به میزان تعریق کاربران خواهد داشت.

راجرز اعلام کرد پایگاه نیروی هوایی “Wright Patterson” و تولید کنندگان نوشیدنی‌های ورزشی در حال انجام آزمایش‌های عملی با این وسیله هستند. خبرگزاری “Popular Sience” نیز خواهان دریافت اطلاعات بیشتری در مورد این وسیله است. اما گزارشات به نتایج استفاده از این وسیله اشاره کاملی داشته است:

از این وسیله می‌توان در تمرینات و آموزش‌های نظامی و ورزشی استفاده کرد تا از سقوط جدی الکترولیت در بدن آگاه شد، در نتیجه می‌توان قبل از بروز علائم ضعف، وضعیت انرژی بدن را به حالت اولیه بازگرداند.

به بیان ساده‌تر، برچسب هنگامی که ورزشکار یا سرباز بیش از حد به خود فشار وارد کند، هشدار می‌دهد و قبل از اینکه کنترل خود را از دست بدهد او را به منظور چاره اندیشی آگاه می‌کند.

بعید می‌دانیم برچسب‌های تعریق تا چند سال آینده قابلبت استفاده داشته باشند، اما مطمئنا طرفداران زیادی را به سمت خود جذب خواهند کرد. با این که دیگر رقبا به ساخت نمایشگر تعریق بر روی مچ‌بندهای سلامت فکر می‌کنند، اما برچسب‌های تعریق در ورزش‌های رزمی، والیبال و کیک بوکسینگ که مچ دست باید آزاد باشد، کاربرد بیشتری خواهند داشت. 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا