تکنولوژی

گوشی خود را به اسکنر عکس تبدیل کنید

با استفاده از برنامه جدید گوگل، می‌توانید عکس‌های چاپ شده داخل آلبوم‌ها و قاب عکس‌ها را بدون خارج کردن از جای خود اسکن کنید.

ایده طراحی برنامه‌ایی برای اسکن عکس‌های چاپ شده، اولین بار به ذهن  Anil Sabharwal، نائب رئیس Google Photoes رسید. پدر بزرگ و مادربزگ آنیل هندو بودند و در منطقه مسلمان نشین پاکستان زندگی می‌کردند و به اجبار دولت مجبور شدند تمام وسایل ارزشمند خود را جمع کرده و به مرز هند مهاجرت کنند. خانواده آنیل تمام وسایل زندگی خود را باقی گذاشته و فقط آلبوم عکس‌ها را باخود بردند. طبق گفته آنیل، پدر وی که در آن زمان 8 سال داشت، تعداد بسیار کمی وسیله از قبل از سال 1947 با خود همراه داشت، یکی ساعت متعلق به پدرش و دیگری 10 یا 20 عکس خانوادگی از مراسم ازدواج پدر و مادرش و دوران بچگی وی بود. همین خاطره برای آنیل انگیزه‌ایی شد تا فکر طراحی برنامه‌ایی بیفند که بتواند این میراث ارزشمند را برای نسل‌های بعدی خود حفظ کند و اینگونه بود که PhotoScan متولد شد.

سه شنبه گذشته، گوگل این برنامه را به طور رسمی معرفی کرد. PhotoScan  با استفاده از دوربین گوشی و فلاش، خیلی سریع عکس‌های چاپی را اسکن کرده، برش داده ، نورهای اضافی را حذف کرده، جهت عکس را تنظیم و فایل را ذخیره سازی ابری می‌کند.

گوکل و اپل، دو شرکتی هستند که همیشه تمرکز زیادی به روی عکس و هنر عکاسی قرار داده‌اند زیرا معتقدند از طریق عکس می‌توان رابطه بهتری با کاربر برقرار کرد.

آنیل در گزارشی گفت:” آخرین باری که عکس‌های قدیمی خانوادگی را مرور می‌کردم،  عکس‌های چاپ شده را به دقت به عکس‌های دیجیتال تبدیل کردم، از آنجاییکه عمر عکس‌های چاپی معمولا کمتر است به همین دلیل تبدیل عکس‌های قدیمی چاپی با استفاده از تکنولوژی به عکس دیجیتالی، روش بسیار امنی برای نگهداری از این گنجینه ارزشمند است.

برای استفاده از برنامهPhotoScan ، عکس مورد نظر را جلو دوربین می‌گیرید و اسکن کردن را شروع می‌کنید، در مرحله بعد گوشی را به سمت 4 نقطه سفید در گوشه تصویر حرکت می‌دهید، نقطه‌های سفید به تدریج آبی رنگ شده و بعد ناپدید می‌شوند و این نشان می‌دهد که اسکن آن منطقه از عکس تمام شده است. در مرحله بعد برنامه نیاز دارد چند ثانیه بارگزاری شود تا اطلاعات وارد شده را بررسی کرده و تصویر را از ابتدا به صورت دیجیتال بازتولید کند.بهتر است برای داشتن عکس واضح تر، عکس‌های چاپی را به روی سطح صاف قرار دهید، البته تصاویر داخل قاب ،  روی دیوار و داخل آلبوم نیز قابل تبدیل هستند.

بعد از اتمام اسکن، برنامه به صورت خودکار فایل تولید شده را در Google Photos ذخیره می‌کند و بعدا از طریق همین برنامه   فایل قابل بازیابی خواهد بود. 

سرعت اسکن این برنامه نسبتا بالاست، طبق گفته آنیل، وی طی 10 دقیقه توانست 100 عکس را به این شیوه اسکن کند. وی علاوه بر این گفت که تیم گوگل تلاش زیادی کردند که برنامه PhotoScan ، قبل از تعطیلات Thanksgiving و سال نو منتشر شود. دلیل انتخاب این مناسبت‌ها هم این است که معمولا خانواده‌ها طی این دوران دور هم جمع می‌شوند و یادآوری خاطرات و مرور عکس‌های خانوادگی اتفاقی معمول است.

PhotoScan سه شنبه این هفته در دو پلت فرم IOS و Android قابل دریافت است.

گوکل همچنین تغییرات و به روزسانی‌هایی برای برنامه Google Photos در نظر گرفته است. 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا