تکنولوژی

چین پیشتاز در به‌کارگیری واقعیت مجازی

 درست در قلب یک گروه تکنولوژی نوظهور در منطقه «شوردیچ» لندن، مجموعه ساختمان چندمنظوره بزرگ «استیج» قرار دارد که به وسیله شرکت ساختمانی چینی Vanke ساخته شده است. یک خریدار بالقوه چینی یکی از طبقات این برج مسکونی 37 طبقه، اخیرا نگاهی به بخش‌های مختلف آن انداخته است. او از داخل اتاق کارش در مرکز تجارت جهانی شانگهای -که آن هم به وسیله شرکت Vanke ساخته شده است- و با استفاده از یک عینک واقعیت مجازی، تمام بخش‌های برج مسکونی مورد نظرش در لندن را اتاق به اتاق گشته و تمام لوازم و مبلمان آن را به دقت بررسی کرده است. این خریدار حتی به بالکن آپارتمان مورد نظرش رفته و چشم‌انداز شهر لندن از آنجا را هم دیده است.

استفاده از کیت‌های واقعیت مجازی در صنعت املاک چین به سرعت در حال رواج و گسترش یافتن است. تعداد کمی از بنگاه‌های املاک در کشورهای دیگر از این ابزارها استفاده می‌کنند. چین به کمک شرکت‌های املاک و دیگر شرکت‌های فعال در صنایع مختلفش، به سرعت در حال تبدیل شدن به مهم‌ترین بازار واقعیت مجازی دنیا است. این رشد سریع به دلیل آن نیست که شرکت‌های چینی بهترین هدست‌های واقعیت مجازی را می‌سازند. در واقع پیشگامان سخت‌افزارهای پیشرفته واقعیت مجازی Oculus از شرکت آمریکایی Facebook، Sony از ژاپن، Samsung از کره‌جنوبی و HTC از تایوان هستند. حالا در کالیفرنیا و نه در شهرهای چنگدو یا چونگ کینگ در چین، بهترین نرم‌افزارهای ویژه بازی‌ها و فیلم‌های واقعیت مجازی توسعه داده می‌شوند.

با این حال استفاده حرفه‌ای از تکنولوژی واقعیت مجازی در شرکت‌های چینی به معنای آن است که این تکنولوژی احتمالا اولین شانس رشد شرکت‌های نوپا حتی در کشورهای پیشرفته‌ای مانند بریتانیا هم خواهد بود. بانک معتبر سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که بازار جهانی واقعیت مجازی تا سال 2025 به ارزشی برابر 60 میلیارد دلار خواهد رسید. در این میان محصولات سخت‌افزاری نیمی از این بازار را در اختیار خواهند داشت و نیمی دیگر از آن در اختیار محصولات نرم‌افزاری ویژه آن است. گلدمن ساکس همچنین پیش‌بینی کرده است که چین تا پایان سال جاری میلادی یک‌سوم فروش جهانی هدست‌های واقعیت مجازی را به خود اختصاص می‌دهد. در غرب اما تمایل به تکنولوژی واقعیت مجازی بیشتر روی کاربردهای مصرفی مانند بازی‌های ویدئویی متمرکز شده است.

در مقابل در چین کاربردهای تجاری این تکنولوژی به‌عنوان روش‌های رشد و سودآوری سریع شناخته می‌شوند. توسعه‌دهندگان املاک مانند شرکت Vanke از واقعیت مجازی استفاده می‌کنند تا املاک گران‌قیمت‌شان در کشورهای دیگر را با جزئیات کامل به مشتریان نشان دهند یا معماران از آن برای طراحی املاک و ساختمان‌ها در خارج از کشور استفاده کنند. آموزش یکی دیگر از زمینه‌های مناسب برای استفاده از واقعیت مجازی است. شرکت نرم‌افزاری چینی NetDragon که بعد از خرید شرکت بریتانیایی ارائه‌دهنده تجهیزات آموزش آنلاین Promethean World با قیمت حدود 100 میلیون دلار در سال گذشته میلادی حسابی مورد توجه قرار گرفت، حالا در حال آزمایش روش‌هایی است که سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی می‌توانند در مدارس چین مورد استفاده قرار بگیرند. یک ایده آن است که هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانند اعلام کنند که چه وقت دانش‌آموزان سرشان را خم کرده‌اند؛ حرکتی که نشانه خستگی بوده و به معنای این است که باید موضوع یا روش تدریس تغییر کند.

با این اوصاف است که شرکت‌های متخصص در واقعیت مجازی در حال صرف وقت و سرمایه بیشتر برای رشد در بازار بزرگ چین هستند. «هوانگ ژوانگ» موسس استارت‌آپ چینی Nao Chuan Yue که در زمینه واقعیت مجازی فعالیت می‌کند، در این مورد می‌گوید: «تمایل این شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در بازار چین علاوه بر تقاضای بالای کسب و کارهای چینی به استفاده از واقعیت مجازی، به دو دلیل دیگر هم هست که به بخش مصرفی مربوط می‌شوند. دلیل اول این است که چینی‌ها اشتیاق زیادی دارند که در دسته اولین کاربران تکنولوژی‌های جدید باشند، حتی اگر نسخه‌های اولیه آن چندان کامل هم نباشند. دلیل دوم این است که چین در زمینه استفاده از اینترنت موبایل در جهان پیشرو است.» او معتقد است که اغلب کاربران در آینده به تکنولوژی واقعیت مجازی از طریق موبایل‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت دسترسی خواهند داشت و نه عینک‌هایی که باید به کامپیوترهای شخصی یا ابزارهای جانبی متصل شوند. «ریان وانگ» از شرکت سرمایه‌گذاری کالیفرنیایی Outpost Capital معتقد است: «در کشورهای دیگر مانند آمریکا امتحان کردن تکنولوژی واقعیت مجازی مشکل است.

آنها باید هزار دلار یا بیشتر برای تجربه یک محصول پیشرفته واقعیت مجازی بپردازند. این به معنای آن است که راه‌های مقرون به‌صرفه برای دسترسی کاربران مختلف در کشورهایی مانند آمریکا به واقعیت مجازی می‌توانند زمینه خوبی در راستای رشد این صنعت باشند.» از طرف دیگر چین در حال حاضر شبکه زیرساخت کاملی را برای مصرف‌کنندگان در اختیار دارد تا بتوانند تکنولوژی واقعیت مجازی را امتحان کنند. بهترین تجهیزات واقعیت مجازی مانند عینک Vive از شرکت HTC می‌توانند در پارک‌ها، مراکز خرید و مراکز رشد و تجربه در سراسر این کشور وجود دارند و در دسترس هستند. بیش از 100 هزار کافی‌نت دوره‌های کار با محصولات واقعیت مجازی را با پرداخت تنها چند دلار برگزار می‌کنند. ده‌ها سازنده و تولیدکننده داخلی در حال کار روی ساخت تجهیزات واقعیت مجازی ارزان‌قیمت برای استفاده با موبایل‌های هوشمند هستند. در واقع مصرف‌کنندگان چینی چشم‌انداز خوبی از کاربردهای تکنولوژی واقعیت مجازی دارند و شاید به همین دلیل هم هست که تمایل آنها به استفاده از ابزارهای آن هم رو به افزایش است.

پتانسیل بازار چین آنقدر بالا است که شرکت HTC بازار این کشور را به‌عنوان اولین بازار هدف خود در نظر گرفته است. این شرکت اسناد همکاری با دو شرکت چینی خرده‌فروش لوازم الکترونیکی Suning و Gome امضا کرده است تا محصولاتش را عرضه و توزیع کنند. HTC تصمیم دارد بیش از 10 هزار مرکز رشد و تجربه ویژه تکنولوژی واقعیت مجازی را در سراسر این کشور راه‌اندازی کند. در همین راستا این شرکت قراردادهایی را با هزاران کافی‌نت و گیم‌نت در چین منعقد کرده است. شرکت بزرگ تجارت الکترونیک چین یعنی Alibaba تصمیم دارد به زودی سرویسی را ارائه کند که امکان خرید کالاهای فیزیکی را با استفاده از تجهیزات واقعیت مجازی فراهم می‌کند. شرکت چینی بزرگ Tencent هم که در زمینه بازی و سیستم‌های پیام‌رسان فعالیت می‌کند، به زودی فیلم‌های واقعیت مجازی را به بازار عرضه می‌کند. حالا تکنولوژی واقعیت مجازی برای مدیران ارشد در صنایع مختلف در سراسر جهان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در همین راستا شرکت HTC کنسرسیومی متشکل از چندین شرکت سرمایه‌گذار در حوزه واقعیت مجازی را سازماندهی کرد که اولین نشست خود را در روز بیستم ماه سپتامبر گذشته برگزار کردند؛ نشستی که شرکت‌های بزرگ سیلیکون ولی هم در آن شرکت کردند و در پکن برگزار شد.

 

منبع : اکونومیست / دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا