تکنولوژی

حذف اپلیکشن‌های آپارات و فیلیمو از روی کافه بازار

آپارات، فیلیمو و آپارات کودک را از روی این فروشگاه اپلیکیشن حذف کرده و همین باعث شده حرف و حدیث‌ها در مورد بزرگترین و موفق‌ترین سرویس دهنده ویدیویی اینترنت بالا بگیرد.

سایت>

 

طی چند روز اخیر شایعاتی درباره شکایت صدا و سیما از این سرویس دهنده ویدیویی در کشور مطرح شده بود موضوعی که واکنش خود آپاراتی‌ها را هم در پی داشت و در توییتر آپارات « هرگونه شایعه یا خبر تعطیلی و کاهش فعالیت‌های سایت آپارات شدیدا تکذیب شده است».

سایت کافه‌بازار اما بدون هیچ گونه توضیحی این اپلیکیشن‌ها را حذف کرده و مشخص نیست بر اساس درخواست صدا و سیما یا متعاقب شکایت احتمالی این نهاد این اقدام انجام شده و همین بر ابهامات موضوع افزوده است.   (بازار ساعتی بعد از انتشار این خبر اعلام کرد که با دستور قضایی این اپلیکیشن‌ها را حذف کرده است ) از طرف دیگر صدا و سیما نیز تاکنون واکنشی رسمی نسبت به این موضوع اعلام نکرده است.  (صدا و سیما بعدا اعلام کرد که از آپارات شکایت کرده و این سرویس دهنده باید از این سازمان مجوز داشته باشد

صداو سیما آپارات

جسته و گریخته طی سالهای اخیر نارضایتی برخی مدیران صدا و سیما از سرویس‌های پخش ویدیوی اینترنتی شنیده می‌شد. طی این‌ سال‌ها مواردی غیر رسمی گفته ‌شد که صدا و سیما از این سرویس ویدیوی اینترنتی شکایت کرده است. شکایت‌هایی که البته هیچ‌گاه به توقف آپارات منجر نشد.  صدا و سیما به طور سنتی خود را متولی تولید محتوای  تلویزیونی در کشور می‌داند اما قانون در این زمینه چه می‌گوید؟ بر اساس ماده ۷ اساسانامه سازمان صدا و سیما مصوب سال ۱۳۶۲ تاسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیویی تلویزیونی در هر نقطه این کشور در انحصار این سازمان بوده و چنانچه اشخاص حقیقی یا حقوقی اقدام به تاسیس یا بهره‌برداری از چنین رسانه‌هایی کنند از ادامه کار آن‌ها جلوگیری به عمل آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت. 

اگر شکایت جدید صدا و سیما از آپارات صحت داشته باشد احتمالا این بند اساسنامه که مربوط به تاسیس فرستنده و شبکه تلویزیونی است مورد توجه قرار گرفته و این در حالی است که سرویس‌هایی چون آپارات اساسا فرستنده‌ای برای ایجاد شبکه محلی درست نکرده‌اند و از بستر اینترنت استفاده‌ کرده‌اند. در این بستر امروزه مدل‌های جدیدی از عرضه محتوای ویدیویی و صوتی تولید شده که هم می‌تواند برنامه تلویزیونی نام بگیرد و هم اینکه نام شبکه تلویزیونی محلی را به آن نمی‌توان گذاشت. پیش از این مدیران آپارات اعلام کرده بودند که سرویس فیلیمو تحت مجوز وزارت ارشاد 

درخواست صدا و سیما برای متولی گری در عرصه صوتی و تصویری روی اینترنت اساسا تازگی ندارد. از روز ورود اینترنت به کشور این سازمان تلاش‌هایی را برای این که سکان هدایت این شبکه به این نهاد واگذار شود انجام داده است. در آن زمان صدا و سیما اعتقاد داشت که اینترنت اساسا صوت و تصویر و است و از این رو این شبکه باید توسط این سازمان در داخل کشور مدیریت شود. این تلاش‌ها در میان مخالفتهای وزارت پست و تلگراف و تلفن وقت برای این سازمان نتیجه نداشت اما نمایندگان این سازمان همواره در نهادهای مربوط به مدیریت و نظارت بر اینترنت مانند شورای عالی فضای مجازی، کمیته تعیین مصادیق و … حضور داشته و دارند. 

صدا و سیما که طی سالهای اخیر با بحران کاهش مخاطب روبه رو بوده تلاش‌هایی را برای حضور پررنگ روی اینترنت انجام داده است هرچند این تلاش‌ها مقطعی و محدود بوده است. این سازمان جزو نخستین نهادهایی بود که خدمات دهنده اینترنتی در کشور ایجاد کرد و با این بستر از بدو ورود به کشور آشنا بود اما تا همین چند سال قبل اساسا آن را نادیده می‌گرفت . به تدریج طی سالهای اخیر این سازمان سرویس‌های اینترنتی و یا اپلیکیشن‌های مختلفی را تحت حمایت قرار داده که هیچ کدام در جذب مخاطب به اندازه سرویس‌هایی چون آپارات موفق نبوده‌اند.  این سازمان روی پخش محتوای تلویزیونی خود در شبکه‌هایی چون آپارات حساسیت زیادی نشان داده در حالی که امروزه بسیاری از برنامه‌ها و صحنه‌های مربوط به صدا و سیما از شبکه‌هایی چون تلگرام و اینستاگرام هم پخش می‌شود. 

آپارات تنها تولید کننده محتوای ویدیویی و صوتی در کشور نیست اما شاخص‌ترین آن‌هاست. این شرکت اخیرا کمپینی را به راه‌انداخت  که نمایانگر ۷.۵ میلیون نمایش ویدیو در روز است. این کمپین در برخی بزرگراه‌های تهران هم روی بیلبورد رفت . این سرویس دهنده عمدتا بستری برای عرضه و دسته بندی محتوای ویدیویی روی اینترنت به وجود آورده هر چند در مواردی طی ماه‌های اخیر برنامه‌های تلویزیونی پربیننده‌ای هم روی این سرویس منتشر شده است. سرویس فیلیمو که توسط آپارات راه‌اندازی شده هم با پخش فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی احتمالا نگرانی‌های مدیران تلویزیونی را برانگیخته اما موضوع این است که حالا سرویس‌های مشابهی توسط اپراتورهای موبایل و شرکتهای خصوصی دیگر در کشور به راه‌افتاده است. به جز این قبلا نیز اعلام شده بود که سرویس فیلیمو مجوز وزارت ارشاد را دارد.   درحالی که در تمام این سالها سازمان صدا و سیما مشغول سروکله زدن با نهادهایی چون مخابرات و وزارت ارتباطات و … بر سر راه‌‌اندازی تلویزیون اینترنتی بوده به نظر می‌رسد تکنولوژی متوقف نشده و حالا سرعت گرفتن شبکه اینترنت در کشور و به خصوص اینترنت روی موبایل اساسا مدل‌های تلویزیون اینترنتی را مانند تکنولوژی تاریخ مصرف گذشته‌ای درآورده است. 

واکنش کافه بازار
در تازه‌ترین واکنش نسبت به این موضوع حسام آرمندهی در یک توییت گفته که حذف آپارات با دستور قضایی صورت گرفته است. 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا